edds Skrevet 6. februar 2007 Skrevet 6. februar 2007 Hei folkens! På lørdag våknet jeg og skrudde på PC'en som vanlig, men ingenting skjedde. Forferdet resonnerte jeg meg fram til at PSU'en var død. Idag fikk jeg erstattet den med en identisk strømforskyning (Hiper Type-R 580w) og alt fungerer som smurt. Jeg sitter nå å prøver å finne hva årsaken kan ha vært, eller om det bare var en teknisk feil i produktet. Hva tror dere? Legger ved specs på maskinen: HK: Asus A8N SLI Premium RAM: 2GB OCZ Platinum edition CPU: AMD Athlon 64 4000+ GPU: Club 3D Geforce 7800GT Lydkort: Creative Sound Blaster Audigy DVD-ROM: Nec DVD-brenner. HD: Maxtor 250gb-greie. I tillegg til dette har jeg koblet til mus, tastatur og skjerm. Grunnen til at jeg nevner alt dette er fordi jeg mistenker at det kan være for mye for en 580w PSU å takle. Jeg har liten peiling på hvor mye strøm de diverse komponentene tar, så please enlighten me. På forhånd takk, Edds
Karamell Skrevet 6. februar 2007 Skrevet 6. februar 2007 (endret) Extreme PSU Calculator Max 300 Watt trekker systemet med 100 % load på CPU. Ditt system med et 7800 GTX og en X2 5000 vil dra ca 350 Watt. Selv om du kalkulerer inn effektivitet og litt "headroom", skulle strømforsyningen din holde i lange baner. Det må være en annen feil som har gjort at den daua. Lever den inn til reperasjon om du har lyst og penger. Og post resultatet. Edit: Min Pc drar visst 480 watt... hoppsann Edit 2: Den Hiper modellen er også SLi sertifisert, men det visste du vel. Så da tåler (tålte?) den juling. Edit 3: Rep_a_rasjon? Reparering ? Rep ! Endret 6. februar 2007 av Karamell
slobbix Skrevet 6. februar 2007 Skrevet 6. februar 2007 Kan være sånn "Peak-to-Peak" på nette (speningsnette i huset ditt) - trenger ikke forklare alt, men kanskje du var så uheldig som et menneke kan bli, og du traff virkelig det punktet når nettspenninga er på en sånn Peak (altså topp) som kan gi et sånn utslag! Lite sannsynlig, men mulig! Sjekk sikringa i PSU`en, hvis den er røket, så er det bare det...
edds Skrevet 6. februar 2007 Forfatter Skrevet 6. februar 2007 Har den gamle PSU'en liggende, men orker nok ikke levere den inn på rep. eller liknende. Aner ikke hvordan man sjekker sikringen heller. Vel, satser på at jeg ikke gjorde noe galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå