Gå til innhold

HP nc6400 erfaringer


sfu

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bærbar til skolebruk(forelesning og simuleringsverktøy) og noe musikk og film.

 

Har kommet frem til HP nc6400 med wxga+ oppløsning som beste alternativ da oppløsning, vekt, batterilevetid, støy og at maskinen er solid er viktigste kriterier.

 

Så til spørsmålet: er det noen som har erfaringer med denne maskinen? Spesielt med tanke på støy/varme og batterilevetid (med x1300 skjermkort).

 

Har også vurdert LIFEBOOK S7110, men litt usikker på byggekvaliteten på denne.

 

Thinkpad t60 med samme oppløsning og spesifikasjoner er for dyr!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en nc6220 som e rforgjengeren til denne, har hatt den snart i 1 år, denne er jeg meget fornøyd med. den har god batterilevetid, fin skjerm bra design og den er kompakt/lett og dra med seg og den har i tillegg bra med utstyr.

Støymessig så er den tilnermet lydløs.

Eneste jeg savner er bedre grafikkort i den, men den blir nå uansett ikke brukt til spill.

Lenke til kommentar

Lifebook S7110 kan jeg gå god for byggekvaliteten på så det holder. Brukte en slik (nesten, den het S7010) i ganske tøffe omgivelser i militæret, denne hadde da vært i slik bruk i minst to år, og eneste slitasje var noen riper i Fujitsu-Siemens-logoen på lokket og att håndleddsstøttene var blankpolerte etter tusenvis av timer med tasting.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nc6400 for noen uker siden og er relativt fornøyd så langt. for å komme med en kjapp oppsummering..

 

Batterilevetiden er middelmådig på ca. 2.5 time med standard batteri, men med reisebatteriet som jeg anbefaler å kjøpe har man ca. 5timer tilgjengelig. Jeg synes det er en ulempe at hp ikke har batteri som man kan bruke istedenfor det optiske drevet. Reisebatteriet som man må bruke for å etter min mening ha tilstrekkelig med batteri gjør maskinen mye tykkere (ca.2.5cm). Dog blir det lettere å få et godt grep på maskinen om man skal flytte den rundt, og man får bedre kjøling, spesielt på myke underlag som fanget eller senga. Og skjermen blir løftet opp i en mer behagelig høyde og tastaturet får en fin vinkel.

 

Skjermen er vel det som irriterer meg mest, jeg har wxga+ og synes den er litt grumsete og har ganske dårlig vertikal innsynsvinkel. ellers så er den god. Men etter hva jeg har lest så finnes det ikke noen bedre høyoppløselige 14" skjermer tilgjengelige.

 

Styrepinnen som jeg mener er et must på en bærbar, skuffet meg litt, den virker litt løs (det går ann å ta den av og bytte ut). Touchpaden er til gjengjeld den beste jeg har brukt selv om den er har litt lav hastighet på pekeren (vanskelig å få en fin kobinasjon mellom den pinnen og BT musa). Tastaturet er meget bra synes jeg..

 

Skjermkortet er helt kurant og jeg kan fint spille hl2 i wxga oppløsning med 2xaf.

 

Maskinen blir ikke spesielt varm på oversiden, men kan få en god lunk på undersiden. Den er aldri så varm at det er ubehagelig synes jeg, og til lette oppgaver så er den relativt stille..

 

JEg har hatt litt problem med at wlan og BT detter ut av og til, men jeg er ikke sikker på om dette er laptopen sin feil.

 

Alt i allt så er det noen få småting som irriterer, men disse momentene tror jeg ikke andre produsenter er noe spesielt bedre på.

 

Jeg har vel ca. samme bruksområder som deg. (studerer elektronikk på hib). Og etter mye research så falt valget på denne modellen. Skal man ha en brukbar 14" maskin til slikt bruk så er det stort sett kun dell d620 og hp nc6400 som er noe serlig synes jeg. lenovo har noen som er brukbare, men de synes jeg er litt vel dyre og i tillegg ganske stygge og ser flimsete ut... Skulle jeg ha kjøpt på nytt så hadde jeg tenkt meg om en gang og to ekstra om jeg hadde overlevd med en 15.4" pga. oppløsning på skjermen, men tror jeg hadde gjort samme valget igjen..

 

JEg kan vel legge til på slutten at jeg anbefaler deg å oppgradere til 2gb minne, 1gb ble litt lite selv om jeg trodde det skulle gå greit til skole bruk. Men dette er ganske enkelt. Stort pluss til hp som leverer maskinen med en 667mhz brikke på 1gb slik at man bare kan sette i en til... :thumbup:

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Takker for svar, har tenkt i samme baner som un0kai og vurdert maskiner med større skjerm, men vil helst ikke ofre bærbarheten og 1440*900 oppløsning passer meg bra så kommer nok til å havne på denne maskinen.

 

Har også sett på dell d620 men har mer sansen for hp sin maskin. Kan legge til at bruksområdene våre er omtrent identiske da jeg studerer teleteknikk ved HiG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...