Lars! Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Korleis får eg det til når eg bruker strict xhmtl og css? Veit jo: a { text-decoration: none; } Men som sagt, eg skal berre ha det på utvalgte lenker. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Hvis jeg skjønner riktig, må du nok bruker klasser. CSS: a.med { text-decoration: none; } a.uten { text-decoration: underline; } XHTML <a href="index.php" class="med">med</a> <a href="index.php" class="uten">uten</a> Endret 6. februar 2007 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
eigan Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 andy, tror nok ikke du trenger å bruke a.med skal holde med .med Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 andy, tror nok ikke du trenger å bruke a.med skal holde med .med 7884356[/snapback] Okay. Jeg bruker med a foran, men fungerer sikkert, ja... Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 A foran er vel helst slik at det skal bli lettere for den som lager siden å vite hva som er hva. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 A foran er vel helst slik at det skal bli lettere for den som lager siden å vite hva som er hva. 7884808[/snapback] Ikke bare det, men da sier man også at klassen kun skal gjelde for det gitte elementet. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hvis du bruker elementnavnet foran så kan du ha to forskjellige klasser.. a.design1 { text-decoration: none } og p.design1 { text-decoration: strikethrough } Er to forskjellige klasser, de har samme navn men den første er kun for anker-element, mens den andre virker kun på paragraf-element. -C- Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 A foran er vel helst slik at det skal bli lettere for den som lager siden å vite hva som er hva. 7884808[/snapback] Ikke bare det, men da sier man også at klassen kun skal gjelde for det gitte elementet. 7885002[/snapback] Eller: css informasjonen skal bare gjelde for a elementer med classen "med". Altså vil <p class="med"> ikke få angitt den samme css informasjonen. Lenke til kommentar
Ballmenace Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 I problemstillingen din kommer det ikke frem noe spesiellt om disse "utvalgte lenkene". Nå er det kanskje slik at bruk av classes er veien å gå for din problemstilling, siden jeg ikke vet mer. Si at dine utvalgte a-elementer er lenker som peker til en bestemt nettside så kan man gjøre en fiffig ting med css. I dette eksempelet blir kun lenker som peker til "http://www.hardware.no" tegnet med "text-decoration: none" <a href="http://www.hardware.no">Lenke til hardware.no</a> a[href="http://www.hardware.no"]{ text-decoration: none; } Men, som sagt så er kanskje ikke dette egnet til din problemstilling, men er likevel nyttig ting man kan bruke CSS til. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Men dette vil ikke fungere i IE, på grunn av helt rass CSS støtte (fortsatt dårlig i IE7). Metoden er god nok, dog. Lenke til kommentar
Ballmenace Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Men dette vil ikke fungere i IE, på grunn av helt rass CSS støtte (fortsatt dårlig i IE7). Ja, stemmer det. Glemte å nevne det i innlegget mitt. Men det er en ting å ha i bakhue for fremtiden. Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Heller noe å ha i bakhodet når man lager sider for kun Fx/Opera, da dette sikkert ikke kommer til å bli støttet før i IE 15, men da har vel både CSS4 og 5 kommet, og da er IE like langt bak som de er nå. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Heller noe å ha i bakhodet når man lager sider for kun Fx/Opera, da dette sikkert ikke kommer til å bli støttet før i IE 15, men da har vel både CSS4 og 5 kommet, og da er IE like langt bak som de er nå. 7892368[/snapback] Jesper har ett poeng der. Dog tror jeg dette er en av CSS3-modulene IE vil legge inn støtte for først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå