Gå til innhold

Hva feiler det maskinen min? (nuket/røket sikring?)


Trancton

Anbefalte innlegg

Har ikke peiling på hva som ahr skjedd med PC-en min! Satt og spilte den nye demoen til RTCW over nettet, for så at maskinen plutselig klikket. Skjermen gikk i "hvilemodus" altså istedet for grønt lys, ble det orange og skjermen ble svart. Maskinen var fremdeles på, men ikke noe aktivitet what so ever. Reagerte ikke på av knappen eller reboot knappen. Tastaturet fungerte heller ikke.

 

Når jeg nå prøver å starte/boote maskinen, så reagerer ikke skjermen (svart skjerm, orange lys) maskinen slår seg på (altså det er strøm) men ingenting skjer, den leser ikke fra disken i det hele tatt. Høres ut som om den "teller opp/sjekker minnet", men den klassiske "pipe"lyden kommer ikke, ingenting skjer! Har prøvd å slå av og på tusen ganger, uten hell. For å slå av maskinen må jeg ta ut strømkabelen, knappen på toweret fungerer ikke, heller ikke tastaturet.

 

Hva er gale med maskinen? Er det hovedkortet eller? Hvordan kan jeg fixe dette, har nødig lyst å betale flere hundre kkkroner til en butikk for at de skal gjøre noe jeg kunne ha gjort selv!

 

Til info. På hovedkortet lyser det nå en liten rød lampe... vet ikke om den lyste før eller ei, men kanskje det kan hjelpe noen der ute til å gi en indikasjon på hva som kan være galt... Håper på snarlig svar fra noen hjelpsommer sjeler!

 

-Trancton-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt et lignende problem. Løsningen da var:

Dra ut alle powerkabler.

Slå av PSU.

Vent til lys slukker på MB.

Dra ut powerkabel fra PSU til MB.

Sett inn powerkabel fra PSU til MB.

Plugg inn alt og kjør opp.

Har vært borte i at jeg må (rart) gjøre to tre ganger, men da har det funka. Dette var med et gammelt PSU som jeg måtte bytte etter en stund og jeg har ikke hatt problemet etter det, men det løste hvertfall problemet midlertidig.

Lenke til kommentar

Hmmm merkelig ...ett pussig sammentreff ?

det samme skjedde nesten meg meg da jeg spilte den samme demoen til RTCW ...

bildet frøs mitt i spillet etter att internettoppkoblingen ble kuttet og jeg trykte på reset får og starte maskin på nytt.

men da den skulle starte opp ble skjermen ble bare svart og gikk i hvilemodus men på min maskin ble lysindikatoren på tower (power/harddisk) stående og lys mens PSU hørtes ut som den gikk (ivertfall vifta) hmmm prøvde og resette, men da virket ikke knappen ?

så jeg måtte bruke powerknapp (den virket:)

prøvde manger ganger og starte opp men maskinen stoppet hver gang etter dette på samme måten, uansett om jeg var i bios eller i win ?

Men så fant jeg ut att jeg skulle prøve og først slå på maskin og deretter vente til jeg var helt sikker på att den hadde startet opp win (til harddisk lampa slutta og lyse i load av win) Da først slo jeg på skjerm .. Og vet dere hva , nå har maskinen vært stabil i 1 dag uten og slå seg av , men dette tar på nervene. og jeg kan da ikke tro att det er min psu da den er på 300 watt og bare 1 mnd gammel.

hmm skjermkort/skjerm/kabel ??

er det noen som har peil ?

så er jeg glad for svar

Lenke til kommentar

Hehe, for det første det med at power knappen ikke virker, jeg antar at du bare trykket fort på knappen (skjer ofte med mange folk det, at den total fryser) du må bare holde inn i 5sec+. (powerknappen that is) da skrur den seg av (safeproof)

 

Det andre er vel kanskje noe med prosessoren å gjøre (usikkert) har fått delvis samme problem, ikke noe skjer (bare litt tikking etc) skjermen starter men går i orange (standby) modus,

så jeg raska løs alt mulig og satt inn igjenn (kort kabler ol.), fant ut at prosessorern var litt dorlig koblet, etter dette fungerte det phett, tenkte bare at du kunne sjekke det, hvis det ikke er riktig, sjekk kablinga på alt mulig. ta ut og sett in på nytt, samme med alle kort.

Lenke til kommentar

hmmm jeg opplevde noe liknende da jeg brente min 1.2Ghz AMD(266FSB).

Viste seg at jeg hadde satt på Cobbers shimsen feil, sånn at det ble et lie "gap" mellom kjøleribba og CPU'en.

 

Men pga av at kjølepastaen var litt i kontakt, så brente CPU'en seg sakte men sikkert.

Jeg kjørte den på 1.4Ghz, men så låste alt seg etterhvert, spesielt når ting ble vamrt.

Endte med at den ikke ville en Mhz over 1.2, for siden å slutte å fønke helt.

Da er resultatet at skjermen ikke kommer på, men man får grønt lys på monitoren, pluss at HD laoder av en eller merkelig årsk. Men alt er ellers dødt.

 

Sjekk hjemmesiden min for info om mine PC'er og overklokking.

 

http://home.chello.no/~kim.wetteland/myselfpage.htm

http://home.chello.no/~kim.wetteland/myselfpage.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...