Gå til innhold

sigma 17-70 vs nikkor 18-70


Anbefalte innlegg

I lys av http://www.preuspro.no/ sine jubileumsprisar får ein nå sigma 17-70 til 2000kr og nikkor 18-70 til 2200kr.

 

Eg veit at begge er greie objektiv, sjølv har eg bare tatt i nikkor sitt objektiv, og det kjentes veldig bra ut i hendene. Likte zoomringen og fokusringen. Heilt andre boller enn 18-55mm objektivet som sit på nikon d50.

 

Men burde eg velga 1mm ekstra i vidvinkel og litt ekstra lysstyrke i vidvinkel på eit objektiv eg ikkje har "testa"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ekstra lysstyrken skal du nok ikke legge vekt på. f/2.8 får du kun ved 17mm, og objektivet er da vistnok så uskarpt at det i praksis ikke er særlig brukbart.

 

Jeg ville uten tvil gått for Nikkoren. Originaloptikk holder seg bedre i pris om du skal selge, og 18-70'n begynner vel så smått å bli legendarisk for meget god ytelse til en hyggelig pris.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

18-70mm frå nikon / nikkor er foresten kjempebra! Fullstendig overlegent kit-objektivet på 18-55mm!

 

Skreiv i produkterfaring også, men dette objektivet kan anbefalast på det varmaste. Synes ikkje det var så mykje vignetering på 18mm heller, men har ikkje tatt allverden arkitekturbileter endå.

Lenke til kommentar
Synes ikkje det var så mykje vignetering på 18mm heller, men har ikkje tatt allverden arkitekturbileter endå.

8006407[/snapback]

Jeg har heller aldri vært plaget av vignetteringen (som vel strengt tatt er lysavfall, ikke vignettering - det er to vidt forskjellige ting), men til arkitektur, eller noen som helst type bilder hvor rette linjer er av betydning, så er objektivet totalt ubrukelig på vidvinkel. Ved 24mm er det så vidt jeg husker rettegnende og fint.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...