Gå til innhold

Kjøp av bærbar 13,3 - 14,1'', pris 14 - 18 tusen


Bolson

Anbefalte innlegg

Behovet for ny bærbar er klart til stede. Har hatt 15'' fram til i dag, men i og med at den bærbare i liten grad skal brukes som erstatning for stasjonær PC, vurderer jeg det som interessant å gå ned i størrelse til 13,3 - 14,1''.

 

Har forkjærlighet for Acer, men de mangler 14,1 med C2D og skikkelig grafikkløsning.

 

Min bruk er primært i yrkessammenheng (reise, inn- og utland, møter med mer). Vil brukes til skrive dokumenter, lese epost, surfe, design-/bildebehandling, programmeringse filmer og noen enklere spill (filmer/spill er greit på hotellet om kvelden). Den vil ha dualboot Windows/Linux.

 

Men jeg finner det vanskelig å velge, og håper derfor på innspill fra forumet. Alternativene jeg vurderer er, med mine vurderinger:

 

Asus W7J 13,3: Specs

  • C2D T5600, NV Go 7400, 1,5 GB, 100 GB HD, Webcam, 1280x800, 2 batt (6 +9 cellers, 1,9 kg
  • Pris 13 995 med svenskt tastatur.
  • Pros: Lav pris, minst, lang batteritid med 9 cellers 7800 mAh
  • Cons: Bare en utskiftbar minnebrikke, mangler DVI.

Asus V2Je 14'' WXGA+: Specs

  • C2D T5600, X1450, 2GB, 160 GB HD, Webcam, 1440x900, docking medfølger, fingeravtrykksleser, 6 cellers batteri (mulig med 9 cellers), kan brukes i 3G nett, DVI, 2,3 kg.
  • Pris: 16 495 (inklusive dokking)
  • Pros: Har det meste, stor HD, DVI
  • Cons: Usikker på batteritid og byggkvalitet

Lenovo ThinkPad T60 14'' SXGA+: Specs

  • C2D T5600, X1400, 1GB, 80 GB HD, 1400x1050, fingeravtrykksleser, 9 celler batteri med god levetid, 2,1 kg.
  • Pris: 16 995 + 1 000 kr for 1 GB ekstra (finnes vel alternativ med mindre batteri som er rimeligere).
  • Pros: Kvalitet, lett for å være 14'', sikkerhet.
  • Cons: Mangler webcam, DVI og har litt liten HD.

HP Compaq nc6400 14'': Specs.

  • C2D T7200, X1300, 1GB, 80 GB HD, 1440x900, fingeravtrykksleser, 6 celler batteri med god levetid, 2,1 kg.
  • Pris: 13 995 + 1 000 kr for 1 GB ekstra
  • Pros: Kvalitet, lett for å være 14'', sikkerhet, rask CPU.
  • Cons: Mangler webcam, DVI og har litt liten HD, svakt skjermkort.

Dell Latitude d620:Specs.

  • C2D T7200, Quadro NVS 110M, 2GB, 120 GB HD, 1440x900, 9 celler batteri med god levetid, 2,1 kg.
  • Pris: 17 500
  • Pros: Rask CPU, god batterilevetid.
  • Cons: Mangler webcam, DVI, usikker på skjermkort, dårlig erfaring med Dell.

Som sagt, jeg er skikkelig i tvil. T60 er et sikkert kjøp, men også det dyreste. V2Je virker interessant, brukbare specs, men ingen tester finnes ennå. Prisgunstig når docking er med. nc6400 er prisgunstig, samme gjelder W7J.

 

Jeg håpet derfor at forummedlemmer som har prøvd de ulike kan komme med erfaringer (regner ikke med erfaringer påV2Je, men erfaringer på Asus sin kvalitet), og linker til tester. Ikke slik som Dell er best, men reelt om byggkvalitet, kvalitet på skjerm etc.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PC World testet Hpen og Lenovoen før jul, så der har du noen erfaringer der ihvertfall. Siden du tydeligvis skal reise veldig mye, ville jeg gått for det sikre valget som du selv sier; Lenovoen. Den har uslåelig byggekvalitet over det hele, men selv har jeg ikke testet denne maskina med 1440-skjermen, og kan ikke uttale meg om den. Asus har hatt litt dårlige serviceordninger før, men jeg vet ikke om dette er blitt ordnet opp i, slik det var ryktet, men det er set sikkert noen andre som vet.
Lenke til kommentar
Dell Latitude d620:Specs.

  •  
     
  • C2D T7200, Quadro NVS 110M, 2GB, 120 GB HD, 1440x900, 9 celler batteri med god levetid, 2,1 kg.
     
     
  • Pris: 17 500
     
     
  • Pros: Rask CPU, god batterilevetid.
     
     
  • Cons: Mangler webcam, DVI, usikker på skjermkort, dårlig erfaring med Dell.
     
