Gå til innhold

Overklokk med billig AsRock!?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte for ikke lenge siden en liten oppgraderingspakke til pcen min, ikke noe high-end system akkurat, men greit nok.

Kjøpte en Intel Core 2 Duo E6300, et AsRock S775 Dual Vsta Hovedkort og et Evga e-gerforce 7800gtx

 

så tenkte jeg bare for morro skyld å teste litt overklokk, jeg satte opp fsb med 2!!mhz, og da ville den ikke boote :nei:

så det jeg lurer på er om dette hovedkortet virkelig er en så elendig overklokker? https://prisguiden.no/product.php?productId=46004

 

Eller er det bare jeg som har gjort feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det er ett Asrock jeg ikke har testet ennå.. :)

 

De to jeg har hatt for Core 2 Duo har alle klokket til max (i Bios) dvs. 340 (stabilt 330).

Det Dual Vsta (Via PT880) skal være like bra (dårlig vil noen si) til å klokke som ConRoe945G-DVI og 775Twins-HDTV R2.0 som jeg har hatt.

Man *må* ikke betale godt over 1k for å ha ett greit hk for Core 2 Duo. :)

Derimot:

Dersom man *må* klokke til over FSB500 så er hk for Core 2 Duo fra Asrock svært dårlige valg. :)

 

Edit:

Vurderer (enda) ett Asrock hk kombinert med en E4300.

Det vil jeg tro blir "value for money"..

50% OC dvs. fra FSB200 til FSB300 bør gå greit det.

De som synes det er for dårlig får heller kjøpe ett hk til 2-3k og en Q6700.

:!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det er ett Asrock jeg ikke har testet ennå.. :)

 

De to jeg har hatt for Core 2 Duo har alle klokket til max (i Bios) dvs. 340 (stabilt 330).

Det Dual Vsta (Via PT880) skal være like bra (dårlig vil noen si) til å klokke som ConRoe945G-DVI og 775Twins-HDTV R2.0 som jeg har hatt.

Man *må* ikke betale godt over 1k for å ha ett greit hk for Core 2 Duo. :)

Derimot:

Dersom man *må* klokke til over FSB500 så er hk for Core 2 Duo fra Asrock svært dårlige valg. :)

 

Edit:

Vurderer (enda) ett Asrock hk kombinert med en E4300.

Det vil jeg tro blir "value for money".. 

50% OC dvs. fra FSB200 til FSB300 bør gå greit det.

De som synes det er for dårlig får heller kjøpe ett hk til 2-3k og en Q6700.

:!:

7876155[/snapback]

 

Takk for svar alle sammen, men jeg ble nok desverre ikke så mye klokere av dette :blush:

Det jeg lurer på er hvorfor pcen ikke vil boote når jeg setter opp fsb kun 2!mhz?

kan det ha noe å si at jeg kjører windows vista?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takk for svar alle sammen, men jeg ble nok desverre ikke så mye klokere av dette :blush:

Det jeg lurer på er hvorfor pcen ikke vil boote når jeg setter opp fsb kun 2!mhz?

kan det ha noe å si at jeg kjører windows vista?

7877411[/snapback]

 

Dersom det ikke *booter* har ikke Windows-versjon noe å si, naturlig nok.

 

Du må nok få litt "onsite support" tror jeg.

Asrock's Bios er mildt sagt "aparte", men 2 mhx OC av FSB burde jo gå uten problemer, selv for en som "roter rundt" i BIos uten å skjønne så mye av hva som skjer (såfremt man ikke "tukler" ubevisst med en annen setting som skaper "noboot").

Så dette var litt merkelig ja.

 

Asrock hk (for Core 2 Duo) skal klokke lett til FSB299 uansett om man velger CPU/PCI-E sync eller CPU/PCI-E Async. Dette utifra mine erfaringer og tester/erfaringer/diskusjoner på OCWorchbench.com.

Det kan være en stor fordel å sette RAM til å kjøre på "divider"..dvs. DDR333 *før* man rører FSB (derom det er ett valg i Bios).

Value ram *kan* være fullstendig uvillig til å klokke noe over specs (selv om slike brikker gjerne er med på 10% OC over specs uten problem).

Du må nok bare lese guider og prøve deg forsiktig fram.

