Gå til innhold

[Amatør]: Trenger sårt tips


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nettopp et Canon EOS 400D og dette er det første speilreflekskameraet mitt. Har faktisk aldri rørt et før..

 

Er derimot enormt ivrig på fotograf-fronten.

 

Jeg får den om en uke, og blir sikkert å fotografere meg gal den uken. I den sammenhengen skal ei venninne hjelpe meg å teste kameraet. (hun er nemlig enormt fotogen og elsker å bli tatt bilde av).

 

Dette passet perfekt siden hun skal levere bilder til et modellbyrå om noen uker.

 

Hun forteller meg at vi skal ta type "Glamour"-bilder og jeg er litt usikker på hva den tekniske betydningen av begrepet er :) Etter noen søk på nettet har jeg funnet alt fra lettkledde kvinner til mer "profil"-bilder, men jeg vil helst unngå misforståelse.

 

Mangler også opptakssted til fotograferingen.

 

Hva jeg lurer på er om dere kan hjelpe meg å forstå begrepet "glamour", og noen tips/forslag på hvor vi kan ha denne "photoshooten".

 

Hvis noen kunne komme med link om tips&triks til nybegynnere hadde jeg blitt veldig glad. Er forsåvidt veldig teknisk lettlært; så jeg tar til meg ting ganske raskt.

 

 

Dette er forresten min første post, og på forhånd tusen takk!

 

- André

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pbase.com er et sted du kan se på mye bilder. Et søk på glamour ga disse treffene. Mange bilder å se på der.

 

Så kan du laste ned fotokompendiet fra dette forumet for å få en del tips om generell fotografering.

 

Glamour for meg er litt softe bilder med soft belysning. Lyssetting, makeup og klær er noen stikkord. Den lille blitzen på kamera gir sjelden eller aldri noe bra lys, så enten naturlig lys eller en(to) ekstern(e) blitz(er) som du softer lyset på, gjerne i kombinasjon med en reflektor.

 

For å ta slike bilder for levering til byrå kan du ha veldig dårlig tid til å lære alt på noen uker........

Lenke til kommentar

Takk for svar, skal ta en titt på dette i morgen..

 

Vi får se, vi har en backup-plan om bildene jeg tar ikke blir bra - så vi taper ikke noe på å prøve (=

 

ellers har jeg bekjentskap på media-linjen(skole) hvor jeg bor og blir å få hjelp derfra om jeg trenger (:

 

 

 

EDIT: vil gjerne høre flere forslag og ideér :)

 

- André

Endret av PhotoAndre
Lenke til kommentar

Ang. glamour-bilder: Gå inn på Photosight og ta en titt i kategorien "Glamor". Der er det en del gode bilder.

Vil anbefale deg å få tak i noen eksterne blitzer. Som dhjerp nevner, så gir den innebygde blitzen sjelden eller aldri noen godt lys.

 

Personlig ville jeg kanskje ikke startet med glamor-bilder, for det er ganske krevende. Ville kanskje prøvd ut noen vanlige portretter først eller stilleben.

Men prøv deg fram :)

Endret av dynamic
Lenke til kommentar

Er ikke noen ekspert selv, men et lite poeng blir jo at du får fram damen best mulig. Et lite tips blir da at du for all del unngår vanlig blitz på kamera. Enten bruke softboxer (som du sikkert ikke har) eller i det minste reflektere blitzen i en hvit vegg eller plate bak deg. Eller taket.

 

Alternativt bruke lys fra et vindu. Sørg for at lyskilden er så stor som mulig, slik at det kommer et jevt lys på modellen. Skarp lys vil lage skarpe skygger, og avsløre ujevnheter i hud på en ulekker måte.

Lenke til kommentar

Takk for alle tips, har nå lest kompendiet, sett på de fleste glamor-bildene på photo.sight, lest en del på vividlight.com og foto.no.. har lært en del og begynner å forme et bilde av hva jeg trenger og hvordan det skal gjøres..

 

noe som ennå er litt uklart er utstyret. Jeg er amatør per dags dato men etterhvert vil jeg jo utvide både kompetansen og utstyret..

 

har sett på denne siden http://www.foto-service.net/maincategory/7261.html og virker som ei grei side for foto-utstyr..

 

Har du noen andre sider, evt tips på utstyr som er anbefalt.

 

Har sett på photoflexlightingschool.com og har fått en del ideér derfra.

 

mulig jeg spør vanskelig, og beklager dette :-/

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med FotoVideo. Det kan kanskje være lurt å skaffe seg en ekstern blitz, en blitzkabel og en reflektor. Har selv dette utstyret og man kommer langt med det. Trenger du softbox til blitzen kan du lage det selv, det har jeg gjort og den funker utmerket.

Siden jeg bruker Nikon, så kan jeg ikke svare deg på hvilken blitz du bør kjøpe og sånt, men sikkert noen andre som kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...