Gå til innhold

Windows harddisk partisjonering og linux Via Windo


Anbefalte innlegg

s-.

 

 

Hallo Forumbrødre

 

jeg har nå funnet ut hva som feiles Hardisken min:P

den er ikke "partisjonert", og i den sammenhengen lurer jeg på hvordan partisjonerer jeg den?

finnes det noen måte å gjøre dette uten å måtte ta i bruk Windows CDèn? ja takket være meg og mindre gode hjerne har jeg mistet den(snart Vista på vei Very Happy) , finnes det noen andre måter?

 

 

 

---------------------------------------------------- ---------

 

DEL2

 

Har hørt at det går an å Kjøre Linux Distroer gjennom Windows, altså slik at Linux nesten blir som et "program " som kjøres i windows(altså at det blir et eget program på opgavelinjen/at jeg har liksom et ikon "linux" på Skrivebordet mitt).. Hvilke programmer trenger jeg for å få til dette prosjektet?

 

er du ikke helt sikker men nesten kan du altids fylle ut skjema?

 

Hva trenger jeg?

 

Kabler?=

Programmer?=

Hardware?=

Kraftig maskin?=

 

håper det finnes noen med høyere IT kompetanse en meg=)

 

 

 

Takk for denne gang

 

 

Mvh |Eletix|Rif10

 

 

 

 

 

 

Jeg vet at dette kansje er feil forum, da håper jeg moderator/administrator flytter topic til riktig sted.

 

Jeg vet også at dere er dyktige rundt dette faget så vær så snill å hjelp meg! :yes::love:

Endret av Rif10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
s-.

 

 

Hallo Forumbrødre

 

jeg har nå funnet ut hva som feiles Hardisken min:P

den er ikke "partisjonert", og i den sammenhengen lurer jeg på hvordan partisjonerer jeg den?

finnes det noen måte å gjøre dette uten å måtte ta i bruk Windows CDèn? ja takket være meg og mindre gode hjerne har jeg mistet den(snart Vista på vei Very Happy) , finnes det noen andre måter?

 

 

 

---------------------------------------------------- ---------

 

DEL2

 

Har hørt at det går an å Kjøre Linux Distroer gjennom Windows, altså slik at Linux nesten blir som et "program " som kjøres i windows(altså at det blir et eget program på opgavelinjen/at jeg har liksom et ikon "linux" på Skrivebordet mitt).. Hvilke programmer trenger jeg for å få til dette prosjektet?

 

er du ikke helt sikker men nesten kan du altids fylle ut skjema?

 

Hva trenger jeg?

 

Kabler?=

Programmer?=

Hardware?=

Kraftig maskin?=

 

håper det finnes noen med høyere IT kompetanse en meg=)

 

 

 

Takk for denne gang

 

 

Mvh |Eletix|Rif10

 

 

 

 

 

 

Jeg vet at dette kansje er feil forum, da håper jeg moderator/administrator flytter topic til riktig sted.

 

Jeg vet også at dere er dyktige rundt dette faget så vær så snill å hjelp meg! :yes:  :love:

7761657[/snapback]

 

Heisann!

 

For å partisjonere en harddisk i windows så kan du gjøre følgende:

-> Høyreklikk på "Min Datamaskin" og velg "Behandle"

Da vil du få opp en meny på venste side i det nye vinduet som åpnes.

-> Finn "Diskbehandling"

Da vil harddiskene dine komme opp i nederste vindu til venstre.

En upartisjonert harddisk vil opptre som "sort"

-> Høyreklikk på harddisken/partisjonen du vil formatere og velg "Opprett ny partisjon" og følg annvisningene på skjermen.

 

Del 2:

 

For å kunne kjøre Linux eller andre OS i windowsmiljøet vil jeg anbefale deg å bruke noe som heter VMware Workstation. Dette finner du med å google litt.

 

Når det er snakk om hvor kraftig pc du trenger, så vil jeg strengt tatt anbefale at du har 1,5/2GB RAM om du skal bruke en form for et annet OS i windows.

Windows bruker jo sin del, og det "andre" OS`et vil jo også ha sin del.

 

-B-

Lenke til kommentar

Jeg har 2 Hardisker=)

 

før reformatering kjørte jeg på raid, men siden jeg ikke fant den driveren jeg brukte igjen plugget jeg den in som vanlig altså 2 hardisker,

 

den ene la jeg windows på, og nå vil jeg ta ibruk den andre...

 

 

 

Til Phrenetic! Takk :):):):) lot of love to you :love::love:

 

 

det funket TUSEN TAKK!!! :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::yes:

 

edit:

 

--------------------------

 

 

nytt spørsmål!

nå som jeg skal partisjonere denne disken får jeg den på 21GB? den er jo på 150GB, hvordan får jeg den større?

Endret av Rif10
Lenke til kommentar
nytt spørsmål!

nå som jeg skal partisjonere denne disken får jeg den på 21GB? den er jo på 150GB, hvordan får jeg den større?

7761978[/snapback]

 

Til dette kan det jo være endeløse muligheter. Det kan være HK`et som ikke støtter større disker (Noe jeg har vanskeligheter med å tro) Det kan være Windows som kanskje mener det er en partison på disken ifra før, siden du har brukt den i RAID?

Eller så kan det jo være at det er noe feil innstillinger på HK`et ?

LAgt inn S-ATA drivere, om det er S-ATA disker du bruker?

 

Huh...

 

Prøv deg litt frem..

 

Du må gjerne ta bilde av "Diskbehandlings" viduet ditt. Mulig det er noe der som gjør det.

 

-B-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...