Gå til innhold

Trenger ny bærbar til ca 13k. HASTER!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er på tide for pappa å skaffe seg ny pc.

Han vil ha mest mulig for ca. 13000kr

Pc'en blir brukt til mye programmer (en del krevende).

Jeg ser at elkjøp har noe som ser ut som et nokså greit tilbud.

HP Pavilion 9038A.

Er det en grei PC til den prisen?

PC'en bør kjøpes i dag, lørdag den 20.01.2007 siden pappa reiser til India på mandag morgen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For ca 13000 kan du få en bedriftsmodell. De holder høyere kvalitet enn den søpla som PC-produsentene prakker på forbrukere. HP Pavilion er slikt søppel. Vil anbefale deg å se litt på Dell Latitude D620. Den kan du få rundt den prisen du spesifiserer.

Skrevet (endret)
Av personlige grunner så ville jeg ALDRI ha kjøpt en stygg HP-PC, men den er sikkert helt kurrant sånn ytelsesmessig.

7760684[/snapback]

Man kan si mye om denne serien men stygg er den langt i fra, faktisk noe av det stiligste på markede disign messig... lurer veldig på hva du syntes er lekkert i denne klassen her?

Trådstarter dem har et godt tilbud på HP dv9060 hos Siba den har samme spesefikk uten om den bare har 1024MB ram http://www.siba.no/index.aspx?identifier=NO26095

Endret av Jada-jada
Skrevet
Av personlige grunner så ville jeg ALDRI ha kjøpt en stygg HP-PC, men den er sikkert helt kurrant sånn ytelsesmessig.

7760684[/snapback]

Kan tenke meg at du aldri har sett de nyere hp-maskinene... ?? :)

mvh

Skrevet

7760684[/snapback]

Hvilken notebook sitter du på da? :ermm:

Skrevet (endret)
Som sagt, skal man kjøpe seg en ordentlig bærbar PC, må man nok gå et annet sted enn elkjøp. Bedriftsmodeller er absolutt å foretrekke.

7762949[/snapback]

Man får ordentlige bærbare maskiner hos Ekjøp så det du sier er bare TULL som du bør beholde for deg selv :nei:

HP er verdens største levrandør av IT produkter og man blir ikke det ved å selge dårlige produkter :roll:

En god grunn til å handle fra nettbutikker i stedet for Elkjøp er at varene er billigere.

Endret av Jada-jada
Skrevet

Jeg skulle kjøpe meg en bærbar, og da dro jeg innom elkjøp. Da ble jeg møtt med en inkompetanse jeg sjelden har sett maken til. Og produktinformasjonen var så til de grader misvisende. Jeg kunne faktisk ikke finne ut hva slags minne som ble brukt. Det sto først en minnehastighet, men på linjen under sto det en annen minnehastighet. Prisen imponerte heller ikke. Så jeg endte opp med en bedriftsmodell hvor det ble brukt kvalitetskomponenter og byggekvaliteten var god. Garantien var også råbra, 3 års på stedet service neste arbeidsdag. Dessuten sparte jeg penger i forhold til det jeg så på elkjøp. Fikk en svært god pris. Og jeg slapp å betale for windows-lisens da jeg hadde en fra før. Og telefonsupporten bærer preg av 2. linje support. Når man kjøper en forbrukermodell og skal ringe etter support, kommer man som regel til 1. linje support, hvor det gjerne sitter folk som ikke har peiling på data med en standard sjekkliste. Sånn support er bare irriterende. Konklusjonen er at skal man kjøpe seg en bærbar maskin man skal ha lenge lønner det seg å gå for en bærbar myntet på profesjonell bruk. Jeg har ikke angret ett sekund på det kjøpet jeg gjorde, maskinen fungerer like bra i dag. Batteriet fungerer ikke like bra etter snart 3 år, men det er da også naturlig. Skjermen er like god, tastaturet er like behagelig å skrive på nå som den gang. Regner med å kunne ha den i et par år til. En forbrukermodell hadde ikke vært like slitesterk. For dere som lurer på hva slags bærbar jeg kjøpte, så var det en Dell Latitude D600. Måtte gå omveier på www.dell.no for å finne den. Etterfølgeren Latitude D620 finner man ikke hvis man går inn som privatperson.

