Gå til innhold

OZC vs GEIL PC6400 2x1GB sett


Spiffy

Anbefalte innlegg

Nærmer meg nytt pc kjøp og har et spørsmål angående minne. Jeg skal ha ett sett på 2x 1GB PC6400 minne og har hatt dette settet i handlekurven min siden jeg startet å sette sammen pcn min. Grunnen til det er at det er anbefalt av mange som et meget bra valg for "mellomklasse" minne. Men det er en god del minnesett der ute med tilsynelatende identiske spesifikasjoner. De to mest populære minnesettene i hw.no sin prisguide er geil settet og dette settet med OCZ minne.

 

Begge har CL oppgitt til 4 og er godkjent opp til PC6400. Eneste forskjellen jeg kan se er hvor høy spenning de skal ha, samt at OCZ minnet er ~400kr billigere.

 

Hvilket er det beste valget her, og er det eventuelt andre minnebrikker med samme specs jeg burde vurdere?

 

Resten av systemet jeg skal handle ser slik ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt de Geil brikkene på 996MHz. Kjørte da litt over en time uten feil i Memtest før jeg stoppa manuelt.

Sliter litt med hovedkortet tror jeg, så jeg har ikke klart høyere stabilt enda. Grunnen til at jeg tror det er hovedkortet er fordi RAM er ustabilt på samme FSB med 1:1 divider.

 

Jeg har stor tro på at brikkene skal klare å runde 1GHz med god margin hvis du bare har et godt hovedkort, noe det ser ut til at du får ;)

Geil brikkene er spesfisert til 4-4-4-12, mens OCZ brikkene er spesifisert til 4-5-4-15. Altså litt lavere timings og 0,1v mer hos Geil hvis det betyr noe.

 

Tviler på at forskjellene på brikkene er så veldig store, ikke engang ved OC, så var jeg deg ville jeg kjøpt de brikkene det var minst problem å få fatt i. Mener at ingen delene er noen verd å kjøpe RAM hos en helt annen nettbutikk og betale mer porto for.

Lenke til kommentar
Har kjørt de Geil brikkene på 996MHz. Kjørte da litt over en time uten feil i Memtest før jeg stoppa manuelt.

Sliter litt med hovedkortet tror jeg, så jeg har ikke klart høyere stabilt enda. Grunnen til at jeg tror det er hovedkortet er fordi RAM er ustabilt på samme FSB med 1:1 divider.

 

Jeg har stor tro på at brikkene skal klare å runde 1GHz med god margin hvis du bare har et godt hovedkort, noe det ser ut til at du får ;)

Geil brikkene er spesfisert til 4-4-4-12, mens OCZ brikkene er spesifisert til 4-5-4-15. Altså litt lavere timings og 0,1v mer hos Geil hvis det betyr noe.

 

Tviler på at forskjellene på brikkene er så veldig store, ikke engang ved OC, så var jeg deg ville jeg kjøpt de brikkene det var minst problem å få fatt i. Mener at ingen delene er noen verd å kjøpe RAM hos en helt annen nettbutikk og betale mer porto for.

7797543[/snapback]

 

Grunnen til at jeg vil ha input om andre brikker enn geil, var igrunn fordi det er såpass få nettbutikker som har geil :) Men ser ut som det blir geil uansett :)

Lenke til kommentar

Det som är väldigt viktigt här är att du har ett HK som kan boota upp med tillräcklig volt efter tex en bios reset. Det var egentligen det största problemet när all de nya Intel 965 kort kom ut. De boota helt enkelt upp med 1.6-1.7 volt när minnet kräver nästan 1.9 för att starta upp. Många HK producenter har ordnat detta i biosuppdateringar men det finns fortfarande en hög med HK därute som fortfarande har samma problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...