Gå til innhold

Et par spm om FB-DIMM


mlrs84

Anbefalte innlegg

Hello!

 

Holder på å sette sammen en relativt krafig renderingmaskin for 3ds max. Kommer til å være 2x Xeon Clovertown E5345 (2,3Ghz Quadcore), og et supermicro workstation hovedkort basert på Intels 5000X chipset. Dette støtter FB-DIMM, så jeg går for 667MHz varianten av det.

 

Så lurer jeg på om jeg må installere RAM i par, eller om det går med kun en brikke? (Har ikke hatt noe problemer med dette tidligere med andre typer RAM, men mener å ha lest at FB-DIMM kan være litt vanskelig på dette?)

 

Jeg lurer også på om noen kan svare meg på hvorfor minnet har en frekvens som er det halve av FSB'en til CPU, 667 mot 1333MHz, er dette for at de skal matche på annenhver svingning i frekvensen? Jeg ser at "vanlig" ram har høyere frekvenser men de er gjerne for core 2 duo som har lavere FSB enn Xeon?

 

På forhånd takk!

 

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ut fra at du har sjekket dette, men hvis ikke: vurder ytelsestapet du får ved å kjøpe vanlig Core 2 quad og så overklokke denne. Altså ikke 2xquad med 1xquad ved (mye) høyere klokkefrekvens. Disse prosessorene vil nok enkelt la seg kjøre på både 1333 og 1600 MHz FSB. DDR2 er både billigere og raskere enn FB-DIMM. Vurder også pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...