Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bytte Termostat på Mondeo, 94


derbidrd

Anbefalte innlegg

Har en Mondeo hvor jeg mistenker veldig at termostaten har gått, siden motoren aldri blir ordentlig varm, uten at jeg lar den stå en stund på tomgang. Når jeg kjører, går ikke temp. nåla forbi N engang.. Holder seg langt bak dette, men hvis jeg står stille på tomgang en stund, blir motoren ganske varm. Merker at varmevifta også blåser varmere. Når jeg da begynner å kjøre igjen blir det kaldere :p

 

Sååå.. Er det noen som kan fortelle meg presist hvordan og hva jeg må ta hensyn til når jeg bytter Termostat på min Mondeo 94 Sedan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Thermostaten din er nok defekt ja, eller mest sannsynlig og det billigste å fikse, thermostaten din er nok låst i ganske åpen posisjon, men ikke helt siden du får tempratur på motor når bilen står stille. Thermostaten sitter i forbindelse med returslangen til radiator, følg en av slangene fra radiator til motor, der som den går inn på motor sitter thermostaten, du ser hvilken av slangene som går til denne.

Lenke til kommentar

ålreiiit, takker for svar der.. Men det som også er rart, det er at på sommeren så blir den varm omtrent med en gang! virker da som om den er låst nesten lukket når det er varmt i været, og låst i nesten åpen stilling når det er kaldt..! forvirrende.. =P Men får bare innstille meg på å bytte den.. Har også hørt noe om at jeg burde "spyle gjennom systemet".. Hvordan gjør jeg dette? noe jeg må ta hensyn til isåfall?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er ett stoff man heller i kjølevæsken før man bytter den, kjør motoren varm med dette stoffet i. Tapp ut alt av den gamle kjølevæsken, spyl igjennom varmeapparatet før du heller på ny. Dette står godt beskrevet i bruksanvisningen på flaska, noen merker av dette er Forte, omega osv... Får kjøpt der dem selger bilrekvesita.

Lenke til kommentar

Har selv en mondeo 96 (mk1) der har jeg måttet bytte den ene temperaturgiveren som sitter på undersiden av termostathuset. nåla kom aldri opp i normal feltet og den brukte over en liter på mila på langkjøring. MERK modeo mk1 har TO temp sensorer, men hvis det er feil på den som går til nåla så nytter det ikke at den andre er ok. Da vil motorstyinga alikevel blande feil bensin\luft til motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...