Skrevet
Som sagt, skal man kjøpe seg en ordentlig bærbar PC, må man nok gå et annet sted enn elkjøp. Bedriftsmodeller er absolutt å foretrekke.

7762949[/snapback]

Man får ordentlige bærbare maskiner hos Ekjøp så det du sier er bare TULL som du bør beholde for deg selv :nei:

HP er verdens største levrandør av IT produkter og man blir ikke det ved å selge dårlige produkter :roll:

En god grunn til å handle fra nettbutikker i stedet for Elkjøp er at varene er billigere.

7763179[/snapback]

Etter min mening (basert på elkjøp avisa som detter ned i postkassa hovedsakelig) så selger elkjøp stort sett overprisa jalla maskiner. De har selvsagt en og annen attråverdig maskin, men det er jaggu langt mellom godbitene. Stort sett så er det alltid billigere å handle online, og servicen elkjøp kan bistå med er vel strengt tatt ikke verdt mye så jeg ser ingen grunn til å betale ekstra for å kjøpe i butikk..

Om man trenger en bedriftsmodell eller ikke er etter min mening noe man selv må avgjøre. Skal maskinen stort sett stå samme plass hele tiden og er plugget i, og man ikke driver med noe spesielt på den så er det mange konsumetmodeller som er mer enn gode nok.

Skal man dermed ha maskinen med seg mye frem og tilbake og trenger litt batterilevetid og fleksibilitet (docking, reisebatterier, modulære bay-enheter) samtidig som man vil ha en skjerm uten glare belegg som har en brukbar oppløsning(mer enn wxga), så står man fort igjen med kun bedriftsmodeller. Selv har jeg en HP nc6400 og er meget fornøyd :thumbup: Bedriftsmodeller har også ofte styrestikke i tillegg til den forferdelige touchpaden jeg ikke kan fatte at folk klarer å bruke ;)

Skrevet (endret)

Det stemmer. Min laptop (Dell Latitude D600) har både touchpad og styrepinne. Har i det siste brukt touchpad'en en del, da denne faktisk fungerer veldig godt. Responsen er overraskende god.

Edit: men som regel bruker jeg en notebook trådløs mus fra logitech som jeg liker svært godt.

Endret av stigfjel
Skrevet

7762949[/snapback]

7763179[/snapback]

Etter min mening (basert på elkjøp avisa som detter ned i postkassa hovedsakelig) så selger elkjøp stort sett overprisa jalla maskiner. De har selvsagt en og annen attråverdig maskin, men det er jaggu langt mellom godbitene. Stort sett så er det alltid billigere å handle online, og servicen elkjøp kan bistå med er vel strengt tatt ikke verdt mye så jeg ser ingen grunn til å betale ekstra for å kjøpe i butikk..

Om man trenger en bedriftsmodell eller ikke er etter min mening noe man selv må avgjøre. Skal maskinen stort sett stå samme plass hele tiden og er plugget i, og man ikke driver med noe spesielt på den så er det mange konsumetmodeller som er mer enn gode nok.

Skal man dermed ha maskinen med seg mye frem og tilbake og trenger litt batterilevetid og fleksibilitet (docking, reisebatterier, modulære bay-enheter) samtidig som man vil ha en skjerm uten glare belegg som har en brukbar oppløsning(mer enn wxga), så står man fort igjen med kun bedriftsmodeller. Selv har jeg en HP nc6400 og er meget fornøyd :thumbup: Bedriftsmodeller har også ofte styrestikke i tillegg til den forferdelige touchpaden jeg ikke kan fatte at folk klarer å bruke ;)

7763368[/snapback]

Vel jeg har aldri kjøpt laptop hos Elkjøp selv men ser jo at de nå tar inn faktisk gode produkter fra HP derfor min komentar over her...

Bedriftmodeller eller ei så tror jeg ikke det er noe stor forskjell på bedrift/konsum lenger og jeg ble faktisk anbefalt å kjøpe Pavilion modeller til fima vårt kontra NC produktene og det er som kjent en konsum modell og dette var fra en HP ekspert.

Da enklete her kjøpte sin maskin for 3 år siden og sammenligner både produkt og kunnskap fra rundt 2003 så blir jo dette bare håpløst å diskutere på et seriøst nivå...

Det har skjedd så utrolig mye på 3 år så de dyreste forbruksmodellene man fikk da er ikke i nærheten av en middels konsum maskin i dag...

Skrevet

Men support og garantiordningene har ikke endret seg noe særlig, og det kan være vel så viktig som selve maskinen. Har ikke sett indikasjoner på at dette har forandret seg.

Skrevet

Selv om jeg er forholdsvis ny bruker av dette eminente forum, har jeg lagt merke til at det skrives utrolig mye bombastisk angående det ene og det andre..

For det første: Elkjøp er vel som andre bedrifter i kjeder, man finner gode og dårlige butikker, gode og dårlige ekspeditører, gode og dårlige varer. Det er litt unfair at man skal dømme en hel kjede ( enten er Elkjøp, Rema, Shell eller andre ) ut fra en bestemt filial et bestemt sted, og kanskje også bare et enkelt kjøp EN gang.

Jeg har nylig anskaffet nevnte HP 9038, bla ved hjelp fra dette forumet, og er godt fornøyd med både Elkjøp'et jeg kjøpte den på, og strålende fornøyd med selve maskinen.

Dropper man bare uforberedt innom et utsalg og skal ha med seg en vare til 7-15000 der og da, bør man spørre seg selv om man skal skylde på andre om man blir misfornøyd. Gjør hjemmeleksa di først, finn ut hva du har bruk for, hva er viktigst, lavest mulig pris, design du selv liker ( bry deg f.. i hva andre syns, det er vel DU som skal like det du kjøper? ) , batterlevetid, blank eller matt skjerm, rå grafikkytelse eller moderat som holder lenge til hjemmebruk? Såfremt man har internett og maskin fra før, er det utrolig hva man kan tilegne seg av kunnskaper på kort tid. Det vet jeg, for jeg måtte sette meg inn i disse tingene på nytt når jeg kjøpte nå. Dermed kan du også sile bort de variantene du ikke trenger , og søke deg frem til hva som er av størst interesse for DEG. ( og ikke hva en tilfeldig sutrekopp ( eller rotekopp for den del!! :D ) på dette eller andre forum, mener ut fra SITT ståsted.

Når du så vet ca hva du skal ha, kan du sjekke nettbutikenes pris opp mot hva de lokale butikkene omkring deg, kan tilby. Så kan du vurdere om ulempen ved eventuell merpris i lokalbutikken, veier opp for fordelene ved evt garanti-saker, lånemaskin, osv osv. Nok en gang, det er DU som må finne ut hva DU legger mest vekt på.

Når det gjelder HP9038, fant jeg knapt en eneste nettbutikk som førte denne, men etter hva jeg kunne finne av priser på andre HP-modeller i 9000 serien, var elkjøpprisen slett ikke ille. Da skal det også være sagt at i de 2-3 mnd jeg har drevet og sjekket hva jeg ville ha, har jeg sett MYE overpriset "standardvare" på min nærmeste elkjøpbutikk ( såvel som på de andre i samme bransje, inkl der jeg selv jobber, vi selger også litt PC'er..)

Når jeg tilslutt satt igjen med 2-3 aktuelle maskiner, og så skulle bestemme meg for en av dem og et kjøpsted, vant elkjøp denne gangen. Neste gang kan det bli noen andre. Vi har nå kjøpt 3 bærbare i familien i løpet av 2 år, og endt opp med 3 forskjellige, kjøpt 3 forskjellige steder. Alle tre, både av maskiner og kjøpssteder, var de som matchet våre preferanser best akkurat der og da. Må også legge til at det første to gangene fikk jeg meget gode kjøpsråd fra vår utrolige hjelpsomme IT-sjef i det landsdekkende store konsernet jeg jober i. Han hjalp meg fort med å skille "skitt fra kanel", som det heter. De kjøper temmelig mange bærbare og stasjonære i løpet av et år, og han vet litt om hva jeg som privatperson skal være opptatt av.

Min konklusjon: er du fersk i gamet og ikke vet helt hva du skal, fortell folk du kjenner litt og stoler på, hva du er ute etter, og lytt til deres råd. Så bruker du nettet for finne hvor du skal svi av dine surt opptjente slanter.

