Gå til innhold

Tips på forbedring av nettverk


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er arrangør iMeldal-LAN, en liten LANklubb i Sør-Trøndelag, Meldal.

 

Vi har 60 stk på hvert LAN, noe som er foreløpig maksgrense på grunn av begrensninger i bygget vi arrangerer det i.

 

Nå har vi litt penger på konto, og tenker å bruke det på en oppgradering av nettverket.

 

Spesifikasjoner på nettverk:

 

DHCP:

1,1 Ghz Athlon, 256MB RAM - Smoothwall software

 

Switcher:

2X SMC 16P 10/100/1000

1X CNet 24P 10/100 + 2P 10/100/1000

2X CNet 8P 10/100 (Bruker dem som påfyll)

2X CNet 8P 10/100/1000

1X D-Link 16P 10/100/1000

 

D-Link switchen fungerer som "hovedswitch"

 

Den opprinnelige planen min var å gå til innkjøp av 3x Linksys/Cisco 16P 10/100/1000 switcher, for å erstatte de vanlige mbit switchene.

 

Men så hører jeg om disse managed switchene da, samt mye annet dill som kan være på disse switchene. Mitt spørsmål er: Vil et lite LAN som oss, som ikke vil bli stort større enn maks 100-150 i framtia ha bruk for en managed switch, og hva er fordelene med en?

 

Et annet spørsmål er om vi bør ha en bedre DHCP, både på software som brukes og på maskinvaren, er det tilfelle? Jeg har sett litt på ClarkConnect, er det no tess? Eller finns det bedre?

 

ALLE tips på hva vi bør velge å oppdatere og hvordan mottas med takk!

Endret av Barry White
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelene med managed switcher er vel først og fremst muligheten for å redusere virus-trafikk på nettverket, gjøre det så optimalt som mulig, ved å stenge de mest brukte virus-portene. På mindre LAN er dette selvsagt et mindre problem, om ikke et problem i det hele tatt. Selv ville jeg ikke prioritert det, muligens kansje gått for andre løsninger, slik som å dele ut CD'er med gratis virusprogramvare i innsjekking.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Fordelene med managed switcher er vel først og fremst muligheten for å redusere virus-trafikk på nettverket, gjøre det så optimalt som mulig, ved å stenge de mest brukte virus-portene. På mindre LAN er dette selvsagt et mindre problem, om ikke et problem i det hele tatt. Selv ville jeg ikke prioritert det, muligens kansje gått for andre løsninger, slik som å dele ut CD'er med gratis virusprogramvare i innsjekking.

7853212[/snapback]

 

Managed switcher som det går ann på koster nok en del mer enn hva de har budsjett til, det virker som det er snakk om et par tusen de skal bruke ikke mange titals tusen.

 

For å ha nytte av managed switcher må du vite hva du driver med, viss ikke kan du gjøre mer skade enn nytte for ytelse og stbilitet på nettverket.

 

Å kjøpe inn et par nye 1gbps switcher er nok den beste løysingen for dere, eventuelt å invistere i en god backboneswitch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...