Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsterker funker ikke


Immorten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Såå.. Er en NTC vanskelig å få tak i? Er det farlig hvis jeg bare kortslutter NTCen og prøver uten?

7861041[/snapback]

 

Hmmm... Vil ikke si noe sikkert, siden jeg ikke er noen uberekspert på området. Den var koblet til jord, sa du. Se hvor den andre enden er koblet til hen. Er den koblet til noe som kan være basis på en transistor, er det nok som jeg tror. Nå har jeg hjulpet deg så langt jeg kan, desverre, for det er alt jeg husker om det :p

 

Beklager, men kanskje noen andre kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Altså, når jeg ser igjen, så er den ikke koplet til jord, den er koplet slik at varmen lettere skal overføres fra transistorene til NTCen, tror jeg. Men altså den er ikke varm i det hele tatt når den kutter ut, og hvis jeg spiller forsiktig med den, så kan det vel ikke være farlig om jeg bare kortslutter NTCen og se om problemet gir seg? Og da evt. kjøpe og sette inn en ny NTC etterhvert.

Lenke til kommentar

altså: "moderne" forsterkere bruker ikke verken NTC eller PTC... med germanium halvledere i utgangene bruktes det mye.... men derimot det som brukes er en transistor som stabiliserer bias spenningen og ikke finnn på å korstlutte det... de fleste bilforsterkere har en dedikert kontrol ic sm styrer spenningen og den har flere følere/sensore bla for temperaturen og gjerne en halvleder da disse er mer nøyaktige ;)

 

har du prøvd den forsterkeren nå nylig? og fungerer fremdeles på samme måtte? den går i protection etter 2 minutter og forblir det inntil du skrur den av og på igjen? mener å huske at enten europris eller noe sånt solgte noen bass kasser som var feil koblet innvendig og dette kan ha gitt "feil" på forsterkeren -leste om det for over et år siden mener jeg- :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...