Gå til innhold

fotografering av mat?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er det noen som har tips til hvordan man bør/skal/kan fotografere matretter.

 

Jeg har bladd litt i brosjyrer og det er vel ikke overraskende at det ikke ser ut til å være noe fast mønster på bildene.

 

Målet med fotograferingen er først og fremst å vise hvordan en matrett ser ut. Jeg har eksperimentert noe med det, men opplever at spesielt mat med olje og slikt ofte får gjenskinn fra blitz og det ser ikke alltid så pent ut.

 

Bør man gå nær opp til maten eller ha en avstand, hva med dybdeskarphet? Bruk av blitz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil oppdage at de fleste som tar bilder av mat opererer med mellomformatkamera.

Forøvrig er det behov for svært bra lyssetting, og ofte må maten spesiallages for å tåle fotograferingen. Alt fra nedfrysning, dusjing med vann etc må til.

 

Jeg synes helt klart det er en trend med high key, liten dybdeskarphet generell sterk lyssetting.

 

Forøvrig antar jeg du har tittet på Knut Brys fantastiske bilder av mat.

Lenke til kommentar

Matbilder er vanskelig - godt lys og 'juksing' ved at man pensler ting med olje o.l. er ofte nødvendig. Og ikke minst så må du ha øye for hvordan ting arrangeres på tallerkenen. Allier deg gjerne med noen som *kan* mat og kanskje har jobbet som kokk eller lignende - de vet en del om hva som funker når det gjelder å arrangere maten på tallerkenen.

 

Når det gjelder fokus/stil på bildet så er dette noe som varierer veldig over tid. Går du 5 år tilbake i tid så er typen matbilder som ble brukt i blader da helt annerledes enn det som benyttes idag.

 

Kjøp gjerne noen matblader og studer. Har lagt med det matbildet (eller 3 da - er fra et 3-retters måltid hjemme hos en venninne av meg) som jeg er mest fornøyd med. Tatt med relativt enkelt lys; en blitz på stativ reflektert via paraply. Lyset er plassert nesten rett over maten.

 

Denne maten var dog ment å spises der og da mens den var varm, så det ble ikke noe tid til virkelig fin-fiksing av utseendet på den eller å plassere den optimalt på et eget rigget bord for å få litt bedre vinkel uten altfor mye forstyrrende elementer i bakgrunnen. De andre middagsdeltakerne og vertinnen hadde nok blitt rimelig sure hvis jeg hadde herjet for mye :)

post-98301-1171029669_thumb.jpg

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...