Gå til innhold

Tele til Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Jeg er ved at lave mig en indkøbsliste, til når min opsparing bliver klar til efteråret!

 

Mine primære motiver er fugle, så jeg skal have mig noget tele. Jeg er desværre MEGET budgetbegrænset, men her er tre alternativer, som jeg har fundet hos Amazon:

 

Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro Telephoto Zoom Lens for Pentax and Samsung SLR Cameras $131.99

 

Tamron Autofocus 75-300mm f/4-5.6 LD with Hood for Pentax SLR Cameras

$119.89

 

Pentax SMC P FA J - Telephoto zoom lens - 75 mm - 300 mm - f/4.5-5.8 AL

$136.71

 

Prisen er ca ens, og de er ca lige lysstærke. Er der nogen som kan anbefale en af disse (eller det modsatte)?

 

Jeg bliver vel også nødt til at få mig en telekonverter. Måske kan jeg finde en brugt, men ellers er dette den billigste jeg har set:

Tamron Autofocus 1.4x Teleconverter Lens for Pentax SLR Cameras

$124.99

 

Er den mon ok?

 

Jeg vil blive meget glad for at høre nogle meninger - også gerne forslag til alternativer, der ikke er væsentligt dyrere!

 

(Mht tele er det nok desværre ikke aktuelt at købe gammelt brugt, idet jeg meget gerne vil kunne drage fordel af det hurtige autofokus hos K10D)

 

Og så vil jeg købe en Pentax SMCP-FA 50mm f/1.4, til når motivet IKKE er fugle - men den kan jeg måske finde brugt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ved at lave mig en indkøbsliste, til når min opsparing bliver klar til efteråret!

 

Mine primære motiver er fugle, så jeg skal have mig noget tele. Jeg er desværre MEGET budgetbegrænset, men her er tre alternativer, som jeg har fundet hos Amazon:

 

Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro Telephoto Zoom Lens for Pentax and Samsung SLR Cameras  $131.99

 

Tamron Autofocus 75-300mm f/4-5.6 LD with Hood for Pentax SLR Cameras 

$119.89

 

Pentax SMC P FA J - Telephoto zoom lens - 75 mm - 300 mm - f/4.5-5.8 AL 

$136.71

 

Prisen er ca ens, og de er ca lige lysstærke. Er der nogen som kan anbefale en af disse (eller det modsatte)?

 

Jeg bliver vel også nødt til at få mig en telekonverter. Måske kan jeg finde en brugt, men ellers er dette den billigste jeg har set:

Tamron Autofocus 1.4x Teleconverter Lens for Pentax SLR Cameras

$124.99

 

Er den mon ok?

 

Jeg vil blive meget glad for at høre nogle meninger - også gerne forslag til alternativer, der ikke er væsentligt dyrere!

 

(Mht tele er det nok desværre ikke aktuelt at købe gammelt brugt, idet jeg meget gerne vil kunne drage fordel af det hurtige autofokus hos K10D)

 

Og så vil jeg købe en Pentax SMCP-FA 50mm f/1.4, til når motivet IKKE er fugle - men den kan jeg måske finde brugt.

7838733[/snapback]

Alle disse tre objektivene er billige og dermed er de desverre resultat av kompromiser. Av en eller annen grunn har alle billige telezoomer det til felles at kvaliteten er spesielt lav ved de lengste brennviddene. Altså det du har mest brukt for. Det kan hende at du kommer like langt med en Pentax DA 50-200. Det er et gjennomgående bedre objektiv. Det står faktisk på innkjøpslista mi. Men, du kommer nok ofte til kort med 200mm. 300mm vil ofte og være i minste laget, på skye arter. I hvert fall hvis du fotograferer ville fugler. Parkfugler derimot, kan du få til mye med.

 

Ellers vil jeg nok fraråde å bruke 1,4 konverter på alle forslagene. Generelt så fungerer konvertere dårlig på zoom, og spesielt på dårlige zoomer.

 

Jeg er redd du må legge litt mer penger i det, hvis du ikke velger årgangsoptikk som jeg har gjort. For meg fungerer det helt greit. Min erfaring fra *istDS er at jeg egentlig får liten hjelp av autofokusen. Det er lettvindt og raskt, men feilprosenten blir alt for høy. Med en del trening faller manuell fokus helt naturlig, og er mye mer nøyaktig. Hvis synet ditt er brukbart.

 

Det egentlige poenget mitt er at det er store sjanser for at du blir skuffa, hvis ikke du bruker en del penger og legger ned mye tid i det.

