Gå til innhold

For lite strøm = bluescreen?


Anbefalte innlegg

Fungerende:

Internt:

 

- MSI K8N SLI-FI, nForce4 SLI, Socket-939 (Hovedkort)

 

- AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz (Prosessor)

 

- Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB (RAM)

 

- Sapphire Radeon X1950PRO 256MB (skjermkort)

 

- Samsung 80GB harddisk 7200 RPM

 

Eksternt:

 

- Saitek Eclipse tastatur

- Maxtor 300 GB external HD

- Razer Diamondback

- Creative Soundblaster DX external lydkort

 

Alt dette kjører jeg på den lille 300W-strømforsyningen som sitter i dette kabinettet. Det har fungert bra hittil (bortsett fra at jeg fikk bluescreen når jeg spilte Rainbow Six Vegas en stund). CoreCenter viser at alle punktene får nok Volt osv, osv.

Men i dag slang jeg inn en Samsung 120GB harddisk og midt under formateringen i Windows (XP) fikk jeg bluescreen. Kan bluescreen være et tegn på for svak strømforsyning? For varm er den i hvert fall ikke da den ligger på 30-40 grader. Jeg skal etter den 120GB-en koble inn enda 2 x 120GB + en vifte.

 

Bør jeg oppgradere? Er dette helt klart problemet? Hvor stor strømforsyning, i så fall?

 

EDIT: Her er et bilde av CoreCenter.

Endret av Variabel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal jeg love deg!

For svak PSU kan skape alle slags merkelige problemer - inkludert blåskjerm. Og en noname 300w PSU høres ut til å være i svakeste laget til din hw.

 

PS! +0,0% vcore på CoreCenter betyr bare at cpu'n kjører på default spenning

 

Du bør skaffe deg en PSU av god kvalitet, 500w + iallefall.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Ja, du sier vel noe.

 

Hadde satt mega stor pris på om noen kunne fortelle litt hvis de har noen PSUer og anbefale!

 

EDIT: Så litte granne på denne. Tenkte rundt 6-700W ville være passe.

7903264[/snapback]

 

Coolermaster'n er grei den, andre greie merker med 'grei' pris er Fortron/Source, NorthQ og Thermaltake, mine favoritter er Enermax og Seasonic forresten, men de er ikke blant de billigste desverre....

Har også meget bra erfaring med Tagan

Lenke til kommentar
Ja, du sier vel noe.

 

Hadde satt mega stor pris på om noen kunne fortelle litt hvis de har noen PSUer og anbefale!

 

EDIT: Så litte granne på denne. Tenkte rundt 6-700W ville være passe.

7903264[/snapback]

 

Coolermaster'n er grei den, andre greie merker med 'grei' pris er Fortron/Source, NorthQ og Thermaltake, mine favoritter er Enermax og Seasonic forresten, men de er ikke blant de billigste desverre....

Har også meget bra erfaring med Tagan

7903369[/snapback]

 

 

Styr unna northQ, det er ikke noe jeg vil anbefale (selvom du velger den dyre serien: 4775). Se annen post i forum, eller test av northq hos hexus.

 

Jeg sliter med at min NorthQ 4775 PSU ikke leverer hva den lover (se profil for hardware).

 

Jeg får blåskjerm i COD 2 i oppløsningen 1680x1050. Ved å koble til en PSU nr. 2 (en 500 W jeg har liggende), forsvinner problemene. Ergo, NorthQ'en leverer langt under hva de lover.

Endret av framoeng
Lenke til kommentar

Styr unna northQ, det er ikke noe jeg vil anbefale (selvom du velger den dyre serien: 4775). Se annen post i forum, eller test av northq hos hexus.

 

Jeg sliter med at min NorthQ 4775 PSU ikke leverer hva den lover (se profil for hardware).

 

Jeg får blåskjerm i COD 2 i oppløsningen 1680x1050. Ved å koble til en PSU nr. 2 (en 500 W jeg har liggende), forsvinner problemene. Ergo, NorthQ'en leverer langt under hva de lover.

7903780[/snapback]

 

 

NorthQ er definitivt ikke i toppklasse, men de har stort sett fungert greit til normal bruk, alle jeg har sett har forresten vært produsert av Fortron/Source som vel er verdens største OEM leverandør av PSU'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...