Gå til innhold

Billeddsøk gjennom metadata?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Finnes det et arkiveringsprogram for digitale bilder der en kan søke på bildene basert på metadata? Eks: søke etter alle bilder med brennvidde 28 mm eller søke etter alle bilder med blender f/22?

7786124[/snapback]

 

Acdsee lar deg, om ikke søke (det er jeg usikker på), i alle fall sortere bilder etter ønskede metadata.

Så får du heller bla til du kommer til rett range ;)

 

Men det er sikkert noen gratisprogs som gjør slikt og, det kjenner jeg ikke til

Lenke til kommentar
Finnes det et arkiveringsprogram for digitale bilder der en kan søke på bildene basert på metadata? Eks: søke etter alle bilder med brennvidde 28 mm eller søke etter alle bilder med blender f/22?

7786124[/snapback]

 

Acdsee lar deg, om ikke søke (det er jeg usikker på), i alle fall sortere bilder etter ønskede metadata.

Så får du heller bla til du kommer til rett range ;)

 

Men det er sikkert noen gratisprogs som gjør slikt og, det kjenner jeg ikke til

7874444[/snapback]

 

Windows filutforsker lar deg se EXIF-dataene. Velg å se "detaljer" i stedet for miniatyrbilder. Så kan du høyreklikke øverst på kolonnenavnene, og velge hvilke kolonner du ønsker å vise. Dermed kan du i alle fall sortere etter f eks brennvidde, ISO, lukkertid, eller masse andre ting.

 

Men du kan dessverre ikke søke på EXIF-data direkte i windows, såvidt jeg vet, så her må det nok et annet program til.

 

Stig

Lenke til kommentar
Finnes det et arkiveringsprogram for digitale bilder der en kan søke på bildene basert på metadata? Eks: søke etter alle bilder med brennvidde 28 mm eller søke etter alle bilder med blender f/22?

7786124[/snapback]

 

Hvis du ikke er helt fremmed for kommandolinje, så er dette veldig enkelt å gjøre. På alle unix'er (f.eks. LInux) har man en glimrende kommandolinje, for Windows er det cygwin-bash som vil gjøre dette mulig for deg.

 

Jeg kan hos meg gjøre slik med programmet 'jhead' (som du kanskje må installere separat) og 'grep' (som er standard).

 

/bilder/2007$ jhead -c */*.jpg | grep f/1.8

"01/dsc06627.jpg" 1974x2350 (1/15) f/1.8 f(35)=75mm

"01/dsc06631.jpg" 3028x2002 (1/50) f/1.8 f(35)=75mm

"01/dsc06653.jpg" 2002x3028 (1/30) f/1.8 f(35)=75mm

"01/dsc06668.jpg" 3028x2002 (1/60) f/1.8 f(35)=75mm

Lenke til kommentar

Imatch lar deg gjøre akkurat dette. Den sorteres (lager referanser) til så mange ulike exif referanser en måtte ønske. Selv har jeg bl.a. sortert på kamera, objektiv, hvit balanse og fokus mode. Er ingen sak å bl.a. hente opp alle bilder som er tatt med et gitt objektiv. Å sortere på brennvidder og blendertall går fint som bare det også. Alt dette gjøres automatisk med innebygd script.

 

http://www.photools.com/

Lenke til kommentar

Visste ikke at Imatch hadde slik funksjonalitet, det å kunne filtrere på ISO er nyttig, men også objektivtyper og brennvidder. Iview Mediapro har en od søkefunksjon, men desverre ikke fullgod søk basert på EXIF. Lastet ned en prøveversjon av Picajet, den har faktisk en meget god EXIF søkefunksjon. Har prøvd Imatch tidligere, men valgt Iview i steden (på et tidspunkt hvor jeg ikke var interessert i søk basert på EXIF).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...