Gå til innhold

Pris på Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Kjøpte mitt hos med Multicom.

Med 16-45 objektiv kostet det 11.178,-

 

Bestillte 26.12 og fikk det levert 5.1.

7865183[/snapback]

 

Hvordan er 16-45mm-objektivet? Er i tvil om jeg skal kjøpe kit eller bare hus og gå rett på et bedre objektiv.

7867723[/snapback]

 

DA16-45/4 er bra.

 

Har du god råd så kan du kjøpe 18-55mm nå og vente til mars/april på lanseringen av DA*16-50/2,8. Dette objektivet blir regn- og støvtett som kamerahuset, det blir i Pentax sin *-serie og det blir nok også litt dyrt. Men det er mange som venter på dette objektivet og det blir nok bra greier. Pentax er så langt jeg kan se den eneste produsenten som har objektiver som tilsvarer 24-70mm på film og som er tilpasset digitale kameraer

7869751[/snapback]

De har og en DA 17-70 på trappene. Såkalte informerte kilder hevder at dette blir konstant blender 4, som 16-45, men med støtte for det nye fokussystemet og blir værbestandig.

Jeg ville ventet til etter PMA (8-11 mars) før jeg tok noen avgjørelse. Det kommer neppe da, men det kan hende at de viser prototyper. Handler du på en av billigplassene får du standard kiten nesten på kjøpet, da skulle det ikke være noe problem å vente å se litt.

 

Det kan se ut som om 17-70 blir en erstatning for 16-45. I så fall, ser det ut som det får omtrent samme pris, eller noen kroner dyrere.

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns det er sleipt av Pentax å bare komme med påstander om regntett oppbygging uten å begrunne det i gjennomførte tester etc, lukter litt markedsføringstriks syns jeg. Vi får vel se i tiden fremover etterhvert som brukererfaringene kommer.

7877899[/snapback]

 

Kameraet er regntett og jeg synes slett ikke det er et "triks" i fra Pentax. Her er hva de selv skriver:

 

"Rain, moisture, sand, dust and other natural elements are formidable foes to cameras. That's why the K10D features a reliable dust-proof, water-resistant construction, with special seals applied to 72 different parts of the camera body, including the control buttons and dials and the seams between different components. As a result, this dependable body completely shuts out humidity and foreign objects.

 

The optional BG-2 Battery Grip also features the same dust-proof, water-resistant construction, with 38 special seals. When paired with the K10D camera body, they form a seamless, airtight imaging system, protecting the internal mechanisms from the intrusion of alien objects and assuring stable, reliable operation. At a result, even under varying natural conditions or in rugged fields, the K10D always demonstrates solid, flawless performance."

 

Det er lite å finne om hvilken tetthetsklasse kameraet har. Pga. av åpen objektivfatning (uten objektiv) så er det kanskje umulig å oppfylle kravene til noen tetthetsklasse (IPxx). Men at kameraet er tettet til en viss grad er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
Regntett? Hva menes med regntett? At den tåler noen få dråper vann eller at man kan stå ute med kameraet mens det regner moderat? Hvordan har Pentax testet dette?

Jeg går ut fra at det betyr at det tåler det meste av regn, men at det ikke tåler å bade...

7876129[/snapback]

 

Syns det er sleipt av Pentax å bare komme med påstander om regntett oppbygging uten å begrunne det i gjennomførte tester etc, lukter litt markedsføringstriks syns jeg. Vi får vel se i tiden fremover etterhvert som brukererfaringene kommer.

7877899[/snapback]

Jeg har lest store mengder med brukererfaringer. Foreløpig ikke et ord som tyder på at værtettinga ikke gjør jobben. Så dette kan du nok slappe av på ;)

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Regntett? Hva menes med regntett? At den tåler noen få dråper vann eller at man kan stå ute med kameraet mens det regner moderat? Hvordan har Pentax testet dette?

Jeg går ut fra at det betyr at det tåler det meste av regn, men at det ikke tåler å bade...

7876129[/snapback]

 

Syns det er sleipt av Pentax å bare komme med påstander om regntett oppbygging uten å begrunne det i gjennomførte tester etc, lukter litt markedsføringstriks syns jeg. Vi får vel se i tiden fremover etterhvert som brukererfaringene kommer.

7877899[/snapback]

Jeg har lest store mengder med brukererfaringer. Foreløpig ikke et ord som tyder på at værtettinga ikke gjør jobben. Så dette kan du nok slappe av på ;)

 

Mvh Tim

7878345[/snapback]

 

Kameraet har bare vært ute på markedet i noen få måneder, jeg vil ikke tro at summen av brukererfaringer er nok til konkludere at det regntette designet holder stand. Det som ergrer meg er manglende dokumentasjon fra Pentax sin side at dette virkelig er sant, jeg har ihvertfall ikke klart å finne slik informasjon.

Lenke til kommentar
Kameraet har bare vært ute på markedet i noen få måneder, jeg vil ikke tro at summen av brukererfaringer er nok til konkludere at det regntette designet holder stand. Det som ergrer meg er manglende dokumentasjon fra Pentax sin side at dette virkelig er sant, jeg har ihvertfall ikke klart å finne slik informasjon.

7879897[/snapback]

 

Jeg forstår du er skeptisk? Men jeg har altså førstehånds kunnskap om kameraet. Jeg har brukt det ute i silende regn med meg selv godt innpakket i oljehyre og støvler. Kameraet var mildt sagt vått!!. Når jeg kom innendørs sjekket jeg bak alle luker og der var det tørt. Alle knapper er tettet med gummipakninger. Skulle det allikevel komme vann inn så må kameraet åpnes for å finne ut av det, men det er ingenting som tyder på at det er kommet vann i mitt kamera. Kameraet er selvfølgelig ikke vanntett, men jeg tror selv det fint klarer å motstå vann fra regn.

 

Når det gjelder dokumentasjon så fant jeg et intervju med Pentax der de skriver at kameraet aldri kan klare å oppfylle standardiserte tester for tetthet. Dette gikk på at ingen tester var tilpasset det faktum at selve objektivfatningen er ganske åpen. Kan hende blir det en slik test sammen med et av de nye regntette objektivene, men det må vi i så fall vente på. I samme intervju virker i allefall Pentax optimistiske på tettheten og mener kameraet fint skal kunne klare en tropisk regnskur.

Lenke til kommentar
Kameraet har bare vært ute på markedet i noen få måneder, jeg vil ikke tro at summen av brukererfaringer er nok til konkludere at det regntette designet holder stand. Det som ergrer meg er manglende dokumentasjon fra Pentax sin side at dette virkelig er sant, jeg har ihvertfall ikke klart å finne slik informasjon.

7879897[/snapback]

 

Jeg forstår du er skeptisk? Men jeg har altså førstehånds kunnskap om kameraet. Jeg har brukt det ute i silende regn med meg selv godt innpakket i oljehyre og støvler. Kameraet var mildt sagt vått!!. Når jeg kom innendørs sjekket jeg bak alle luker og der var det tørt. Alle knapper er tettet med gummipakninger. Skulle det allikevel komme vann inn så må kameraet åpnes for å finne ut av det, men det er ingenting som tyder på at det er kommet vann i mitt kamera. Kameraet er selvfølgelig ikke vanntett, men jeg tror selv det fint klarer å motstå vann fra regn.

 

Når det gjelder dokumentasjon så fant jeg et intervju med Pentax der de skriver at kameraet aldri kan klare å oppfylle standardiserte tester for tetthet. Dette gikk på at ingen tester var tilpasset det faktum at selve objektivfatningen er ganske åpen. Kan hende blir det en slik test sammen med et av de nye regntette objektivene, men det må vi i så fall vente på. I samme intervju virker i allefall Pentax optimistiske på tettheten og mener kameraet fint skal kunne klare en tropisk regnskur.

7880181[/snapback]

 

Er skeptisk ja :)

Når en promoterer noe så innovativt og nyttig i denne prisklassen uten håndfast evidens, syns jeg det er grunn til å være skeptisk. Dine erfaringer med vestlandsregn er jo topp, håper det kommer flere slike erfaringer. Uansett er det utrolig bra at det er flere enn Nikon og Canon som viser vei innenfor det raskt økende DSLR markedet.

