anzii Skrevet 29. januar 2007 Skrevet 29. januar 2007 Hei, først vil jeg si at jeg har ihugget lest fotokompendiet og dusinvis med artikler og anbefalinger. Har blitt klokere, men velger alikevel å spørre etter litt erfaring fra dere her, før det blir en altfor dyr "lær-av-feil" affære for meg, en fattig student. Saken er at jeg har vært interessert i portrett og "mote" fotografering en god stund men har aldri kjøpt noe godt utstyr. Nå har jeg lest en del i forumet her også, men blir ikke helt klok på hva slags objektiv som er å foretrekke v både close-ups og motebilder... Evt. trenger jeg to forskjellige? Prismessig ikke mer enn 2000kr for et objektiv var i mine tanker. F.eks Canon sine KIT obj. m/ 18-55m virker en smule tynt etter mitt skjønn. Har hørt, logisk nok, at jeg bør finne et godt objektiv før jeg finner et hus. Men huset burde alikevel ha høy mp ved slik fotografering, i og med jeg er ihugga APS bruker? Hadde satt pris på noe tilbakemelding fra folk med erfaring innenfor dette. På forhånd takk! Anstein, 20 år
Fulgu Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Siden du nevner Canon selv, så er det vel få introduksjons-objektiver som gir mer bang for the buck enn 50mm f/1,8, i alle fall til bruken du nevner. http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10549
anzii Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Skrevet 30. januar 2007 Ok. Takk for lynraskt svar forresten. Så forstår jeg deg rett at et hus, f. eks Canon EOS 350D eller 400D + 55mm f/1.8 gir gode portretter på ca. 2-3 meter mot opphengs bakgrunn?
Anew Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Det kommer an på hva slags portretter. Snakker vi ansikt eller torso? Jeg ville gått for noe lengre enn 50mm (selv om den er veldig billig). 85/1.8 skal være god (jeg har ikke noe særlig peiling på Canon) og gir en fin arbeidsavstand.
nyland Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Nå har jeg lest en del i forumet her også, men blir ikke helt klok på hva slags objektiv som er å foretrekke v både close-ups og motebilder... Evt. trenger jeg to forskjellige? Prismessig ikke mer enn 2000kr for et objektiv var i mine tanker. 7829068[/snapback] Med den økonomiske rammen er det vel kun 50mm f/1,8 som duger (nypris). Mange skryter masse av 85mm f/1,8 men jeg vet ikke om du finner disse på bruktmarkedet til 2000,-
TOH65 Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Tror jeg vil støtte forslaget om 85mm f/1,8. Til close-ups må man ganske nært med 50mm f/1,8. Det trenger jo ikke være noe problem, men man må være litt våken med hensyn til fokuseringen som blir ganske selektiv da. Det er også enklere å styre blitzen mot tak eller vegger når man har litt "arbeidsavstand" Jeg har ikke noe forhold til Cannonoptikk, prisrammen på 2000,- er muligens litt knapp til et brukt objektiv. Jeg betalte 2600,- for mitt brukte Nikon 85mm f/1,8 som er et knallobjektiv!
orohne Skrevet 30. januar 2007 Skrevet 30. januar 2007 Tror jeg vil støtte forslaget om 85mm f/1,8. Til close-ups må man ganske nært med 50mm f/1,8. Det trenger jo ikke være noe problem, men man må være litt våken med hensyn til fokuseringen som blir ganske selektiv da. Det er også enklere å styre blitzen mot tak eller vegger når man har litt "arbeidsavstand" Jeg har ikke noe forhold til Cannonoptikk, prisrammen på 2000,- er muligens litt knapp til et brukt objektiv. Jeg betalte 2600,- for mitt brukte Nikon 85mm f/1,8 som er et knallobjektiv! 7830151[/snapback] Et annet poeng som taler for 85 mm er at den som fotograferes ikke blir så forstyrret av kamera i og med at man må ganske nært med 50 mm. Ofte veldig forstyrrende selv for voksne og ennå værre hvis man skal ta bilder av barn.
anzii Skrevet 30. januar 2007 Forfatter Skrevet 30. januar 2007 Okey.. Takk så mye for deres svar. Er utrolig hvor lite peiling enkelte folk i fotobutikker har idag. Setter pris på dette;) Anstein
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå