Gå til innhold

avi. til DVD

sch0n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! I en tid preget av storslåtte serier, deriblant PB, Heroes, 24, Day Break osv, synes jeg det er på sin plass å forevige dem. Og siden jeg hverken har en ekstern disk eller midlene til en, har jeg bestemt få dem brent ut på DVD. Derfor lurte jeg på om noen kunne gitt meg retningslinjer (evt. guide) på selve prossessen når det gjelder å få avi-filer på en DVD disk. Altså:

- Jeg må konvertere filene, hvilket program?

- Lagt opp en meny på DVD, hvilket program her og?

P.S: Ikke helt stø på plassering av emner i kategorier, så beklager om det er feil

Takker på forhånd :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Uvitende som eg e, bruker eg windows :blush:

+ Fin den siden der, takk skal du ha! så var det engelsken... :p

Endret av Erico90
Skrevet
Uvitende som eg e, bruker eg windows  :blush:

7784273[/snapback]

Jepp, men se under lenken jeg postet over. Ombrekking av videoformater for å gjøre dem kompatible med standard DVD-videodisker er litt omfattende. Vet IKKE hvor mange timer jeg brukte på dette selv en gang i tiden.

Det hele blir enklere hvis du i fremtiden skal se på videoene via en PC. Da kan du jo konvertere til divX eller Xvid-formatet.

Hvis ikke altfor høy kvalitet kreves, får du faktisk en god del video ned på en "vanlig" CD-plate også med dette formatet. Jeg har sett at det stadig dukker opp flere DVD-avspillere, HD-opptakere og annet som støtter divX (og Xvid) avspilling direkte.

Skrevet (endret)

okey, ser vi har DVD-spiller som støtter formatet Divx :D

hmm.... finner ingen guide for avi. ---> DivX

Har du sett en?

Endret av Erico90
Skrevet

Det er mulig du kan få det dær til med Win avi videoconverter. Den er kjempe enkel å bruke. Med menyen og slikt tror jeg du må gjøre det i dvd decrypter eller dvd shrink. Har ikke gjort det selv. Mulig at også Nero kan gjøre det, men er ikke sikker. Du kan skjekke ut doom9.net og se etter diverse guider dær. Du har også win xp forumet som kan eventuelt hjelpe deg. Fortell hvordan det går da.

Mvh poffy

Skrevet
okey, ser vi har DVD-spiller som støtter formatet Divx :D

hmm.... finner ingen guide for    avi. ---> DivX

Har du sett en?

7784695[/snapback]

Hvis dette er serier hentet fra nettet, er det en GOD sjanse for at formatet allerede er divX/Xvid. Prøv å brenn en episode først på en CD-RW plate (eller ofre en CD-R til forsøket). Tipper alt ordner seg :)

NB! CD-en brennes i vanlig data-format, altså ikke noe video-format eller noe annet rart. Det gjelder også hvis du brenner episodene på en DVD-R-plate. Du legger bare inn filene (episodene) slik som du gjør med f eks bilder...ja... osv. Dette skjønner du nok.

TIL SLUTT: Glemte å si at filer i DivX eller Xvid HAR fil-endelsen AVI i hvertfall i 99% av tilfellene.

Skrevet

Takker for alle svar!

avi = Divx, got it ;) xD

Prøver meg på et program som heter ConvertXToDVD elns... Tingen er at jeg vil ha en enkel meny inn på DVD'en sånn at eg kan se de og navigere meg enkelt fram og tilbake på dvd-spilleren min... Skal ikkje ha de som lagringsplass, men avspillbar, rett og slett ;)

Skrevet
NB! CD-en brennes i vanlig data-format, altså ikke noe video-format eller noe annet rart. Det gjelder også hvis du brenner episodene på en DVD-R-plate. Du legger bare inn filene (episodene) slik som du gjør med f eks bilder...ja... osv. Dette skjønner du nok.

Jeg bruker Nero. Kan jeg bare legge filene inn og brenne, og så fyre meg nedpå sofaen og spille av uten problemer. Isåfall ville det vært veldig konge!

Skrevet

Jeg bruker Nero. Kan jeg bare legge filene inn og brenne, og så fyre meg nedpå sofaen og spille av uten problemer. Isåfall ville det vært veldig konge!

7785112[/snapback]

Litt usikkert på hvor mye hver enkelt versjon av Nero kan gjøre med å konvertere til MPEG-2. For det er DET du må gjøre for å få filmene dine kompatible med DVD-video-formatet. Et annet probrem har vært at MPEG-2-konvertere er lisenspålagt, så det kan være vansklig å få tak i gratis programvare.

Tror jeg så noe på digi.no her forleden. Tror de har en "avdeling" på sidene sine som heter "nettjuvelen". Mener jeg så et slikt: "trykk-på-knappen-og-vent" program nettopp for dette. Du får ta en titt!

:ermm:

Skrevet

Startet en omkoding i programmet eg nevnte i et tidligere innlegg (kommentarer på det btw?), tar enormt lang tid, men uansett; når noe er konvertert til DVD-video-format filer, er det bare å brenne vanlig i Nero då, eller skal eg ha et annet program? Nå tenker jeg spesielt på dette på menyer, vel og merke

Skrevet
avi = Divx
Nei, ikkje heilt. AVI er eit kontainerformat som vert brukt til å «frakte» video og lyd saman, DivX eller XviD er codecen som vert brukt for å komprimere videoen. Dei alle fleste filmar o.l. ein laster ned er vel komprimert med XviD og lagt i ein AVI-kontainer.
Skrevet

Erico, det programmet du nevnte er også blitt anbefalt til meg under min topic lenger ned. Det er enkelt å bruke, og gjør om avi til dvd format. Den legger dvd-filene på angitt plass, om du setter kryss, vil disse filene bli slettet etter brenning. Programmet spørr etter omgjøring om du vil brenne til DVD. Om du beholder filene, kan du enkelt hente de inn i Nero og brenne DVD. Ja, det lar deg oxo lage meny, men det må du krysse av før du konverterer, husk oxo å lag egen overskrift, du kan oxo endre gif-fil for bakgrunnsbilde til meny, ganske fancy egentlig:-) MEN det tar ca. 4-5t å konvertere en film...kjappt å brenne med 12X..

Skrevet

Då var det gjort! Endelig! Ser på det no, faktisk! Menyer, bakgrunner, hele pakken! Ihvertfall det jeg trengte.

Så vil eg gjerne takke alle sammen for hjelpen eg fikk. Programmet jeg brukte, som var ekstremt brukervennlig, heter ConvertXtodvd.

Ett siste spørsmål, til dere som er kjent med denne programvaren:

Hvor mange episoder får jeg på en DVD (4,5 GB), når hver episode er ca. 350 MB? Blir filene større i omkodingsfasen, eller forblir de i opprinnelig størrelse?

Again: Thanks!

Skrevet

Dei vert større, ettersom MPEG2 er ein codec som treng høgare bitrates enn MPEG4 (XviD, DivX og x264 er alle MPEG4-variantar) for å gje gode resultat. Om kvar episode er på ca. 45 min, bør du ikkje ha meir enn to episodar per plate, kanskje tre.

Skrevet
Dei vert større, ettersom MPEG2 er ein codec som treng høgare bitrates enn MPEG4 (XviD, DivX og x264 er alle MPEG4-variantar) for å gje gode resultat. Om kvar episode er på ca. 45 min, bør du ikkje ha meir enn to episodar per plate, kanskje tre.

7793309[/snapback]

Yes, jeg er enig med deg der ja. Man må nok også prøve seg litt frem, men jeg ser at typiske hjemmevideo-er (med litt bildestøy) krever ganske høy bitrate for at ikke bildet skal være for stygt/digitalisert.

Så spørs det da... hva trådstarter her har kommet frem til? Enten

1) konvertere 2-3 episoder til MPEG-2 og brenne til DVD-R, eller

2) overføre 2 episoder slik de er direkte til CD-R?

:)

Uansett var nok dette et eksperiment med en lykkelig utgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...