Gå til innhold

Windows xp finner ikke sata2 disken min. (Løst)


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny Seagate 400GB Barracuda 7200.10 SATA2NCQ.

Fra før av har jeg allerde windows xp på 2 andre disker som er i raid sammen (2x200gb). Koblet til et Hovedkort (1 år gammelt) Asus A8N

Og den nye skal bli en lagrings disk for diverse.

 

Biosen fant hardisken med en gang men da jeg jeg skulle prøve DiscWizard fra samsung fant den ingenting. Leste noen poster på hw forumet og prøvde å sjekke om jeg hadde enablet alle portene på hovedkortet, det er de.

 

Prøvde igjen, men denne gang med Disk managment, den fant heller ikke noen ting. Spurte en kamerat og han fortalte meg at jeg måtte legge inn sata2 driver for windows for at windows skulle finne den.

Men leste på sia til seagate: "Seagate hard drives do not require any special drivers for Microsoft Windows operating systems. The generic hard drive driver should support your hard drive."

 

 

Så jeg lurer på hva jeg må gjøre for å få disken til å fungere i windows?

Endret av verzezer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp kjøpt meg en ny Seagate 400GB Barracuda 7200.10 SATA2NCQ.

Fra før av har jeg allerde windows xp på 2 andre disker som er i raid sammen (2x200gb). Koblet til et Hovedkort (1 år gammelt) Asus A8N

Og den nye skal bli en lagrings disk for diverse.

 

Biosen fant hardisken med en gang men da jeg jeg skulle prøve DiscWizard fra samsung fant den ingenting. Leste noen poster på hw forumet og prøvde å sjekke om jeg hadde enablet alle portene på hovedkortet, det er de.

 

Prøvde igjen, men denne gang med Disk managment, den fant heller ikke noen ting. Spurte en kamerat og han fortalte meg at jeg måtte legge inn sata2 driver for windows for at windows skulle finne den.

Men leste på sia til seagate: "Seagate hard drives do not require any special drivers for Microsoft Windows operating systems. The generic hard drive driver should support your hard drive."

 

 

Så jeg lurer på hva jeg må gjøre for å få disken til å fungere i windows?

7817206[/snapback]

Prøvd å flytte Sata ledningen til en annen port på hovedkortet ?

Lenke til kommentar

Hvis BIOS finner disken men ikke Windows, kan jeg ikke se for meg at det er noe annet enn driverproblemer.

 

Du kan jo prøve å sette en jumper på disken slik at den operer i SATA150 hastighet istedet, men det burde ikke ha noe å si ettersom BIOS finner den. Hk'et ditt støtter vel SATA300, så.

Lenke til kommentar
Prøvd å flytte Sata ledningen til en annen port på hovedkortet ?

7817809[/snapback]

 

Ja har prøvd det på de 2 portene jeg har å velge mellom som er like i forhold til de 2 andre jeg har i bruk på de to 200gb'ene. Det er også 4 andre porter som har anderledes farge på "støpselet" (svart) som jeg skal teste ut nå..

 

Hvis BIOS finner disken men ikke Windows, kan jeg ikke se for meg at det er noe annet enn driverproblemer.

 

Du kan jo prøve å sette en jumper på disken slik at den operer i SATA150 hastighet istedet, men det burde ikke ha noe å si ettersom BIOS finner den. Hk'et ditt støtter vel SATA300, så.

7818401[/snapback]

 

Hmm ja, har flyttet jumperen fra orginal stilling (slik som den kom i pakken) til to hakk til den andre siden.. og ikkeno skjedde da heller.

Men hvis man vil ha SATA300 så er det jo bare å fjerne jumperen er det ikke?

 

Har også prøvd å legge inn driver men det kan hende den var for gammel? Isåfall hvor funner man slike drivere? :hmm:

Lenke til kommentar

Om du får SATA300 ved å ta av eller sette på jumperen kommer an på disken din. Det skal stå instruksjoner på den. Det kan også hende det er jeg som bare tuller her, og at du ikke har mulighet til å velge noe annet enn SATA300. På WD disker kan man i alle fall få SATA150 hastighet ved hjelp av jumperinnstillinger.

 

De svarte SATA portene på hk'et ditt er til NVRAID kontrolleren, de røde er til Silicon RAID kontrolleren. Hadde jeg vært deg ville jeg nå brukt NVRAID-kontrolleren til alle diskene dine, også de du har i RAID... men det er jo en annen sak. Du skal ikke se bort i fra at Windows vil finne disken din om du setter den på den andre kontrolleren. Pass bare på at du har enabla den porten du bruker i BIOS, og at NVRAID er disabla (med mindre du flytter over de to diskene du har i RAID).

 

edit: leif kristain

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Om du får SATA300 ved å ta av eller sette på jumperen kommer an på disken din. Det skal stå instruksjoner på den. Det kan også hende det er jeg som bare tuller her, og at du ikke har mulighet til å velge noe annet enn SATA300. På WD disker kan man i alle fall få SATA150 hastighet ved hjelp av jumperinnstillinger.

 

De svarte SATA portene på hk'et ditt er til NVRAID kontrolleren, de røde er til Silicon RAID kontrolleren. Hadde jeg vært deg ville jeg nå brukt NVRAID-kontrolleren til alle diskene dine, også de du har i RAID... men det er jo en annen sak. Du skal ikke se bort i fra at Windows vil finne disken din om du setter den på den andre kontrolleren. Pass bare på at du har enabla den porten du bruker i BIOS, og at NVRAID er disabla (med mindre du flytter over de to diskene du har i RAID).

 

edit: leif kristain

7819582[/snapback]

 

Ja, du hadde rett, de svarte kontaktene gjorde så windows fant disken med en gang. Det er sikkert derfor jeg har hat enorme store problemer med å få windows xp instalert på en av de 2x200gb diskene tildligere.

 

takker for hjelpen :)

Endret av verzezer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...