Jeg er læregutt enda, men det har jeg i hvert fall erfart. Fuglefoto er rett og slett krevende.

 

Lykke til med valgene

Tim

Lenke til kommentar

Tak Tim.

 

Jeg ved godt, at der findes mange bedre objektiver, som desværre er udenfor rækkevidde. Og jeg kan godt bruge manuel fokus - før jeg fik digitalkamera fotograferede jeg med et OM20 filmkamera.

 

Men her og nu vil jeg bare gerne opgradere fra mit Panasonic FZ30. Og jeg skal altså holde omkostningerne nede. Så jeg leder efter det bedste alternativ inden for disse rammer. Og jeg vil gerne have muligheden for autofokus, specielt til flugtbilleder.

 

Jeg googlede mig frem til nogle fuglefotos, som er taget med Tamron objektivet på 240mm - så _næsten_ fuld tele:

 

BlueJayIMGP0922.jpg

 

WhiteThroatedSparrow20070120039.jpg

 

 

Tilsyneladende ikke i optimalt lys. Jeg tror da, at det er en kvalitet jeg ville kunne leve med. Og man skal jo starte et sted? Men måske ville det så være bedst at lade være med at købe konverteren nu, og spare op til det næste i stedet.

 

(Redigeret: Forkert! Jeg tog fejl, de er faktisk taget med denne her:

 

Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro Lens for Pentax

$174.54

 

Hmm. Den er lidt dyrere. Og bedre?

Hvad skal man se efter? Det er lidt en jungle?

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar
Tak Tim.

 

Jeg ved godt, at der findes mange bedre objektiver, som desværre er udenfor rækkevidde. Og jeg kan godt bruge manuel fokus - før jeg fik digitalkamera fotograferede jeg med et OM20 filmkamera.

 

Men her og nu vil jeg bare gerne opgradere fra mit Panasonic FZ30. Og jeg skal altså holde omkostningerne nede. Så jeg leder efter det bedste alternativ inden for disse rammer. Og jeg vil gerne have muligheden for autofokus, specielt til flugtbilleder.

 

Jeg googlede mig frem til nogle fuglefotos, som er taget med Tamron objektivet på 240mm - så _næsten_ fuld tele:

 

<Billedeksempel redigert vekk>

 

Tilsyneladende ikke i optimalt lys. Jeg tror da, at det er en kvalitet jeg ville kunne leve med. Og man skal jo starte et sted? Men måske ville det så være bedst at lade være med at købe konverteren nu, og spare op til det næste i stedet.

 

(Redigeret: Forkert! Jeg tog fejl, de er faktisk taget med denne her:

 

Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro Lens for Pentax

$174.54

 

Hmm. Den er lidt dyrere. Og bedre?

Hvad skal man se efter? Det er lidt en jungle?

7839558[/snapback]

Billedeksemplene er slett ikke værst de ;-)

Men, glem ikke at det er stor forskjell på webvisning og utskrift fra en god skriver. Hvis du kun skal fotografere for web kan du stille andre krav.

 

Jeg tror at det litt dyrere objektivet du har funnet er identisk med den billigere utgaven, med unntak at den er optimert for digital. I noen tilfeller er digital opmimering bare tull, i andre har det noe for seg. Hva som gjelder dette konkrete objektivet vet jeg ikke. Men høyere oppløsning kan du ikke forvente, det dreier seg ofte om mindre kromatisk abberasjon o.l.

 

Mette. Jeg forstår at du har begrenset budsjett. Det har jeg og, men for meg var det dyrt å kjøpe billig. Jeg endte opp med at de billige alternativene ikke var bra nok for meg, så det ble dobbeltkjøp.

 

(Om noen er interesert i en Tokina AT-X 150-500/5,6 med Pentaxfatning er det bare å gi lyd. Tror ikke dette er noe for deg Mette, for du er nærmest avhengig av stativ for å ha glede av det)

 

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg fandt lige denne her:

 

Sigma 135-400mm f/4.5-5.6 APO Aspherical Lens for Pentax SLR Cameras

 

Som jeg kan købe brugt for $400. Det er godt nok i overkanten, men det er trods alt kun lidt mere end hvad jeg havde forventet at give for tele + konverter. Hvis den er tilstrækkeligt meget bedre, kunne jeg måske trods alt finde pengene...

 

Forresten er det ok med stativ, Tim. Jeg har som regel stativ med til teleskopet alligevel, når jeg er på fugletur.

 

Tak for dine svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...