Gå til innhold

Diverse spørsmål ang. IT utdanning


andesam

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har bestemt meg for å ta en utdanning innen IT / datateknikk / IKT (osv) , men sliter med å skille de forskjellige tingene fra hverandre. Hva er for eksempel forskjellen mellom ingenørutdanning innen IT og vanelig IT utdanning (eksempel!), er ingenør et rundt begrep, eller er det en konkret definisjon på det?

 

Har vanskelig for å finne ut av hva det er jeg egentlig vil stidere, er interessert i data, elektronikk, programmering (selv om jeg bare kan html og css). Utifra det jeg har lest om de forskjellig linjene virker det som om alt er likt, nesten. Kan noen si meg enkelt og greit hva som skiller IT, IKT, datateknikk, informatikk osv?

 

Mvh.

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordene IT, IKT, datateknikk og informatikk omhandler alle det samme: Informasjonsteknologi. Forskjellen i utdanningene ligger først og fremst i hvor lange de er, hvilke fagområder de tar for seg, og hvilke krav som stilles for å komme inn.

 

Det kunne derfor vært mer hensiktsmessig å delt inn i områder som "Programmering", "drift", "IT ledelse", osv.

 

Ved å se på fagene som blir undervist ser man om IT-utdanningen retter seg mot drift av datasystemer, nettverkskonfigurasjon, eller programmering/programvareutvikling. (Dette var bare noen eksempler).

 

Angående ingeniør-utdanning er dette utdanninger som krever 2MX. Grunnen til dette er at en del av fagene i utdanningen ofte er matematikk- og fysikkfag.

Lenke til kommentar

Alle studiene du nevner skal vel gi en basiskunnskap som studentene kan ta med seg ut i arbeidslivet. Det er ikke gitt at når du er ferdig utdannet at du vet nøyaktig hva du skal jobbe som. Stort sett står du med en utdannelse hvor de har prøvd å lære deg litt om alt og det har vært din oppgave å velge et "spesial felt".

 

Jeg har tatt 3 1/2 år ved HI Molde og har en bachelor i informatikk/nettsystem med noen ekstra emnefag. Det er 3år med omtrent kun IT fag, deriblandt java, VB, Operativsystem, ehandel, sql +++. Selv om jeg har "vært borti" det meste vil det ikke si at jeg er dyktig i det og kan jobbe selvstendig med det, og det vet arbeidsgiver.

 

Så, om du velger en utdanning innen IT (uansett om du/skolen kaller det ingeniør, bachelor, datateknikk, informatikk eller bare IT) kan du ta en lang rekke jobber fordi du har basiskunnskapene inne og kan lære deg ditt valgte yrke bedre enn en som IKKE har den basisutdanningen.

 

Man tar en høyere utdanning slik at den dagen man får en jobb skal man enklest mulig kunne bli opplært.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar :).

 

Vil dette si at man begynner å spesialisere seg først etter at man er ferdig med studiene? I sammarbeid med arbeidsgiver?

 

Dersom jeg tar 5 år på høyskole / universitet på en datateknikklinje, hva vil jeg i praksis være i stand til å utføre av arbeid? Trenger jeg fremdeles mye opplæring for å kunne fåreta noe nyttig i en bedrift?

Lenke til kommentar

Nei, du velger jo en spesialisering (f.eks. programmering, nettverk, webutvikling) men det er ikke SÅ stor forskjell på kursene. Som sagt, jeg gikk i molde og der hadde de 3-4 forskjellige bachelor studium innen IT. Jeg vil si 80% av fagene var identiske. Så, selv om du går programmering skal du ha kunnskaper til å starte med drifting, og har du studert nettverk er det ingenting i veiene for at du kan jobbe med programmering.

 

Si du får jobb i et utviklingsfirma. Du sitter i C++ og programmerer applikasjoner for web. Dette gjør du i 3-4år før du vil ha ny jobb. Du vil jo naturligvis blir "spesialist" innen dette området, og det du lærte på skolen vil "gå i glemmeboka". Så når neste arbeidsgiver vurderer din søknad er det mindre fokus på hva du har gjort på høyskolen, men mer fokus på hva du gjor i din siste jobb.

 

Hva du kan gjøre etter 5 år skal jeg ikke si noe om, men jeg vil regne med de fleste bedrifter gir en eller annen form for opplæring. Selv om du kan mye teori (for det er teori du lærer på skole) må du i bedriften lære å bruke teorien i praksis.

Endret av SG_Discoking
Lenke til kommentar
Dersom jeg tar 5 år på høyskole / universitet på en datateknikklinje, hva vil jeg i praksis være i stand til å utføre av arbeid? Trenger jeg fremdeles mye opplæring for å kunne fåreta noe nyttig i en bedrift?

7772263[/snapback]

 

Dersom den eneste erfaringen du har med faget er det du lærte på skolen, så er du ganske ubrukelig i utgangspunktet, og blir dermed liggende langt nede i søkerbunken. Eneste reelle alternativ er da kanskje trainee-type stillinger.

 

Dersom du har gjort noe ved siden av, f.eks jobbet med et open-source prosjekt, jobbet deltid (med noe relevant!) mens du gikk på skolen eller startet ditt eget firma, kan du vise til praktisk erfaring og kunnskap og ligger *veldig* mye bedre ann når du skal få din første "skikkelige" jobb.

 

Mitt beste råd til alle som studerer (ihvertfall data): Det er nå dere har tid/mulighet/økonomi til å finne på noe! Lag en web-tjeneste, start et firma. I beste fall blir det noe av det, og du har sjansen til å blir "rik". I verste fall får du masse verdifull kunnskap og erfaring.

Lenke til kommentar

Som det nevnes her, er hva du kan gjøre helt avhengig av hvilken utdanning du velger. Dersom du tar en 3årig ingeniørgrad, f eks innenfor programmering, vil du lett kunne gå ut i en jobb som programmerer / utvikler. Det vil naturligvis være nødvendig med en viss opplæring i systemer/metoder etc som brukes i ulike bedrifter, men du er i stor grad 'klar' til å begynne å jobbe.

 

Andre utdanninger, som f eks en mastergrad i informasjonsvitenskap, informatikk eller tislvarende, er ofte mer generelle. De krever kanskje noe mer trening/viderekursing etter du er ferdig for å gå inn i en jobb, men du får et betydelig større nedslagsfelt. På godt og vondt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...