Gå til innhold

mulige RAM problemer?


Grillspade

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

mitt sys:

ASUS AM2 M2N32 SLi Deluxe

AMD Athlon 64 5200+

OCZ 6400 platinum 2gb

XfX 7900GT

 

Mitt spørsmål:

når jeg booter maskinen står det kun at det er 2gb står går på single channel, trodde det skulle gå på dual channel?

 

Jeg er fullt klar over at minne egentlig ikke passer spesielt bra med hovedkort. grunnet dette måtte jeg også klokke ned rammen til 667mhz og 300skewrate.

 

Når jeg hadde en 3800+ cpu i maskinen, gikk maksinen knirke fritt på 677mhz. hadde aldri antydning til systemkræsj, men derimot når jeg satte inn 5200+ i maskien klokket rammen opp til 800mhz, var det hyppige kræsj bl.a ved azureus, windows og bf2. har nå klokket ned rammen til 667mhz igjen for å se om det hjelper.

 

maskinen teller jo opp begge minne brikkene, men brukes bare den ene brikken egentlig?

 

 

burde jeg skifte ut minnet til noe annet? Hadde vært greit å vite hva som passet bra med hovedkortet også.

 

spanks for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du satt brikkene riktig for dualchannel? De fire minne slottene er delt inn i to farge koder, skal du kun bruke 2 brikker, så må de settes i to slotter med samme fargekode, ofte er det annenhver...

7763213[/snapback]

 

 

tror jeg er ganske så sikker på at jeg satte brikkene på riktig plass for dual channel, fulgte manualen når jeg satte dem inn, men jeg skal dobbelt sjekke nå for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Jepp, hehe...

 

 

jeg hadde nok klart å sette ram brikkene noe feil...

 

så nå går dual channel.

 

men nå har faktisk maskinen begynt å krasje spontant ganske mye hyppigere.

 

Nå er det vel en eller annen feil som ligger å ulmer.

7763652[/snapback]

 

Minnet får for lite volt kanskje? Er vanskelig å si, siden det kan være så mye :hmm:

Lenke til kommentar
Jepp, hehe...

 

 

jeg hadde nok klart å sette ram brikkene noe feil...

 

så nå går dual channel.

 

men nå har faktisk maskinen begynt å krasje spontant ganske mye hyppigere.

 

Nå er det vel en eller annen feil som ligger å ulmer.

7763652[/snapback]

 

Minnet får for lite volt kanskje? Er vanskelig å si, siden det kan være så mye :hmm:

7763773[/snapback]

 

 

Det kan det være, hvordan sjekker jeg det ut?

Lenke til kommentar
Det kan det være, hvordan sjekker jeg det ut?

7763842[/snapback]

 

sjekk i bios hva minnevolten står på. Jeg vil også tro at det kan være problemet. 2,6volt bør det være iallefall, siden du klokker i tillegg.

7763859[/snapback]

 

 

2,6 var kanskje litt voldsomt? Men burde ihvertfall være 2.1-2.3...

Lenke til kommentar
Gode rutiner er viktig når du oc minnet.

Så slipper du ødlagde filer og install av windows.

 

Start aldrig windows viss du får feil i memtest86.

 

Dette er en regel jeg har brukt lenge.

 

Sparer deg for masse trøbbel :wallbash:

7764938[/snapback]

 

 

Ok, det skal jeg gjøre...

 

 

men uansett det virker nesten som jeg må bite i det sure eplet og skaffe noen nye brikker. får jo aldri utnyttet de brikkene jeg har nå fullt ut uansett.

 

 

Noen som vet noen brikker som garantert passer til mitt hovedkort, eller hvor jeg kan få sjekket dette ut?

 

 

takk for all hjelpen forresten... :thumbup:

Lenke til kommentar
Ok, det skal jeg gjøre...

 

 

men uansett det virker nesten som jeg må bite i det sure eplet og skaffe noen nye brikker. får jo aldri utnyttet de brikkene jeg har nå fullt ut uansett.

 

 

Noen som vet noen brikker som garantert passer til mitt hovedkort, eller hvor jeg kan få sjekket dette ut?