Lenke til kommentar
Når en promoterer noe så innovativt og nyttig i denne prisklassen uten håndfast evidens, syns jeg det er grunn til å være skeptisk. Dine erfaringer med

 

Av nysgjerrighet: Hvordan dokumenteres/bevises slike egenskaper av andre produsenter av speilreflekskamera?

Lenke til kommentar
Når en promoterer noe så innovativt og nyttig i denne prisklassen uten håndfast evidens, syns jeg det er grunn til å være skeptisk. Dine erfaringer med

 

Av nysgjerrighet: Hvordan dokumenteres/bevises slike egenskaper av andre produsenter av speilreflekskamera?

7882195[/snapback]

 

Kjenner ingen andre produsenter som reklamerer med regntett design...

Lenke til kommentar
Når en promoterer noe så innovativt og nyttig i denne prisklassen uten håndfast evidens, syns jeg det er grunn til å være skeptisk. Dine erfaringer med

 

Av nysgjerrighet: Hvordan dokumenteres/bevises slike egenskaper av andre produsenter av speilreflekskamera?

7882195[/snapback]

 

Kjenner ingen andre produsenter som reklamerer med regntett design...

7886143[/snapback]

 

Canon, Nikon og Olympus har kameraer som er tilsvarende tette.

Lenke til kommentar
Kjenner ingen andre produsenter som reklamerer med regntett design...

7886143[/snapback]

 

Da har du vel kanskje ikke helt greie på hva du snakker om. Dette kameraet fra Pentax kommer som et svar på at Nikon laget et entusiast kamera med værtettning, for en tid tilbake. På proff-kameraer har det foresten hvert værtettning (som nok er enda litt bedre) i lange tider.

 

Det er i hvertfall tullete å ta Pentax for dette, det man derimot kan spørre om hvor bra værtetninger i mange kameraer i denne prissklassen er. Foreløpig er det bare Nikon D200 og Pentax K10d som er har det av ikke profesjonelle kameraer. Sansynligvis er de ikke like tette som Nikon og Canons proffkameraer, men selv mener jeg vi skal være glad for at produsentene i det hele tatt velger å levere værtettninger i kameraer beregnet på amatører, og de er i hvertfall mye bedre i uvær en tilsvarende kameraer uten noe værtettning.

Lenke til kommentar
Kjenner ingen andre produsenter som reklamerer med regntett design...

7886143[/snapback]

 

Da har du vel kanskje ikke helt greie på hva du snakker om. Dette kameraet fra Pentax kommer som et svar på at Nikon laget et entusiast kamera med værtettning, for en tid tilbake. På proff-kameraer har det foresten hvert værtettning (som nok er enda litt bedre) i lange tider.

 

Det er i hvertfall tullete å ta Pentax for dette, det man derimot kan spørre om hvor bra værtetninger i mange kameraer i denne prissklassen er. Foreløpig er det bare Nikon D200 og Pentax K10d som er har det av ikke profesjonelle kameraer. Sansynligvis er de ikke like tette som Nikon og Canons proffkameraer, men selv mener jeg vi skal være glad for at produsentene i det hele tatt velger å levere værtettninger i kameraer beregnet på amatører, og de er i hvertfall mye bedre i uvær en tilsvarende kameraer uten noe værtettning.

7888184[/snapback]

 

 

Følgende er beskrevet fra Nikon Imaging (utklipp fra PDF brosjyre) om D200, står spesifikt at sealing system beskytter mot casual moisture and dust, ikke regn! Jeg snakker om regntett, ikke værtett.

 

Magnesium alloy (Mg) body delivers lightweight durability

With Nikon advanced technologies and mechanisms housed within a rugged, but lightweight magnesium body, the D200 is durable, dependable and ready for the most rigorous of assignments. And, with an enhanced sealing system protecting each and every seam, the D200 body offers reassuring resistance to causal moisture and dust.

