Gå til innhold

Photoshop - klippe ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja. Du kan gjøre slik som på bildet hvis jeg skjønte hva du mente.

7817353[/snapback]

Det blir vel litt mye jobb hvis det er mye hår fra hunden som stikker ut?

7817364[/snapback]

 

Neida, ekke hår på hunden :p

skal klippe hunden ut å adde den i banneren.

 

Så man bruker lasso tool for å klippe ut et objekt fra et bilde?

Lenke til kommentar
kan jeg markere ut bare hunden i photoshop?

7817308[/snapback]

Du kan - ved å bruke f.eks. ulike lasso-tools eller 'color range'. Resultatet varierer dog veldig - spesielt avhengig av bakgrunnen på bildet. Har man noe annet enn en relativt ensfarget bakgrunn er det tilnærmet umulig (ihvertfall mange timers jobb) å klippe ut delvis gjennomsiktige detaljer som hår uten at det ser veldig fake ut.

 

Men er det noe som i utgangspunktet er tilgjengelig som et stort bilde så er det godt mulig at det ikke blir synlig at den er klippet ut hvis du klipper ut *før* du krymper den til den størrelsen du skal bruke det i.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Ja. Du kan gjøre slik som på bildet hvis jeg skjønte hva du mente.

7817353[/snapback]

Det blir vel litt mye jobb hvis det er mye hår fra hunden som stikker ut?

7817364[/snapback]

 

Neida, ekke hår på hunden :p

skal klippe hunden ut å adde den i banneren.

 

Så man bruker lasso tool for å klippe ut et objekt fra et bilde?

7817380[/snapback]

Lasso tool blir litt tungvindt, og litt utrolig kjipt hvis du bommer.

Ettersom det er frihånd.

 

Magnetic lasso tool fester seg til ting. Ganske så kjipt hvis du bommer der også, må nok starte på nytt.

Polygonal lasso tool er nok det beste, rette linjer. Og du kan bare ta en linje oppå den andre hvis du bommer litt.

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle sammen anbefale lasso tool etc. til utklipping av objekter osv. Det klart beste alternativet i de fleste tilfeller er "pen tool" - et uslåelig verktøy i mine øyne.

 

_Scotty_:

Hvis man bommer med magnetic lasso tool så må man jo ikke begynne helt på nytt. Man fortsetter bare og retter opp eventuelle feil i etterkant. Hvordan kan du anbefale polygonal lasso tool til utklipping av en hund? :no:

Det er jo ett av de dårligste alternativet til dette formålet!

 

Til trådstarter:

Utklipping av motiv er ingen enkel oppgave. For å få dette ordentlig gjort kreves det en del ferdigheter hva photoshop angår. Utklipping med kun ett enkelt verktøy nytter ikke. En kombinasjon av ulike verktøy er det som må til. :yes:

Endret av apwr
Lenke til kommentar
Jeg kan jo slenge på et spørsmål med det samme.

 

Er det noen som vet om et prgram/tool i ps som er bra til fjerning av bakgrund, med hår i hovedmotivet? På 100% oppløsning blir det mye gjennomsiktige hår å ta hensyn til.

 

 

Marius

7826660[/snapback]

 

Dette er svært vanskelig. Det optimale i dette tilfellet er at bildet er tatt i et studio med rette lysforhold hvor man får sterk kontrast mellom motiv og bakgrunn. I et slikt tilfelle vil extract tool og magic wand gjøre en brukbar jobb.

 

Portretter tatt under dårligere forutsetninger gjør jobben mye vanskeligere, og til dels umulig å oppnå et perfekt resultat. Det du kan gjøre er å bruke f.eks magic wand med den optimale toleransen til å fjerne det grove, deretter kan du hviske litt med viskelæret, så kan du gå over med "history brush" for å få tilbake "avslutningen" på håret. Til slutt kan du jo også gå over med en svak bluring langs kanten.

Eventuelt kan du bruke "extract tool" etterfulgt av "history brsuh" f.eks.

 

Denne fremgangsmåten kan fungere bra til noen utklipp, og dårligere til andre. Det kommer helt an på hvilket bilde det er snakk om. Men dette er bare løse forslag. Hvilken teknikk som er den riktige kan jeg ikke svare på uten å ha sett selve bildet. En ting er sikkert; dette er svært tidskrevende arbeid. Kan du laste opp bildet som skal redigeres?

Endret av apwr
Lenke til kommentar

Alpha Channels tror jeg er noe av det bedre man kan bruke for å skille et objekt fra bakgrunnen. Dette går ut på å lage en "selection outline" nesten på samme måte som du lager en maske, gjerne med utgangspunkt i den kanalen hvor det er størst kontrast mellom objektet og bakgrunnen. Det blir litt vanskelig for meg å prøve å forklare hvordan en går frem da jeg er relativt fersk med metoden selv, så bedre forklaringer finner en sikkert om en søker på "alpha channels" i google. Jeg har sett resultater fra folk som virkelig kan dette og i de fleste tilfellene er det bortimot umulig å se at et objekt har blitt plassert mot en ny bakgrunn (dette krever også kunnskaper om fargekorrigering for å få bildene til å "matche"). En velger selv hvor mye tid en vil legge i det, men for å få en perfekt selection outline kreves det en god del arbeid.

Lenke til kommentar

Jeg har såvidt lekt litt med Mask Pro, og det er helt suverent til å hente ut halvgjennomsiktige gjenstander etc. Det finnes også andre plugins som dette, blant annet Corel Knockout, men det begynner å bli ganske gammelt.

 

Edit: Fluid Mask skal også være ganske bra.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...