 

 

takk for all hjelpen forresten...  :thumbup:

7767050[/snapback]

 

Hvor kjappe brikker trenger du da? Skal du fortsatt ha PC 6400 brikker? I såfall kan DISSE passe bra.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Ok, det skal jeg gjøre...

 

 

men uansett det virker nesten som jeg må bite i det sure eplet og skaffe noen nye brikker. får jo aldri utnyttet de brikkene jeg har nå fullt ut uansett.

 

 

Noen som vet noen brikker som garantert passer til mitt hovedkort, eller hvor jeg kan få sjekket dette ut?

 

 

takk for all hjelpen forresten...  :thumbup:

7767050[/snapback]

 

Hvor kjappe brikker trenger du da? Skal du fortsatt ha PC 6400 brikker? I såfall kan DISSE passe bra.

7767241[/snapback]

 

 

burde vel holde med samme hastigheten for min del.

 

Leste et sted at asus hadde samarbeidet med crosair når de utviklet hovedkortet, så det er nok ikke et så veldig dumt valg det nei... :yes:

 

gjelder bare å kvitte seg med de nåværende brikkene, hehe...

Lenke til kommentar
Ok, det skal jeg gjøre...

 

 

men uansett det virker nesten som jeg må bite i det sure eplet og skaffe noen nye brikker. får jo aldri utnyttet de brikkene jeg har nå fullt ut uansett.

 

 

Noen som vet noen brikker som garantert passer til mitt hovedkort, eller hvor jeg kan få sjekket dette ut?

 

 

takk for all hjelpen forresten...  :thumbup:

7767050[/snapback]

 

Hvor kjappe brikker trenger du da? Skal du fortsatt ha PC 6400 brikker? I såfall kan DISSE passe bra.

7767241[/snapback]

 

 

burde vel holde med samme hastigheten for min del.

 

Leste et sted at asus hadde samarbeidet med crosair når de utviklet hovedkortet, så det er nok ikke et så veldig dumt valg det nei... :yes:

 

gjelder bare å kvitte seg med de nåværende brikkene, hehe...

7767276[/snapback]

 

Hejsan,

 

I ditt bios har du en funktion som heter SKEW. Sätt den till advanced 450 på båda kanalerna. Sätt volt till 1.9 och timings manuellt till det som dina brickor är specificerad för. Då blir det nog bra :)

Lenke til kommentar
Ok, det skal jeg gjøre...

 

 

men uansett det virker nesten som jeg må bite i det sure eplet og skaffe noen nye brikker. får jo aldri utnyttet de brikkene jeg har nå fullt ut uansett.

 

 

Noen som vet noen brikker som garantert passer til mitt hovedkort, eller hvor jeg kan få sjekket dette ut?

 

 

takk for all hjelpen forresten...  :thumbup:

7767050[/snapback]

 

Hvor kjappe brikker trenger du da? Skal du fortsatt ha PC 6400 brikker? I såfall kan DISSE passe bra.

7767241[/snapback]

 

 

burde vel holde med samme hastigheten for min del.

 

Leste et sted at asus hadde samarbeidet med crosair når de utviklet hovedkortet, så det er nok ikke et så veldig dumt valg det nei... :yes:

 

gjelder bare å kvitte seg med de nåværende brikkene, hehe...

7767276[/snapback]

 

Hejsan,

 

I ditt bios har du en funktion som heter SKEW. Sätt den till advanced 450 på båda kanalerna. Sätt volt till 1.9 och timings manuellt till det som dina brickor är specificerad för. Då blir det nog bra :)

7769254[/snapback]

 

 

Heisann

 

Jeg gjorde slik du sa, satte volt til 1.900 skew til 450 og tastet inn timings manuelt.

 

men når jeg startet maskinen igjen, ble skjermen svart. jeg tok nok en boot og skjermen flimrer noe i boot section. Når jeg booter nå, blir skjermen kun svart.

 

prøver å resette bios manuelt nå, tar ut det velkjente batteriet og venter.

 

noe annet jeg kan prøve, f.eks sette skew til 300, manuelt timings og volt 1.9?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...