Lenke til kommentar
Modin:

 

Jeg skrev i et av innleggene ovenfor om regntetthet i DENNE prisklassen vedr K10, noe som du tydeligvis ikke har fått med deg :)

7888561[/snapback]

På engelsk bruker Pentax betegnelsen weatherproof.

 

I den norske brosjyra http://fovi.no/accounts/433774/File/Brosjyrer/9213.pdf

sier Fovi "PERFEKT MOTSTAND: MOT FUKTIGHET OG STØV." Det er noe helt annet enn å hevde at kameraet er regntett. De fortsetter "Om du fotografer en regndryppende høstmorgen, på en snødekt fjellside, langs en støvete ørkenvei eller i en tropisk regnskog, vil pakningene rundt det solide huset til et K10D beskytte komponentene på innsiden mot fuktighet og de fineste støvpartikler."

Her brukes altså begepet "beskytter".

 

Pentax har med andre ord gjort det tryggere for oss å utsette kameraet for elementene.

Det er alt de hevder. (Så jeg frafaller det jeg sa tidligere om eventuelt reklamasjonsgrunnlag).

 

Jeg har vanskelig for å se hvorfor du kjører et slikt korstog på at vi blir lurt.

 

Hvis du ikke viser til hvor de (Pentax selv, ikke selgere i butikker o.l.) har kommet med løfter om regntetthet, ser jeg for min del emnet som utdebatert.

 

 

Mvh Tim

 

Edit: Retta et par skrivefeil

Endret av fototim
Lenke til kommentar
...Jeg har vanskelig for å se hvorfor du kjører et slikt korstog på at vi blir lurt....

 

7888747[/snapback]

 

Helt enig! :thumbup: Her kommer Pentax og gir oss et kamera med en egenskap som i denne klassen er svært sjelden, og det til en pris som er høyst fornuftig i alle fall sett i forhold til den totale listen med gode egenskaper dette kamera kan tilby. Og hva er det første folk gjør? Jo de klager og sutrer over at de blir lurt! :no:

 

Det er vel ingen som trodde at man kunne helle vann over dette kamarahuset. Jeg velger å la vær å se på dette som en forsikring om at jeg kan hoppe i badebuksene og stupe i sjøen med K10D, ser heller på Pentax sin værtetting som en bonus, slik jeg ser det betaler vi i alle fall ikke noe ekstra for den. Huset ligger jo prismessig jevnt med andre kameraer uten de samme gode egenskapene.

Lenke til kommentar
I den norske brosjyra http://fovi.no/accounts/433774/File/Brosjyrer/9213.pdf

sier Fovi "PERFEKT MOTSTAND: MOT FUKTIGHET OG STØV." Det er noe helt annet enn å hevde at kameraet er regntett. De fortsetter "Om du fotografer en regndryppende høstmorgen, på en snødekt fjellside, langs en støvete ørkenvei eller i en tropisk regnskog, vil pakningene rundt det solide huset til et K10D beskytte komponentene på innsiden mot fuktighet og de fineste støvpartikler."

Her brukes altså begepet "beskytter".

 

Hvis du ikke viser til hvor de (Pentax selv, ikke selgere i butikker o.l.) har kommet med løfter om regntetthet, ser jeg for min del emnet som utdebatert.

7888747[/snapback]

 

Selv synes jeg nå basert på de klippene du har gjort og det som står på Pentax Japan sine websider at Pentax lover at kameraet skal tåle normalt regnvær. Noe mer enn regn forventer ikke jeg at det skal tåle, men jeg forventer altså at det tåler normalt norsk regnvær.

Lenke til kommentar
Modin:

 

Jeg skrev i et av innleggene ovenfor om regntetthet i DENNE prisklassen vedr K10, noe som du tydeligvis ikke har fått med deg :)

7888561[/snapback]

På engelsk bruker Pentax betegnelsen weatherproof.

 

I den norske brosjyra http://fovi.no/accounts/433774/File/Brosjyrer/9213.pdf

sier Fovi "PERFEKT MOTSTAND: MOT FUKTIGHET OG STØV." Det er noe helt annet enn å hevde at kameraet er regntett. De fortsetter "Om du fotografer en regndryppende høstmorgen, på en snødekt fjellside, langs en støvete ørkenvei eller i en tropisk regnskog, vil pakningene rundt det solide huset til et K10D beskytte komponentene på innsiden mot fuktighet og de fineste støvpartikler."