 

Edit:

Moderert prosent-angivelse for "value-Ram OC".. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen, men jeg ble nok desverre ikke så mye klokere av dette :blush:

Det jeg lurer på er hvorfor pcen ikke vil boote når jeg setter opp fsb kun 2!mhz?

kan det ha noe å si at jeg kjører windows vista?

7877411[/snapback]

 

Dersom det ikke *booter* har ikke Windows-versjon noe å si, naturlig nok.

 

Du må nok få litt "onsite support" tror jeg.

Asrock's Bios er mildt sagt "aparte", men 2 mhx OC av FSB burde jo gå uten problemer, selv for en som "roter rundt" i BIos uten å skjønne så mye av hva som skjer (såfremt man ikke "tukler" ubevisst med en annen setting som skaper "noboot").

Så dette var litt merkelig ja.

 

Asrock hk (for Core 2 Duo) skal klokke lett til FSB299 uansett om man velger CPU/PCI-E sync eller CPU/PCI-E Async. Dette utifra mine erfaringer og tester/erfaringer/diskusjoner på OCWorchbench.com.

Det kan være en stor fordel å sette RAM til å kjøre på "divider"..dvs. DDR333 *før* man rører FSB (derom det er ett valg i Bios).

Value ram *kan* være fullstendig uvillig til å klokke noe over specs (selv om slike brikker gjerne er med på 10-20% OC over specs uten problem).

Du må nok bare lese guider og prøve deg forsiktig fram.

7877524[/snapback]

 

Okei, tusen takk for svar! :thumbup:

Så du tror det kan være noe krøll med enten hovedkortet, eller bios?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Okei, tusen takk for svar! :thumbup:

Så du tror det kan være noe krøll med enten hovedkortet, eller bios?

7877561[/snapback]

 

For å si det sånn:

 

Dersom du ikke har overklokket og "loket rundt" i diverse Bios'er tror jeg det er mer snakk om å finne ut av BIos.

Bios til Asrock er av en eller annen grunn nokså forskjellig fra andre hk-produsenter.

 

Jeg tror ikke det er noe galt med hk'et ditt.

 

Det *kan* være at RAM-brikkene dine ikke er villig til å klokke noesomhelst, noe som er litt uvanlig.

Da må du i tilfelle senke Dram-speed ("divider") dersom mulig, samt senke timings noe.

Dvs.:

Skal man klokke bør man sette det meste til "manual" (med noen unntak som bekrefter regelen.. f.eks. P5W DH).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Okei, tusen takk for svar! :thumbup:

Så du tror det kan være noe krøll med enten hovedkortet, eller bios?

7877561[/snapback]

 

For å si det sånn:

 

Dersom du ikke har overklokket og "loket rundt" i diverse Bios'er tror jeg det er mer snakk om å finne ut av BIos.

Bios til Asrock er av en eller annen grunn nokså forskjellig fra andre hk-produsenter.

 

Jeg tror ikke det er noe galt med hk'et ditt.

 

Det *kan* være at RAM-brikkene dine ikke er villig til å klokke noesomhelst, noe som er litt uvanlig.

Da må du i tilfelle senke Dram-speed ("divider") dersom mulig, samt senke timings noe.

Dvs.:

Skal man klokke bør man sette det meste til "manual" (med noen unntak som bekrefter regelen.. f.eks. P5W DH).

7877714[/snapback]

 

Jeg har nå fikla med litt forskjellig i bios, satt ram til 266mhz og klokket opp prossesor 5mhz!:p

pcen startet fortsatt ikke! men det jeg har merket meg er at vifta på skjermkortet kjører på fult med engang jeg slår på pcen, det kommer heller aldri noe bilde på skjermen. så må jeg ta ut batteriet, og starte på nytt, og da er alt som normalt! :hmm:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Okei, tusen takk for svar! :thumbup:

Så du tror det kan være noe krøll med enten hovedkortet, eller bios?

7877561[/snapback]

 

For å si det sånn:

 

Dersom du ikke har overklokket og "loket rundt" i diverse Bios'er tror jeg det er mer snakk om å finne ut av BIos.

Bios til Asrock er av en eller annen grunn nokså forskjellig fra andre hk-produsenter.

 

Jeg tror ikke det er noe galt med hk'et ditt.

 

Det *kan* være at RAM-brikkene dine ikke er villig til å klokke noesomhelst, noe som er litt uvanlig.

Da må du i tilfelle senke Dram-speed ("divider") dersom mulig, samt senke timings noe.

