Gå til innhold

Lurt å kjøpe ny PC nå?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe meg en ny fresh stasjonær nå i forbindelse med Vista lanseringen. Lønner det seg å velge en med S775 eller AM2? Eller er det noe nytt rett rundt hjørnet som jeg burde vente på? Ikke så farlig hvem som er 2 % bedre enn den andre, mest opptatt av mulighetene for fremtidig oppgradering.

 

Jeg vil helt sikkert oppgradere den om 1-2 år, så da vil jeg ikke sitte med skjegget i postkassa fordi jeg valgte feil sokkel. Kjøpte nemlig en 939 for et år siden og det var jo dårlig timing viste det seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Core 2 og 775 sokkel er nok det beste å satse på nå. Core2 er milevis foran de andre når det gjelder ytelse i forhold til pris.

 

Men du må regne med at det kommer til å bli byttet til en annen sokkel iløpet av et par års tid. Sokkelstandaren varer ikke så lenge for tida.

Lenke til kommentar

Det er mer unntaket enn regelen at man kan oppgradere PC på en lønnsom måte ved bare å bytte prosessor. Utvikling i minne, nye standarder (PCI-E har erstattet AGP som igjen erstattet PCI som skjermkortstandard) gjør ofte oppgradering av CPU mindre interessant. Dessuten vil du ved bytte av prosessor sitte igjen med en gammel CPU som ikke gjør så mye nytte for seg på peishylla.

 

Men akkurat nå virker LGA775-sokkelen som et godt valg. Vil du ha ytelse nå, kjøper du E6300 dobbeltkjerne. Alternativt kjører du på sparebluss med en billigere CPU nå, og har mer penger til oppgradering om et år eller to.

 

La valget styres av behovet! Om din ett år gamle maskin er ok, er det bedre å utsette hele pc-kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...