Gå til innhold

CSS viser i IE, ikke i Firefox.


Anbefalte innlegg

Hoy, har fikla med en template i DreamVeawer. Har ikke filla peil på webdesign, og strengt tatt ikke overskudd med tid til å sette meg inn i det heller.

 

Hadde håpet å unngå piczo eller googlepages til mitt formål, men selvsagt blir det problemer..

 

Har fått lastet opp siden som består av en enkel index-sak med CSS, og et galleri generert med Photoshop Elements.

 

Alt funker fint i IE6, men i Firefox mangler CSS.

 

Har trålt dette forumet for å se om jeg fant svar på spørsmålet mitt, men det gjorde jeg ikke. Fant derimot den W3C CSS validator-greia.

 

Den forteller meg kjapt og brutalt at index.html linker til CSS som ligger på maskinen min, i mappen der jeg har alle filene jeg brukte når jeg skrudde sammen siden.

 

CSS-filen er selvsagt lastet opp sammen med resten, og i IE funker det fint.

 

Forslag?

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du bare behøver å bytte linken, så. la oss si at den ligger i mappen filer, og heter style.css Og det er index.html du skal endre linken på..

 

filer/style.css

 

 

Simpelt og greit... For mer nøyaktig så behøver man mer info, og gjerne koden også, sånn at man sett selv hva du mener

Lenke til kommentar
Regner med at du bare behøver å bytte linken, så. la oss si at den ligger i mappen filer, og heter style.css Og det er index.html du skal endre linken på..

 

mhm.. Som du sa, fant feilen i koden.

 

<style type="text/css" media="all">@import "http://*****.com/images/style.css";</style>

 

denne pekte til skrivebordet. Var bare å taste inn riktig url, save og uploade index på nytt så var vi på stell.

 

Takk for hjelpen. ;)

 

PS: skjønner fortsatt ikke hvorfor det funket i IE. Kanskje fordi den faktisk brukte filen på skrivebordet? :no:

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Ka gjer du noko veldig feil. Firefox klarer heilt fint å lese eksterne css filer.  Kan du poste eit eksempel på ein kode som ikkje virker?

8976452[/snapback]

 

Det er vel mulig, men IE og Opera har ingen problemer. FireFox ignorerer hele greia. Sidene validerer uten feil hos W3C.

 

Jeg har prøvd både den gode gamle:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="UAF.css">

og denne:

<style type="text/css" media="all">@import "UAF.css";</style>

 

Dette virker fint uansett, men jeg liker ikke løsningen:

<?php include "UAF.css"; ?>

 

Noe klokere?

Lenke til kommentar
Du skal bare ha

 

body {

masse

}

 

osv i .css filen.

 

Ikke <style type='text/css">

body {

masse

}

</style>

8993982[/snapback]

 

 

Dette løste faktisk problemet. Jeg hadde satt inn <style etc. da jeg brukte "include", og glemte det.

 

Jeg bruker helst include fordi det tillater å bruke php-variabler i css. Ellers har jeg ikke funnet noen måte å bruke variabler i css-spesifikasjoner.

 

Forøvrig forstår ikke Firefox <link-strukturen i forb. med css; det eneste den godtar er @import:

<style type="text/css" media="all">@import "UAF.css";</style>.

 

Heldigvis godtar både IE og Opera også denne strukturen.

Lenke til kommentar
Det gjor den vel? Se pa min side, jeg har

<link rel="stylesheet" type="text/css" media="all" href="inc/css/master.css" />

9021919[/snapback]

 

Det hjelper ikke meg at det virker hos deg! :(

Jeg har strevd en del med dette, og det jeg kan konkludere med er at FireFox er uhyre kritisk. En mindre endring et sted i filen, som ikke bryter med W3C standarder, kan medføre at FF ikke viser siden som før.

Det er ingen garanti for at sider som er 100% korrekt ifølge validate.w3c.org, vises riktig med FireFox.

 

Det er svært mange som klager over FF, og for meg er det vanskelig å forstå at så mange bruker den. Men sannsynligvis er de færreste av dem web-utviklere, og resten vet ikke hvordan sider de ser på, var ment å se ut.... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...