Gå til innhold

Kvifor går hertzen ned på prossesoren.


balder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har dårlige erfaringer med det pga overklokking ;)

 

men hvis man vil ha max ytelse hele tiden er det like greit og skru det av!

 

 

Mvh: Per Andre

7929655[/snapback]

Det betyr jo ikke at C&Q er noe dritt. :roll:

Hvem trenger max ytelse når man surfer på nettet eller sitter å skriver i word?

Dine påstander er jo grunnløse.

Fakta er at C&Q fungerer bra til akkurat det formålet det er lagd for.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Om cool N quiet er lagt inn så vil cpu regulere seg ned om du ikke behøver å benytte all cpu kraften.

7910716[/snapback]

Kor finner eg innstillingen på cool N quiet ?

7912963[/snapback]

 

Cool n quiet finner du i bios, og det er der du må skru den av.

 

Når det gjelder viften på kjøleren, så bruker den veldig lite strøm. prosessoren bruker en del. hvorfor lurer du på det da?

Lenke til kommentar
Fordi det justerer CPU hastigheten opp og ned som en jo-jo, og CPU`en blir ikke spesielt kaldere av det heller!

er bedre og ha max ytelse hele tiden, mener da jeg!

 

hvorfor ha CPU`en treig, når du kan ha den rask hele tiden?

 

Mvh: Per Andre

7927873[/snapback]

Varmeutvikling er et biprodukt av elektroner som flyter igjennom et ledende stoff.

Ved å senke den elektriske strømmen kan man også senke varmeutviklingen. Det er disse kjemiske prinsippene som ligger til grunne for at ihvertfall AMD implementerte Cool'n'Quiet, men jeg tipper Intel sin variant har røtter i samme argumentasjon.

Se her.

 

Jeg har dårlige erfaringer med det pga overklokking ;)

 

men hvis man vil ha max ytelse hele tiden er det like greit og skru det av!

7929655[/snapback]

For det første er jo Cool'n'Quiet autonom underklokking, så det sier seg selv at om man ønsker å overklokke er dette noe man skrur av.

Og overklokking er vel en heller en aktivitet med begrenset omfang blant kundene, så jeg forstår godt at AMD kanskje har neglisjert stabiliteten ved bruk av C'n'Q når man overklokker.

 

Har hørt at C&Q føkker med volten på cpu'en... Ikke bra med tanke på stabilitet.

7930233[/snapback]

Å senke spenninga (volt) er jo et av grunnprinsippene i Cool'n'Quiet. Hvis dette hadde medført stabilitetesproblemer tviler jeg på at ikke bare AMD, men også Intel, aldri ville implementert slike løsninger i utgangspunktet.

 

Har aldri sett en test på nett som tomshw, anandtec etc der de sier at de skrur av C&Q for å maxe ytelsen. Første gang jeg har hørt det er på dette forumet ... men så består ikke dette forumet av de skarpeste i verden heller hehe :)

7929193[/snapback]

Jeg tror det er mange myter og spekulasjoner om Cool'n'Quiet og lignende teknologier. At ingen av de store sidene har noe konkrete fakta å legge fram antar jeg bare viser at det ikke er hold i uttalelser om at C'n'Q senker effektivitet, et cetera. :)

 

 

"Noen tror at man vil oppleve lavere ytelse hvis frekvensen går ned, selv om man ikke utnytter prosessoren fullt ut, men tenk over følgende: Hvis en prosessor kun gjør noe på 1 av 4 klokkeslag, hva er hensikten med å bruke masse energi på at den skal jobbe for fullt med ingenting?

 

Rent teoretisk vil man kunne regne seg frem til en forskjell, men vi snakker her om forskjeller på noen få nanosekunder. For å sette det i perspektiv: På ett nanosekund beveger lyset seg ca. 0,3 meter, på ett sekund beveger lyset seg ca. 300 000 000 meter! Sagt på en annen måte er det snakk om en ytelsesforskjell som verken kan måles eller merkes i praksis."

 

Hentet fra HW.nos artikkel Aktivere AMDs Cool'n'Quiet

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hei jeg har akkurat fått en ny pc hvor viften går stort sett i et sett, veldig irriterende. Er dette noe galt, eller er det fordi jeg har på maks cpu?

Jeg kjører vista og finner ikke noe cool n quiet under strømalternativer.

 

Hadde satt stor pris på hjelp for å gjøre "fabrikken" mer stillegående.

 

7200 2,0 GHZ

2048 MB 667 MHZ

160 GB 5400 RPM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...