Mez Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 (endret) Hei, skal bygge en backup server - til lagring av backup på. Har sett meg ut følgende oppsett: Rack kabinett med 4x harddisk hot swap 4 x 500GB disker i RAID-5 Det jeg trenger forslag til er: hovedkort med s-ata kontroller som støtter raid-5 og linux uten for mye styr. Kjører os på egen disk (2x i raid1) Så trenger da hovedkort med 6 x s-ata - gjerne fler også - eventuelt forslag til annen kontroller som fungerer enkelt og greit med linux. planlegger å kjøre debian, så om den støttes default av debian etch (testing) er det perfekt. Hovedkortet/kontrolleren bør støtte hot-swap - men dette er ikke nødvendig, kan godt skru av servern for å installere ny disk. Noen som har noen gode forslag? Endret 21. januar 2007 av Mez
Zerge Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 For at du skal kunne ha et system som støtter hot-swap out of the box og hw-raid5 må du satse på en skikkelig kontroller og gjerne hot-swap bays fra samme produsent. 3ware/LSI vil være å foretrekke. Standard hovedkort med integrerte raidløsninger pleier å være sw-raid og således en dårlig løsning å kjøre OS på.
Mez Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Skrevet 23. januar 2007 Takk for svar, forventet meg egentlig dette. Har du forsalg til kontrollere / hot-swap bays da? Erik
Zerge Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 Sjekk ut sortimentet til www.nextron.no - de har både skikkelige kontrollere og hot-swap bays. Det kan godt være du finner komponentene billigere andre steder (ebay?) men det er i alle fall en sjappe med hyggelige folk:) For å være sikker på at kontrolleren er riktig støttet i linux kan se sjekke gjennom denne listen: http://linuxmafia.com/faq/Hardware/sata.html Alt som er markert som "fakeraid" er no-go!
Mez Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Skrevet 23. januar 2007 Takk, ser at HighPoint RocketRAID som de har på f.eks Komplett er "fakeraid" - etter å ha sammenlignet litt pris osv så burde jo disse være ok, men men, prisen kan bedra den også.
Zerge Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 Fakeraid betyr at selve raidhåndteringen skjer gjennom driverne og vanlig CPU. Jeg ville som sagt heller anbefale deg å gå for en skikkelig kontroller:)
Mez Skrevet 23. januar 2007 Forfatter Skrevet 23. januar 2007 Fått tilbud på Areca ARC-1220 PCI-E 8 port RAID via Nextron nå, det virker bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå