Gå til innhold

6800GT sammen med 37" LCD TV.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en 37" Lcd tv som er koblet sammen med skjermkortet mitt som er et Geforce 6800GT. Men jeg får det ikke til å fungere ordentlig. Vis jeg først bruker den vanlige pc skjermen og setter oppløsningen til 1024 X 768, og så plugger i 37"ern så får jeg bilde. Men problemet kommer når jeg skal starte pcen på nytt. Det som da skjer er at oppløsningen endrer seg hele tiden under oppstart, og når den kommer til windows innloggingen står det bare "ingen signal".

 

Noen her som vet hva som kan være galt, eller som vet hvordan innstillingen skal stå når jeg bare skal bruke 37" som skjerm.?

 

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres det rart ut at pc'en skifter oppløsning ved omstart.

 

Jeg har et GF 6800 kort som jeg har kobla til en 40" ved hjelp av dvi. Der kjører jeg 1366x768 oppløsning (1:1 pixelmapping). Fikk det derimot ikke til med VGA.

 

Det jeg sleit med var at spill fremdeles kun ville kjøre i 1024x768. Å lage en egen skjermdriver for skjermen løste det problemet for meg. Det er mulig at det ville løst problemet ditt med at skjermen setter opp oppløsningen igjen etter omstart. (Antar det er derfor den blir "utilgjengelig") Pc'en vil da se på driveren hva maksoppløsning på tv'n er, og vil forhåpentligvis ikke justere den over det.

Lenke til kommentar
Høres det rart ut at pc'en skifter oppløsning ved omstart.

 

Jeg har et GF 6800 kort som jeg har kobla til en 40" ved hjelp av dvi. Der kjører jeg 1366x768 oppløsning (1:1 pixelmapping). Fikk det derimot ikke til med VGA.

 

Det jeg sleit med var at spill fremdeles kun ville kjøre i 1024x768. Å lage en egen skjermdriver for skjermen løste det problemet for meg. Det er mulig at det ville løst problemet ditt med at skjermen setter opp oppløsningen igjen etter omstart. (Antar det er derfor den blir "utilgjengelig") Pc'en vil da se på driveren hva maksoppløsning på tv'n er, og vil forhåpentligvis ikke justere den over det.

7779429[/snapback]

 

 

Hvordan lager man en egen skjermdriver da? Jeg bruker VGA nå siden jeg ikke har DVI inngang på tven. Men jeg har 2 stk Hdmi, så kanksje jeg skulle testet med det istedet.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har et lignende oppsett med en 37" via DVI fra 7800gtx. Native oppløsning på 37" lcd bruker å være 1366x 768 og gir best bilde til pc bruk. I tillegg så kjører jeg vga til 100" prosjektor i xga(1024 x 768) som utvidet skrivebord

 

Når du kommer så langt at du får bilde så anbefaller jeg at du skrur på "Clear type". Dette gjør at antialisingen på text blir bedre og mer lettlest!

 

Kjør digitalt er mitt råd! (dvi - hdmi konverter)

Lykke til... :thumbup:

Lenke til kommentar
... som vet hvordan innstillingen skal stå ...

Den informasjonen sitter du nok på selv hvis du slår opp i bruksanvisningen til TV-en.

 

Og ingen kan svare deg helt nøyaktig hvis du ikke forteller hva slags TV du har. Noen TV-er er veldig fleksible på skjerminnstillinger, mens noen er veldig sære og vil bare kjøre på noen få helt bestemte oppløsninger.

Lenke til kommentar
Hvordan lager man en egen skjermdriver da? Jeg bruker VGA nå siden jeg ikke har DVI inngang på tven. Men jeg har 2 stk Hdmi, så kanksje jeg skulle testet med det istedet.

7779452[/snapback]

 

Som sagt, så fikk jeg det ikke til med VGA i det hele tatt. Jeg anbefaler deg å kjøpe en konverteringsbit fra hdmi til dvi, og prøve dvi i steden. Jeg har samme skjermkort som deg, og mitt funka i 1366x768 med en gang jeg bytta til DVI. Det gjorde susen for meg hvertfall. Det med egen skjermkortdriver var for at skjermkortet skal kunne detecte max-oppløsning osv.. slik at man ikke får alternativer over 1366x768.

(Og hos meg fiksa det også at jeg kunne spille spill i 1366x768. Jeg fikk derimot ikke til 1280x720 oppløsning over dvi. Mulig jeg kunne klart det ved hjelp av powerstrip, men har ikke brukt så mye tid på det. På vga kabel er 1280x720 derimot det eneste jeg får til med widescreenbilde. Merkelige greier.)

 

Lage egen driver:

Last ned trial av powerstrip. Der er det en egen sak for å lage driver. Den spør om hz verdier osv fra manualen slik at den vet hvilke områder tv'n klarer å operere på. Og så genererer den en driverfil for deg. Etter at du har lagd denne, så kan du fint avinstallere powerstrip igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...