     

Jeg har linux på denne, men husk å kjøpe Intel trådløskort, jeg har Broadcom-chip i, og det er et møkk (ndiswrapper må til) å få til å virke i kombinasjon med Nvidia sin driver for Nvidia-kortet (IRQ-konflikt, men fikset i 2.6.20/Ubuntu 7.04 beta).

Endret av berland
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg på noen måte ta over tråden til Bolson her, men jeg for min del er ekstremt skeptisk ti slike OEM pc'er. Nå er det mange lovord om disse compal-pcene, men hvordan er egentlig byggekvalitet og holdbarhet? Med tanke på at jeg kommer til å pendle med den 5 dager i uka? Eksen min hadde en ECS/Elitegroup OEMsak fra multicom og det er det verste skrotet jeg noensinne har vært i nærheten av.

Lenke til kommentar
Denne kan du og vurdere: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....102%3bfl%3a1701 kraftig skjermkort og batteriet varer opptil 4 timer. Med T7200 cpu, 2 gb minne, 160 gb hdd, vista home premium og bluetooth koster den 13244,- Mangler dog dvi, men du kan jo evt kjøpe overgang. Test av den her: http://www.notebookreview.com/default.asp?...ew=Compal+HGL30

7882671[/snapback]

Ikke aktuell grunnet 1280 x 800 skjermoppløsning. Krav på 14 - 14,1'' er 1440 x 900 eller 1400 x 1050.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva ble det til at trådstarter kjøpte? Har selv samme dilemma, og heller mot TP T60 med 14,1" SXGA+

7947981[/snapback]

 

Utsatt til tester/vurderinger av Asus V2Je kommer. Den har noe funksjonalitet som har betydning for min arbeidssituasjon, så jeg vil ha en mer reell sammenligning.

Lenke til kommentar

A8Js er vel en mulighet for de som trenger en slik maskin. Bestillte nettopp den selv, bl.a. pga. av et skjermkort som henger bedre med enn de fleste.

 

Ellers kan jo trådstarter vurdere å kjøpe inn maskinen billigere i utlandet, særlig siden det virker som om det er en del reiser. En T60 eller T61 kjøpt i usa med den kursen som er nå (6.15kr) er jo et røverkjøp.

Endret av floolf
Lenke til kommentar
A8Js er vel en mulighet for de som trenger en slik maskin. Bestillte nettopp den selv, bl.a. pga. av et skjermkort som henger bedre med enn de fleste.

 

Ellers kan jo trådstarter vurdere å kjøpe inn maskinen billigere i utlandet, særlig siden det virker som om det er en del reiser. En T60 eller T61 kjøpt i usa med den kursen som er nå (6.15kr) er jo et røverkjøp.

7948675[/snapback]

A8Js har for dårlig batterilevetid med det batteriet som leveres i Norge. Den ble vurder i starten, men jeg fikk mulighet til å teste den.

 

USA reiser jeg ikke til i arbeidssammenheng, og trenger også den tilleggsgarantien som kjøp i Norge kan gi.

Lenke til kommentar

Jeg fant en anmeldelse av Asus V2Je hos Laptopworld.dk. Siterer fra undersøkelsen.

 

Konklusion

Jeg havde set meget frem til at teste Asus V2JE. Jeg havde forventet en lækker, gennemført maskine, men jeg er blevet meget skuffet. Alt lige fra ydelse til kvalitet har skuffet. Kun små lyspunkter, som HDMI-stikket, dockingstikket, den pæne touchpad og den gode tilbehørspakke har lyst op i mørket.

Den mange steder haltende kvalitet, specielt plastikken omkring hængslerne til skræmen samt omkring webcammet og den dårlige ydelse i såvel spil som ved desktopbrug, har virkelig skuffet. At maskinen heller ikke formår at holde batteri og har andre dårlige detaljer som skrabet kortlæser, netkort af lav kvalitet og alt for lidt ram, vidner om en maskine, som langt fra er gennemtænkt.

På trods af den udmærkede skeletkvalitet i kabinettet var heller ikke tastaturet en fornøjelse at betjene, og touchpadden lod også meget tilbage at ønske sig. Alt i alt er maskinen en skuffelse – ”det ´n ommer, capish”.

 

Positivt

- HDMI-Stik

- Docking-Stik

- God tilbehørspakke

- Pæn touchpad

 

Negativt

- Dårlig ydelse

- Langsom ved almindeligt brug

- Haltende kvalitet

- For meget præinstalleret software

- Dårlig batteritid

- Dårlig touchpad

- For lidt ram (kun 512 MB)

- Meget skrabet kortlæser

 

Så selv om den som leveres i Norge skal ha 2 GB ram og 160 GB HD, synes jeg dette var så lite oppmuntrende at jeg droppet å vente.

 

Valgte da det sikre og kjøpte da en Levono Thinkpad T60 14,1'' (1400 x 1050), til 14 000 hos Stretto.no. Bestilt klokken 11.30 på fredag, og levert klokken 11.00 i dag. Bestilte 1 GB minne ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...