Dvs.:

Skal man klokke bør man sette det meste til "manual" (med noen unntak som bekrefter regelen.. f.eks. P5W DH).

7877714[/snapback]

 

Jeg har nå fikla med litt forskjellig i bios, satt ram til 266mhz og klokket opp prossesor 5mhz!:p

pcen startet fortsatt ikke! men det jeg har merket meg er at vifta på skjermkortet kjører på fult med engang jeg slår på pcen, det kommer heller aldri noe bilde på skjermen. så må jeg ta ut batteriet, og starte på nytt, og da er alt som normalt! :hmm:

8370429[/snapback]

 

TL1000! ser du har kjøpt deg 775 dual vsta også, med samme prossesor som meg, kan du fortelle meg eksakt hvordan jeg klokker min opp til ca. 2,0 ghz!?

når jeg går inn i bios, da står cpu innstillingene på auto, men så fort jeg setter den til manuell, (rører ikke fsb!) og restartet pcen, så starter den ikke!! :thumbdown:

og da har jeg ikke gjort noe annet enn å sette cpu til manuell!

 

hvis du kan fortelle meg hvordan du klokket din opp til 2,1 så hadde jeg blitt meget fornøyd!

 

Hvis det er noen andre som har erfaring med dette hovedkortet og overklokking av cpu, så kom med svar!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Av de Asrock hk jeg har hatt er 775Dual-VSTA det helt klart dårligste kortet til klokking.

Det kan se ut som det (bios) er svært kresent på RAM.

Har prøvd både med DDR og DDR2 og det klokker omtrent like dårlig med begge typer (Corsair TwinX DDR400, Geil DDR2-667, Kingston Value DDR2-533).

Med DDR2 måtte "Compatibility Settings" settes (enabled) for at hk'et i det hele tatt skulle fungere stabilt. Med Geil brikkene lot hk'et seg ikke engang boote.

 

For å kunne kjøre på FSB290 (meste jeg har fått til stabilt) setter jeg DRAM-speed til 166 (DDR) eller 266 (DDR2).

Så "Manual, CPU/PCI-e Async" for FSB.

 

Men pt har jeg "gitt opp" hk'et og lar det kjøre stock, dvs. jeg setter RAM til 200 (DDR400) da Auto gir 166 (DDR333).

Det funker greit nok for den som bruker PC'en.. :)

 

Dette er med ett AGP skjermkort (6600 GT). Det kan hende det fungerer bedre med PCI-E, men jeg tviler.

 

Styr unna dersom man vil klokke.

Til bruk med "utrangert" hardware (AGP, DDR) med en stock Core 2 Duo er det ett greit valg.

Lenke til kommentar
Av de Asrock hk jeg har hatt er 775Dual-VSTA det helt klart dårligste kortet til klokking.

Det kan se ut som det (bios) er svært kresent på RAM.

Har prøvd både med DDR og DDR2 og det klokker omtrent like dårlig med begge typer (Corsair TwinX DDR400, Geil DDR2-667, Kingston Value DDR2-533).

Med DDR2 måtte "Compatibility Settings" settes (enabled) for at hk'et i det hele tatt skulle fungere stabilt. Med Geil brikkene lot hk'et seg ikke engang boote.

 

For å kunne kjøre på FSB290 (meste jeg har fått til stabilt) setter jeg DRAM-speed til 166 (DDR) eller 266 (DDR2).

Så "Manual, CPU/PCI-e Async" for FSB.

 

Men pt har jeg "gitt opp" hk'et og lar det kjøre stock, dvs. jeg setter RAM til 200 (DDR400) da Auto gir 166 (DDR333).

Det funker greit nok for den som bruker PC'en.. :)

 

Dette er med ett AGP skjermkort (6600 GT). Det kan hende det fungerer bedre med PCI-E, men jeg tviler.

 

Styr unna dersom man vil klokke.

Til bruk med "utrangert" hardware (AGP, DDR) med en stock Core 2 Duo er det ett greit valg.

8553439[/snapback]

 

Okei, takk for svar! Tror jeg holder meg til orginal hastigheten da ja.

Vurderer forresten en oppgradering snart, og tenkte da på disse delene:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=46761

 

Har du noe peiling på hvordan disse delene egner seg til overklokking?

er eventuelt P5B et bedre valg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...