Gå til innhold

Déjà vu, har du opplevd det?


Anbefalte innlegg

Mine déjà vus utspiller seg som regel slik at jeg er i en situasjon, gjør noe, hører eller ser noe som jeg er omtrent helt sikker på at jeg har opplevd før. Jeg prøver da å huske detaljene rundt "forrige gang", men som regel sitter jeg igjen med følelsen av at jeg nesten husker hva som skjedde sist, men ikke akkurat. Etter kort tid forsvinner følelsen fordi noe skjer som jeg ikke husker. Pleier å "lay it to rest" som et triks fra hjernens side, men av og til kan det være skremmende detaljert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine déjà vus utspiller seg som regel slik at jeg er i en situasjon, gjør noe, hører eller ser noe som jeg er omtrent helt sikker på at jeg har opplevd før. Jeg prøver da å huske detaljene rundt "forrige gang", men som regel sitter jeg igjen med følelsen av at jeg nesten husker hva som skjedde sist, men ikke akkurat. Etter kort tid forsvinner følelsen fordi noe skjer som jeg ikke husker. Pleier å "lay it to rest" som et triks fra hjernens side, men av og til kan det være skremmende detaljert.

7893211[/snapback]

Dette er helt likt jeg føler det.. Men Hva kommer det av? jeg har hørt noe om at den ene delen av hjernen oppfatter noe litt før den andre og gir deg følelsen at det har skjedd før.. dette er skremmende :ermm:

Lenke til kommentar

Ja, jeg har opplevd déjà vu før. Det går som oftest ut at jeg vet hva en person skal si før personen sier det. Lenge siden nå, håper det skjer snart.

 

Har forresten hørt en teori om at den ene delen av hodet/hjernen oppfatter det som skjer bitte-litt før den andre delen, slik at det virker som om du har opplevd det før en gang.

For eksempel, at det ene øyet ser det som skjer litt før det andre, som gjør at du tror du har opplevd det før.

Høres logisk ut for meg.

Lenke til kommentar

Jerneforskerene sier:

En av løsningene på déjà vu-gåten kan være forsinkelser i banene som sender inntrykk fra sansene til hjernen, tror noen forskere.

 

De tenker seg en situasjon hvor flere like sanseinntrykk fra omgivelsene raser inn mot hjernen samtidig, men ett av inntrykkene suser litt saktere enn de andre.

 

Det betyr altså at hjernen allerede vet hva som skjer, et millisekund før den siste meldinga tikker inn.

 

En slik sammenheng kunne kanskje også forklart hvorfor flere som opplever déjà vu føler at de kan forutsi hva som kommer til å skje.

 

Deinisjon av Déjà vu:

En subjektiv, men feilaktig følelse av samsvar mellom en opplevelse i nåtid og en udefinert fortid. (V. M. Neppe, The psychology of déjà vu, 1983)

 

Eller med andre ord, en følelse av å ha opplevd det samme før, når man opplever noe for første gang.

 

 

Så har vi det oppklart ihvertfall, og slipper folk som tror det er noe mer enn hva det faktisk er.

 

 

//Cryptography

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg pleier å oppleve deja vu en del ganger i året, men mye det siste halvåret. Pleier som regel å huske fra en drøm, men har hendt en eller to ganger at jeg har vært eller opplevd noe før.

Det som pleier å skje, er at jeg mister konsentrasjonen like før deja vu'et. Føles omtrent ut som jeg er ute av kroppen. Så ser/opplever jeg situasjonen/stedet, gjerne i slow-motion. Føler meg ofte lammet. Så "faller" jeg tilbake i kroppen, og får en rar følelse i hodet, og blir gjerne svimmel.

Skummelt nok skjer dette også dersom noe dramatisk skjer. Husker jeg opplevde dette en gang jeg snublet i trappa. Spooky...

Lenke til kommentar

Opplevd det mange ganger, og det er fascinerende. Hva Déjà vu er for noe er usikkert(?), men min teori går ut på at hjernen (i et bittelite sekund) ikke er i stand til å skille mellom virkelighet og drøm. Eksempelvis jeg drømmer om noe, men husker ikke noe særlig når jeg våkner, men i underbevisstheten ligger "informasjonen" lagret. Så opplever du kanskje det du har drømt en dag. Underbevisstheten "lurer" hjernen så den blir desorientert/desillusjonert i et lite øyeblikk. "Er dette virkelig? dette har jeg opplevd før". Ja jeg har opplevd det før, men i drømmene..

 

Slik jeg opplever det ihvertfall.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar

Den som har stemt 100% prosent med en drøm var på slutten av barneskolen

 

Drømte at en kompis hoppet på et akebrett å ropte TJOHOOOO, mens jeg stod på siden å så på

 

5 dager senere var vi på aketur med hele klassen, gjett en gang hva som skjedde å hvor jeg sto i den drømmen da

 

Kalles vel heller sanndrømming

Lenke til kommentar
Jeg pleier å oppleve deja vu en del ganger i året, men mye det siste halvåret. Pleier som regel å huske fra en drøm, men har hendt en eller to ganger at jeg har vært eller opplevd noe før.

  Det som pleier å skje, er at jeg mister konsentrasjonen like før deja vu'et. Føles omtrent ut som jeg er ute av kroppen. Så ser/opplever jeg situasjonen/stedet, gjerne i slow-motion. Føler meg ofte lammet. Så "faller" jeg tilbake i kroppen, og får en rar følelse i hodet, og blir gjerne svimmel.

  Skummelt nok skjer dette også dersom noe dramatisk skjer. Husker jeg opplevde dette en gang jeg snublet i trappa. Spooky...

8220666[/snapback]

Høres ut som om du har opplevd en slags søvnparalyse.

Lenke til kommentar
To-tre ganger i måneden. Oftest føler jeg bare at jeg har opplevd dette før, og prøver å huske hva jeg gjorde, også prøve å gjøre noe annet for å se om det er mulig å forandre skjebnen.

 

Med en gang jeg merker Deja vu, prøver å jeg å gjøre noe annet enn det jeg har "opplevd" før. Da kan jeg unngå ubehagelige hendelser hvis det er det jeg har "opplevd" før. Er det noe hyggelig jeg opplevder, går hjernen på noe ala autopilot og jeg har liten styring på egne handlinger helt til hendlesne jeg har opplvd før forsvinner. Varer stort sett bare 10-15 sek av gangen.

 

Litt creepy, men tenker ikke så mye mer over det.

7820184[/snapback]

 

 

Akkuratt sånn med meg og.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...