Er du litt mere selvhjulpen, kan du bruke bl.a dette forum for å få veiledning om de tingene du har minst kunnskap om, og fortsettelsen blir lik forrige framgangsmåte. Da skulle du ha alle muligheter til å sitte igjen med det som passer best for deg og din pengebok.

Skrevet
Min laptop (Dell Latitude D600) har både touchpad og styrepinne.

7763389[/snapback]

Du har en Dell ja... faktisk en av de jeg synes er penest av alle Dell sine notebooks og som jeg selv vurderte når jeg kjøpte laptop. Men du trenger ikke rakke ned på HP for det! Jeg hadde en HP ze4424ea som faktisk var helt nydelig i forhold til andre laptopper som fantes når den hadde sine beste dager. Kom ikke her å si at Dell sin brødboks (XPS) med dioder i alle regnbuens homsefarger er vakker å se på :ermm:

Skrevet

XPS er en Inspiron, en forbrukermodell som jeg ikke ville hatt om jeg så fikk den kastet etter meg. Da jeg skulle kjøpe min bærbare PC vurderte jeg også en laptop fra HP Compaq serien, en ultraportabel. Den tilhørte da selvfølgelig bedriftsserien fra HP.

Skrevet

Hadde Dell hatt en modell med full tastatur ( inkl numpad ) hadde det nok blitt en Dell her også, hadde fått en som jeg hadde oppfatta som enda litt bedre enn den HP'en. Bl.a batterilevetid og skjerm. MEN, for meg og mitt bruk ble det tastauret som gjorde utslaget. Jeg skal bruke den som erstattet for den gamle stsjonære, og følgelig blir det meget sjelden jeg har bruk for ekstra batteritid. Skjermen er fin nok på HP også, men numpaden brukes temmelig mye, bl.a i regnskapsføring og excel. Dermed vant HP min duell.

Til annet bruk enn mitt akkurat nå, hadde Dell muligens vunnet. Men nok en gang, tilpasning til mitt bruk, og ikke andres.

Skrevet

Huff, så mye sære diskusjoner man skal komme borti også.

stigfjel ser ut til å være den eneste med erfaring, så istedet for å si akkurat det samme som han, så sier jeg at jeg støtter hva han har allerede skrevet.

De fleste nye HP-PC'ene ER helt fæle på ustseende etter MIN mening.

Skjermen ser råstilig ut, men det er fordi at den er så blank, at du kan legge merke til den minste kvisen i ansiktet ditt mens skjermen står på.

Touth-pad'en er også helt forfærdelig glatt. Litt svett på fingeren så virker den ikke.

Du må i tillegg sitte med gummihansker om du ikke ønsker PC'n full av fingermerker.

HP er store ja, men i min mening, så duger de bare på skriver-utstyr. (skriver, scanner, kopimaskin)

Å skaffe en driver er heller ikke enkleste sak i verden.

Sidene dems er et stort rot.

Jobber selv på IT-drift på en VGS, så jeg er borti de aller fleste bærbare maskiner, fra de som er plukket opp på dynga, som de mest inkompetente brukerene absolutt skal bruke opp imot skolen sitt nett, til de bærbare fylket\skolen selger til elevene, en Dell Dimension D620.

Dell Dimension er virkelig de bærbare jeg har best erfaring med, både på utseende, holdbarhet, ytelse, pris og support.

Dere som sier at dere liker HP best, og er uenig i alt jeg og stigfjel sier, så er det virkelig opp til dere.. Skal ikke nekte dere å synes hva dere synes.

Skrevet
Dere som sier at dere liker HP best, og er uenig i alt jeg og stigfjel sier, så er det virkelig opp til dere.. Skal ikke nekte dere å synes hva dere synes.

7765072[/snapback]

Er det noen sære typer her så må det sannelig være stigfjel og deg selv :roll:

Det er vel bare du og stigfjel som foretrekker gamle utgåtte Dell produkter i denne tråden så det ville være rart om dere ikke var enige...

Klarer du virkelig ikke å finne en driver på HP sine sider? utrolig må jeg bare si og Gratulere for min nevø på 12 klarer dette...

VELKOMMEN TIL 2007 GUTTER :tease:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...