Her brukes altså begepet "beskytter".

 

Pentax har med andre ord gjort det tryggere for oss å utsette kameraet for elementene.

Det er alt de hevder. (Så jeg frafaller det jeg sa tidligere om eventuelt reklamasjonsgrunnlag).

 

Jeg har vanskelig for å se hvorfor du kjører et slikt korstog på at vi blir lurt.

 

Hvis du ikke viser til hvor de (Pentax selv, ikke selgere i butikker o.l.) har kommet med løfter om regntetthet, ser jeg for min del emnet som utdebatert.

 

 

Mvh Tim

 

Edit: Retta et par skrivefeil

7888747[/snapback]

 

Jeg har kun lest i diverse bruker forum vedr Pentax samt et par tester, har ikke lest offisielle nettsteder av Pentax. I brukerfora snakker en om at K10 er regntett, som her. Ut i fra det du har postet, er det jo ikke dette Pentax offisielt hevder, men beskyttelse (motstandskraft) mot fukt etc. Jeg syns det er langt mellom regntetthet vs bekyttelse mot fukt, regn etc. Finnes sikkert forskjellige tolkninger av dette. Forøvrig vil jeg poengtere at jeg syns det er flott at Pentax er på banen mot dominerende aktører som Nikon og Canon. Jeg syns ikke min skepsis til regntett design kvalifiserer til påstanden "kjører et slikt korstog mot Pentax".

 

Enig i at emnet er utdebatert :)

Lenke til kommentar

Jeg har kun lest i diverse bruker forum vedr Pentax samt et par tester, har ikke lest offisielle nettsteder av Pentax. I brukerfora snakker en om at K10 er regntett, som her. Ut i fra det du har postet, er det jo ikke dette Pentax offisielt hevder, men beskyttelse (motstandskraft) mot fukt etc. Jeg syns det er langt mellom regntetthet vs bekyttelse mot fukt, regn etc. Finnes sikkert forskjellige tolkninger av dette. Forøvrig vil jeg poengtere at jeg syns det er flott at Pentax er på banen mot dominerende aktører som Nikon og Canon. Jeg syns ikke min skepsis til regntett design kvalifiserer til påstanden "kjører et slikt korstog mot Pentax".

 

Enig i at emnet er utdebatert  :)

7892707[/snapback]

Formuleringa "kjører et slikt korstog mot Pentax" var ment som en spissformulering, for å få fram at jeg opplevde deg som en smule aggressiv i din argumentasjon. Men, det var min opplevelse, ikke nødvendigvis riktig. Dette innlegget her opplever jeg helt anderledes. Som du selv påpeker, kan ikke Pentax lastes for at ymse forumbrukere overtolker Pentax sine utsagn i retning regntetthet.

Da tror jeg vi er ganske enige, og det er hyggelig :)

 

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Som du selv påpeker, kan ikke Pentax lastes for at ymse forumbrukere overtolker Pentax sine utsagn i retning regntetthet.

7893037[/snapback]

 

Synes du når Pentax bruker ord som "regndryppende høstmorgen", "Rain, moisture, sand, dust" og "water-resistant construction" i markedsføring at vi forbrukere overtolker når vi mener at kameraet bør tåle regn?

 

SV

Lenke til kommentar
Som du selv påpeker, kan ikke Pentax lastes for at ymse forumbrukere overtolker Pentax sine utsagn i retning regntetthet.

7893037[/snapback]

 

Synes du når Pentax bruker ord som "regndryppende høstmorgen", "Rain, moisture, sand, dust" og "water-resistant construction" i markedsføring at vi forbrukere overtolker når vi mener at kameraet bør tåle regn?

 

SV

7895185[/snapback]

Nei selvfølgelig ikke. I så fall så blir jo weather og water-resistant meningsløst.

I mitt hode gir disse pakningen omtrent samme beskyttelse som å tre en plastpose utenpå kamera. Effektivt til sitt bruk ja, men ikke undervannshus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...