Gå til innhold

Forenkling av url - fjerne ?get=param

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage et litt "større" system og etter å ha kikket i posten "PHP kode som andre kanskje kan bruke", fant jeg denne posten av magikern.

Har integret dette inn i egen side på følgende måte (sammendrag):

$file = eregi_replace($_SERVER['SERVER_NAME'], "", $_SERVER['PHP_SELF']);

$var = explode("/", $file);

foreach($var as $key => $value){

switch($key){

case 3:
     $type= $value;
     break;

case 4:
     $id = $value;
     break;
  }

}

if($type=="page")
{
  GJØR MYSQL-SPØRRING mot $id (henter ut artikkelen med id = $id)
  {
      $row=mysql_fetch_array($sqlResult);
      echo $row['text'];
  }
}

Problemet med dette blir at jeg ville skrive ut dette i index.php-filen (der koden er plassert).

I stedet blir jo (selvfølgelig) koden skrevet ut i f.eks. http://url-til-siden.min/index.php/page/id i stedet for under index.php der koden er plassert. Dette fører da at man ikke har bl.a. css-fil o.l. da det ligger i "root"-mappen, og ikke under den mappen teksten tror den befinner seg.

Det jeg vil frem til er en måte å få fra formen index.php?page&id=13 til index.php/page/13, men likevel holde det "i" index.php... Har lest at søkemotorer stopper når de kommer til "?" i en url. (bl.a. i innlegget til magikern). Derfor vil jeg legge om.

Hvis noen skjønner hva jeg mener og kan hjelpe meg, kjempeflott. Hvis ikke kan jeg sikkert forklare en gang til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at den siden som føres til, eks http://url-til-siden.min/index.php/page/id, KUN inneholder det som er under "echo".

Husk at i databasen er kun en artikkel lagt inn (og artikkelens html), ikke doctype,meta,style osv.

Det jeg håper på er å kunne inkludere artikkelen inn under index.php (som inneholder doctype, meta,style osv), og få skrevet den ut der. Hvis du skjønte hva jeg mente da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...