Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger forslag til trådløst netterk


Anbefalte innlegg

Skal sette opp et trådløst nettverk.

 

Har ADSL inn på ett sted.

Der skal det vere en trådløs sone som skal dekke et ganske stort område(Campingplass)

Skal også fra samme sted ha en trådløs link til et hus som ligger ca. 150-200m i luftlinje fra dette stedet.

 

Ville gjerne hatt forslag til basestasjoner og antenner som vil gjøre denne jobben best mulig til en fornuftig pris.

 

På forhånd takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sende en mail til forskjellige utsalgssteder. Om du henvender deg til komplett.no og ber om et prisoverslag for utstyret du trenger, altså gir de spek, så tror jeg nok du får en mail tilbake om de kan hjelpe deg og til hvilken pris.

 

EDIT:

Vil bare legge til at selv om jeg skriver komplett.no i de fleste tråder hvor folk spør etter en vare eller lignende, så betyr ikke det at jeg favoriserer dem på noen måte. Selv har jeg kjøpt det meste fra Netshop i Oslo, og er knallfornøyd med service også der.

 

Det er bare ment som et eksempel :)

Endret av andylove
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takker for svar.

 

Det ble til at jeg kjøpte følgende:

2 stk C-Net CWA-854 aksesspunkt

2 stk C-Net CDA-14O - antenne 14dBi

 

Monterte opp dette og fikk siktet inn utendørsantennene, men hadde problem med å få nok signalstyrke til at linken fungerte stabilt.

 

Koblet da til en rundstråle antenne som jeg hadde liggende på det ene aksesspunktet. Da fikk jeg plutselig masse signal og 54Mbit hastighet på det trådløse nettet.

 

Kan det vere noe problem med å bruke en sånn stor utendørsantenne på dette aksesspunktet?

 

Syns det var litt merkelig at det skulle fungere med en gang jeg koblet på en liten rundstråleantenne.

Lenke til kommentar
Takker for svar.

 

Det ble til at jeg kjøpte følgende:

2 stk C-Net CWA-854 aksesspunkt

2 stk C-Net CDA-14O - antenne 14dBi

 

Monterte opp dette og fikk siktet inn utendørsantennene, men hadde problem med å få nok signalstyrke til at linken fungerte stabilt.

 

Koblet da til en rundstråle antenne som jeg hadde liggende på det ene aksesspunktet. Da fikk jeg plutselig masse signal og 54Mbit hastighet på det trådløse nettet.

 

Kan det vere noe problem med å bruke en sånn stor utendørsantenne på dette aksesspunktet?

 

Syns det var litt merkelig at det skulle fungere med en gang jeg koblet på en liten rundstråleantenne.

8106498[/snapback]

De to retningsbestemte antennene burde være glimrende til forbindelse mellom to steder som ligger 150-200m fra hverandre, men ikke egnet til å dekke camingplassen. Mener du at forbindelsen mellom de to stedene ble bedre med en rundstråleantenne, så skjønner jeg lite, så lenge du hadde stilt de retningsbestemte antennenne inn rktig (dette er svært viktig og må gjøres med millimeterpresisjon!).

Lenke til kommentar

Det er forbindelsen mellom de to stedene som ligger ca. 200 fra hverandre jeg snakker om.

 

Jeg koblet opp aksesspunktene med disse to antennene og prøvde å sikte meg inn best mulig. Hadde da problemer med å få kontakt.

 

Koblet da i tillegg på en rundstråleantenne på aksesspunktet på det ene stedet og fikk full fres på nettverket.

 

Kan det da tyde på at det er den direksjonelle antennen på dette stedet som er litt ute av stille? Vil nesten tro det i og med at jeg fikk så god kontakt med en vanlig rundstråleantenne.

 

Får vel ta med meg en stor vinkel og prøve å sikte denne inn litt bedre.

Lenke til kommentar
Det er forbindelsen mellom de to stedene som ligger ca. 200 fra hverandre jeg snakker om.

 

Jeg koblet opp aksesspunktene med disse to antennene og prøvde å sikte meg inn best mulig. Hadde da problemer med å få kontakt.

 

Koblet da i tillegg på en rundstråleantenne på aksesspunktet på det ene stedet og fikk full fres på nettverket.

 

Kan det da tyde på at det er den direksjonelle antennen på dette stedet som er litt ute av stille? Vil nesten tro det i og med at jeg fikk så god kontakt med en vanlig rundstråleantenne.

 

Får vel ta med meg en stor vinkel og prøve å sikte denne inn litt bedre.

8106806[/snapback]

Er du et par grader ute av kurs, vil dette gi et svært dårlig resultat. Du bør ha tilgang til singnalstyrke i prosent (via en tilknyttet datamaskin) mens du justerer hver enkelt antenne. Presisjon har alt å si for retningsbestemte antenner!

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått koblet opp nettet mellom de to aksesspunktene med full hastighet. Var visst bare litt finjustering av antennene som skulle til.

 

Nå har jeg derimot et annet problem.

 

Jeg kommer ikke på internett via det trådløse nettet sånn som jeg hadde tenkt det.

 

Har et SpeedTouch 546 modem/router.IP 192.168.1.1

Til denne har jeg koblet et aksesspunkt(C-Net CWA 854)Satt denne til IP 192.168.1.250

I det andre bygget så har jeg satt opp et samme sort aksesspunkt med IP 192.168.1.251 som er koblet til en pc. Denne får IP fra modem/router(Speedtouch)

Denne pc'en kommer jeg ikke på nett med. Jeg får kontakt med en annen pc i nettverket, men jeg kommer ikke på internett.

 

Denne pc'en får IP fra Speedtouch. Den får også opp Internet Connection med status Tilkoblet. Dobbelklikker jeg på denne så får jeg opp en boks hvor det står hvor lenge modemet har vært oppkoblet til internett og med hvilken hastighet.

 

Alt ser ut til å fungere bortsett fra at jeg ikke kommer på internett.

 

I andre enden er der en pc som heller ikke fungerer når jeg kobler til via aksesspunktet(C-Net) Kobler jeg den direkte til modemet med kabel så fungerer det.

Testet å koble opp en linksys trådløs router til modemet. Jeg kom på nett når jeg koblet opp via denne.

 

Tips og råd mottaes med takk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå står jeg fast her :)

 

Det jeg har av utstyr er følgende:

 

2 stk C-Net CWA-854 Aksesspunkt

1 stk Linksys WRT54G Trådløs router

1 stk Linksys WAP54G Aksesspunkt

1 stk Speedtouch modem/router

 

Jeg har bredbånd i et bygg og skal ha trådløs forbindelse til et annet bygg som jeg skal ha en trådløs sone i for å kunne koble opp trådløst der også.

 

Hvordan setter jeg opp dette? Tenker da på hva som skal kobles til hva og hvordan man skal sette op AP og Routere. Hvilke IP adresser de forskjellige punkt skal ha osv.

 

Står virkelig fast her :)

 

På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...