G2Petter Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Jeg er på jakt etter en måte å legge navnet på alle filene i en mappe inn i et array. Er det noen som har noen gode forslag? Hilsen Petter
CruellaDeVille Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 Jeg er på jakt etter en måte å legge navnet på alle filene i en mappe inn i et array. Er det noen som har noen gode forslag? Hilsen Petter 7848139[/snapback] function readDir($dir){ $dh = opendir($dir); $fontname = array(); while(($file = readdir($dh)) !== false){ $fileinfo = pathinfo($file); if(strcmp($fileinfo['extension'], "ttf")==0){ $fontname[] = basename($file); } } return $fontname; } Denne henter bare ut .tff-filer, men litt endring så får du alt.
Torbjørn Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 det er vel ellers dette man fant opp glob for
Gjest Slettet+142 Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 (endret) $mappe = "/mappe"; $open = scandir($mappe); // PHP 5 $filer = array(); foreach($open as $fil){ $path = $mappe.'/'.$fil; if(!is_dir($path) && is_file($path)) $filer[] = $path; unset($path); } funker denne og da kanskje? skal den søke etter filer i undermappene til en mappe også? Endret 1. februar 2007 av Slettet+142
CruellaDeVille Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 $mappe = "/mappe"; $open = scandir($mappe); $filer = array(); foreach($open as $fil){ $path = $mappe.'/'.$fil; if(!is_dir($path) && is_file($path)) $filer[] = $path; unset($path); } funker denne og da kanskje? skal den søke etter filer i undermappene til en mappe også? 7850040[/snapback] Denne sletter vel filer? (unset())
Gjest Slettet+142 Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 (endret) unset betyr slett variabel.. hadde den slettet, ville jeg ikke hatt noen som helst filer på skrivebordet mitt lenger. og det har jeg, så.. men bra du ser etter har laget koden om til å søke undermapper også nå.. legger den ut i spoiler her: <?php function finnFiler($mappe, &$filerArray, $skannUnderMapper=false){ $open = scandir($mappe); // fra og med PHP5 if(!is_array($filerArray)) $filerArray = array(); foreach($open as $fil){ $path = $mappe.'/'.$fil; if($fil=='.' || $fil=='..') continue; if(!is_dir($path) && is_file($path)) $filerArray[] = $path; elseif(is_dir($path) && $skannUnderMapper==true) finnFiler($path, $filerArray); unset($path); }//foreach }//funksjon // ------------------------------------------------------------- $filer = array(); finnFiler(".", $filer); // skanner bare mappen "." print_r($filer); $filer2 = array(); finnFiler(".", $filer2, true); // skanner undermapper print_r($filer2); ?> man må før man kaller funksjonen opprette et array. dette arrayet skal man oppgi som argument nr. 2 i funksjonen finnFiler(). setter du det 3. argumentet til true, finner den filer i undermapper også! 1. argument er hvilken mappe som skal søkes igjennom... håper den er litt til hjelp nå som den er en funksjon CruellaDeVille - unset() Endret 1. februar 2007 av Slettet+142
CruellaDeVille Skrevet 1. februar 2007 Skrevet 1. februar 2007 CruellaDeVille - unset() 7850265[/snapback] Ligner veldig på unlink(), men jeg ser jo helt klart nå at det eneste de har til felles er un i begynnelsen :/&
G2Petter Skrevet 1. februar 2007 Forfatter Skrevet 1. februar 2007 Jøss. Her tar man en ettermiddag med skole og fekting, og før man vet ordet av det renner tråden over med forslag. Takk for alle tips; jeg skal forsøke å se på dem i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå