Gå til innhold

Får ikke installert XP/Vista... [LØST]


Anbefalte innlegg

Heisann!

Installerte Vista 32-bit for en stund siden og ikke lenge etterpå installerte jeg FreeBSD på samme harddisk. FreeBSD ser ut til å ha fjernet Vista sin bootmanager så jeg tenkte jeg kunne installere denne på nytt fra Vista DVD'n... Men nei, Vista dvd'n finner ikke Vista Installasjonen! Pytt Pytt tenker jeg, kan jo like gjerne installere Vista på nytt? Men nei, når jeg velger ntfs partisjonen jeg vil installere Vista på så står det at partisjonen ikke oppfyller Vistas minimumkrav for systemvolummappen(eller noe sånt, husker ikke helt). Syntes dette var rart, prøvde å formatere hardisken på nytt men hjalp heller ikke... Ok, så jeg hentet en gammel XP cd som jeg hadde liggende å slengene men jeg blir sittende igjen med en helt svart skjerm etter at "Kontrollerer maskinvare konfigurasjon" eller noe lignende er vist... Jeg prøver med en annen XP cd som en kamerat hadde men nei, samme problem...

 

Jeg har heldigvis Linux installert så jeg kan fortsatt bruke pc'n, men jeg skulle gjerne likt å spille litt igjen, og oppdatert firmwaren til mobilen min og biosen til hovedkortet...

 

Noen som vet hvordan jeg får installert XP?

 

EDIT: Prøvd å slette alle partisjonene som ligger på harddisken, prøvd å formatere til NTFS ved hjelp av GParted, men fortsatt nothing!

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ok, så jeg hentet en gammel XP cd som jeg hadde liggende å slengene men jeg blir sittende igjen med en helt svart skjerm etter at "Kontrollerer maskinvare konfigurasjon" eller noe lignende er vist... Jeg prøver med en annen XP cd som en kamerat hadde men nei, samme problem..."

 

Altså, kommer ikke inn på XP installasjonen(den blå skjermen med partisjonsvalgene) engang :( Har prøvd å slette alle partisjonene ved hjelp av Gparted men det hjalp ikke stort det heller :(

Lenke til kommentar

Har en oppfattelse at Linux har en tendens til å rote til boot sektor, etter en installasjon av Fedora Core 6 for ikke så lenge siden. Fikk jeg trøbbel ved å reinstallere winxp. Det som løste det var gode gamle fdisk til win98.

 

Så kan være lurt å ha en bootbar diskett(eventuelt cd) med fdisk på. Slett så alle non-dos partisjoner.

 

For så å kjøre winxp cden, den gjorde resten av ryddejobben.

 

Shame on Fedora for å rote til sånn i boot sektor!

Lenke til kommentar

Ok, ntfs driverne mine i Linux hinter til at jeg bør chkdsk som ligger på Windows XP cd'n. Lurer på om det finnes en annen måte å bruke chkdsk på med tanke på at jeg ikke har floppy og ikke får tilgang til Windows Recovery Console. Har prøvd å kjøre NTFS4DOS fra UBCD som skal ha en copy av chkdsk, men der fungerer ikke chkdsk som det skal, trur den mangler en fil eller noe...

Lenke til kommentar

ok... dro ut strøm kabelen til disken og fant ut at det var feil disk som hindret windows installasjonen i å starte... Var linux disken min som var problemet, så ut som Windows hadde problemer med LVM partisjonen min eller noe... Installerte windows uten linux disken koblet i og nå fungerer alt knirkefritt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...