Intoxikeyn Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 (endret) Hei igjen, Etter lite hell med info og forslag fra bil forumet, prøver jeg å poste det her (selv om det kanskje ikke blir rett sted). Saken er den at jeg har i en stund nå tenkt å kjøpe meg en Pc til å ha i bilen min, jeg veit at jeg kan kjøpe en som er ferdig til bruk fra http://www.carputer.no/ , men jeg lurer på om jeg kan sette sammen en selv og spare litt penger og muligens få litt bedre Pc enn den jeg kan kjøpe en av disse fra "Carputer". http://www.carputer.no/Shop/index.php?cPat...158f822c0b1e5e7 Så lurer jeg på om dette da vil fungere, med avspilling av musikk etc, og om Hardisken vil tåle å være i en bil? Og hvordan skjerm jeg da bør velge. Noen som har noen erfaringer angående pc i bilen? Tar imot alle råd og hjelp med glede. Har ikke noe budsjett på dette, men kan jo bruke en 5.000-7.000,- på dette, uten skjerm. Den skal bare brukes til musikk og kanskje litt filmavspilling i bilen, og en dvd brenner er heller ikke å fornekte, men ikke noe spilling på denne. Mvh, Christoffer Endret 25. januar 2007 av Intoxikeyn
JimL Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 (endret) Leste veldig feil :\ Carputer-maskinene er jo like mye en vanlig PC som det du måtte sette sammen fra Komlpett/netshop/whatnot. Det du må ta høyde for er jo om det kommer til å lønne seg sett opp mot en ferdigløsning. "Problemer" Kjøling av maskinvaren / ventilasjon Plassering GPS mottaker Strømforsyning/omformer Merk at "problemer" er i anførselstegn, er vel mer ting du må være obs på enn faktiske problemer. Ellers skal det ikke være store problemet med å ha en PC i bilen. Kanskje fordelsmessig å henge opp hdd/dvd i noe strikkgreier, harde støt kan vel i det minste gi skipping i avspilling. Endret 25. januar 2007 av JimL
Intoxikeyn Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 Leste veldig feil :\ Carputer-maskinene er jo like mye en vanlig PC som det du måtte sette sammen fra Komlpett/netshop/whatnot. Det du må ta høyde for er jo om det kommer til å lønne seg sett opp mot en ferdigløsning. "Problemer" Kjøling av maskinvaren / ventilasjon Plassering GPS mottaker Strømforsyning/omformer Merk at "problemer" er i anførselstegn, er vel mer ting du må være obs på. Ellers skal det ikke være store problemet med å ha en PC i bilen. 7795066[/snapback] Okei, Så du mener at hvis jeg setter sammen maskinen selv, så kan jeg få disse probleme letter enn hvis jeg bestiller den ferdige fra "Carputer"? Mvh, Christoffer
JimL Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Neida, du må bare passe på å sette deg inn i hvordan det funker og hva det vil ha og si, slik at du bestiller riktige deler og setter det opp så det til slutt passer for den bruken du skal ha. Som vanlig er jo ferdigløsninger mer plug 'n play enn det du mekker selv, men hjemmemekk er jo igjen mer fleksibelt til egne valg og ønsker.
razer Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Har siden ifjor sommer brukt en PIII 700mhz til avspilling av musikk, musikkvideo og diverse divx, samt navigasjon med gps, alt går rimelig kjapt Kjører WinXP i bunn og bruker RoadRunner som frontend samt MapMonkey til GPS'en, fungerer strålende for meg iallfall, bruker ca. 30 sekunder på å starte opp og film og avspilling av musikk går uten problemer. Pc'en står i et kabinett i bagasjerommet med litt "demping" og har ikke hatt problemer med harddiskstreik enda iallfall. Kjøling har heller ikke vært noe problem enda!
Intoxikeyn Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 Har siden ifjor sommer brukt en PIII 700mhz til avspilling av musikk, musikkvideo og diverse divx, samt navigasjon med gps, alt går rimelig kjapt Kjører WinXP i bunn og bruker RoadRunner som frontend samt MapMonkey til GPS'en, fungerer strålende for meg iallfall, bruker ca. 30 sekunder på å starte opp og film og avspilling av musikk går uten problemer. Pc'en står i et kabinett i bagasjerommet med litt "demping" og har ikke hatt problemer med harddiskstreik enda iallfall. Kjøling har heller ikke vært noe problem enda! 7795138[/snapback] Det hørtes jo flott ut Kunne du linket delene du har, eller kommet med noen anbefallinger/oppsett til meg? Og hvilken skjerm bruker du? Hadde satt veldig stor pris på det, hehe Mvh, Christoffer
Kamikazesmurf Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Bruker selv en gammel laptop under passasjersetet, vridd sånn at sloten på dvd-spilleren (slot-in type) stikker akkurat frem. Videre har jeg koblet på ekstern skjerm, trackball mellom setene, bluetooth gps-antenne, og cardbus 3G-kort fra telenor. Har også montert en sånn 12V->220V omformer fra biltema slik at den starter når jeg slår på tenningen, og PC'en går i "sleepmode" etter 5 minutter på batteridrift. har også konfigurert i bios på maskinen at den skal våkne på museklikk eller tastaturinput. har et logitech trådløst minitastatur liggende under førersetet.
Sceolan Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Finner jo det meste av informasjon i carputer forumet, om hva du må tenke litt på osv.
razer Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Bruker et vanlig PIII Hovedkort, samt PIII 733Mhz prosessor, 320mb ram og en Western Digital 80Gb Harddisk for øyeblikket, samt en Opus 120W DC-DC Powersupply (ser de ikke har den modellen lengre på carputer.no, kjøpte denne pga kjekke powerdownfunksjoner). Ellers bruker jeg en Haicom HI-204III GPS som går rett i usb'en. Skjermen er en 7" Touchscreen Indash, som engang kostet 4000,- på carputer, men det ser ut som de ikke har den lengre heller. Til volumkontroll og slikt har jeg en Boss (søppel, ja) cdspiller med AUX-Inngang som kobles rett fra lydkortet til pc'en. Har også en USB-hub i midtkonsollen, til mp3-spillere og slikt, og har en del annet som skal inn til våren
Sceolan Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 (endret) Uff, som det klør i fingrene igjen når jeg leser om slikt Har et halvferdig prosjekt i garasjen som har "vinterpause"... TouchScreen i dashbordet og PS2 i hanskerommet osv. på en 82" Toyota Crown Selv tror jeg det blir en bærbar i bagasjerommet med en slags dockingstation. Det som er greit med bærbar føler jeg, er jo at den har et batteri som tar over ved for dårlig spenning. Kjøpte forøvrig en DAB radio og til det prosjektet, men den er vel ut av funksjon før jeg får bilen på veien Endret 25. januar 2007 av Sceolan
Intoxikeyn Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 Bruker et vanlig PIII Hovedkort, samt PIII 733Mhz prosessor, 320mb ram og en Western Digital 80Gb Harddisk for øyeblikket, samt en Opus 120W DC-DC Powersupply (ser de ikke har den modellen lengre på carputer.no, kjøpte denne pga kjekke powerdownfunksjoner). Ellers bruker jeg en Haicom HI-204III GPS som går rett i usb'en. Skjermen er en 7" Touchscreen Indash, som engang kostet 4000,- på carputer, men det ser ut som de ikke har den lengre heller. Til volumkontroll og slikt har jeg en Boss (søppel, ja) cdspiller med AUX-Inngang som kobles rett fra lydkortet til pc'en. Har også en USB-hub i midtkonsollen, til mp3-spillere og slikt, og har en del annet som skal inn til våren 7795291[/snapback] Høres bra ut Skal kikke litt rundt å se etter deler og slikt, takker for alle tips og fakta! Mvh, Christoffer
Intoxikeyn Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 Hei, Er det noen som kan sette opp et oppsett på en mulig Pc til å ha i bilen? Og er det spesielle krav til komponenter om jeg skal bruke dem i bilen? Spesielle hovedkort, ram typer etc? Noen som har noen bilder fra et slikt prosjekt, har sjekket ut alle på www.carputer.no Mvh, Christoffer
-Shark- Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Som sagt. Bruk noe gammel hardware. Jeg har noe som kan fungere utmerket for deg, ta kontakt isåfall( PM) . Men uansett må du kjøpe deg en liten touch screen.
Intoxikeyn Skrevet 26. januar 2007 Forfatter Skrevet 26. januar 2007 Som sagt. Bruk noe gammel hardware. Jeg har noe som kan fungere utmerket for deg, ta kontakt isåfall( PM) . Men uansett må du kjøpe deg en liten touch screen. 7799508[/snapback] Høres bra ut, men anbefaller du å bruke kabinett eller ikke? Har sett lit rundt, og ikke alle bruker kabinett. Og hvordan er det med de enkelte komponentene, ville vilke som helst hovedkort, PSU, CPU etc virke? Mvh, Christoffer
-Shark- Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 Ja kabinett kommer litt annpå plass du har til disposisjon. Om du har rimelig grei plass i hanskerommet er det en idiell plass. Ellers kan den jo stå bindt fast bak i bagasje rommet, og trekke kabler derfra. Jeg ville lagt vekt på støy, støy er ikke digg når du sitter i en bil, Så litt stillegående vifter er å annbefalle.
K-F-J Skrevet 26. januar 2007 Skrevet 26. januar 2007 Bassen er vilkårlig og ikke ett emne her. Du burde konsentrere deg om å skru høytalarene hardt på plass... Hadde dette vært i ett rom annet enn en bil ville jeg kanskje vært uenig.
Intoxikeyn Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Skrevet 27. januar 2007 Hei igjen, Har nå kommet med et lite oppsett til en PC i bilen. Trenger noen kommentarer etc. Dette er forresten nesten et helt likt oppsett som en satt opp i en annen tråd, derfor tar jeg ikke "æren" av oppsettet, hehe Kabinett + PSU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305897&view=detailed Hovedkort + Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329656&s=sc DVD Brenner: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325546&s=sc CPU: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320777&s=sc RAM/Minne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308937&s=sc HD: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307913 Pris på ca 3000,- Så tenkte jeg på denne skjermen til: Skjerm: http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...23276b602361bbd Kunne dette vært noe å ha i bilen? Og til mitt siste problem, få strøm til PC'n, må jeg ha en slags omformer, så jeg kan stikke kontakta i sigarett tenneren? Mvh, Christoffer
-Shark- Skrevet 27. januar 2007 Skrevet 27. januar 2007 Ja du får omformer fra 12 v- 230 v, clas ohlson f.eks.
Intoxikeyn Skrevet 27. januar 2007 Forfatter Skrevet 27. januar 2007 Ja du får omformer fra 12 v- 230 v, clas ohlson f.eks. 7809839[/snapback] Var nettopp inne der og sjekket, men kunne bare finne til laptop/bærbar Hjelp Mvh, Christoffer
-Shark- Skrevet 27. januar 2007 Skrevet 27. januar 2007 Mener og ha sett der. Omformer, 12v-230 v, vanlig stikkontakt i den andre enden og sigg plugg i den andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå