Gå til innhold

Støvkorn i objektivet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er massevis av bevegelige deler i et objektiv. Når du zoomer eller fokuserer beveger ting på seg, og billige objektivet blir lengre eller kortere. Da må luft inn (eller ut) og støv kan bli trukket inn. Jo billigere et objektiv er, jo mer slark vil det typisk være, slik at støv kan komme inn gjennom sprekker.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å vurdere på bakgrunn av den noe sparsomme informasjonen du gir. Snakker vi Kanon i "L" klasse eller Nikon av tilsvarende pro-kvalitet, så ville jeg lurt på hvordan i heite det var kommet dit, men snakker vi greit, midt-på-treet glass som har vært brukt en stund, så er det vel ikke annet å vente?

Lenke til kommentar
Jeg har dette på et av mine objektiv - men det viser overhodet ikke på bildene. Det skulle vel ikke tilfeldigvis være en 85mm som ligger på QXl akkurat nå?  ;)

7757725[/snapback]

 

 

Er rett det ja, ville vel ikke gå for dypt i det. Egentlig litt betenkt. Tenkte at når ett har kommet inn kan det vel kanskje lett bli flere?

Lenke til kommentar
Når det er støv i obj. kan det jo bare være etter skifte av obj. av/på kamera. Ville tatt det med til en fotobutikk å fått de til å sjekke om det er kommet inn når det ble skiftet av kamera eller andre steder. Om det er kommet inn andre steder enn ved kamerafestet kan det tyde på en svikt et eller annet sted.

 

Marius

7757347[/snapback]

 

Tull balla tull !

 

Noen objektiver har invendig fokusering som gjør at det er tilnærmet lukket ikke ikke så mottakelig for støv. Det finnes imidlertid fokusringer, zoomringer etc der støv sniker seg inn.

 

Andre igjen blir lenger når du zoomer og pumper luft ut og inn av objektivet når du zoomer. Dette er litt mer utsatt for støv enn de med invendig zoom. Støv fra skifte av objektiv kommer kun på bakre glass i objektivet.

Lenke til kommentar

Jeg siktet da til de obj. hvor linsa frems ikke rører på seg.

En kompis som bruker en L linse fra Canon, 300mm f/2.8 et eller annet.

 

Når den fremste linsa ikke rører på seg, skal det ikke være meningen at støv skal komme inn. Jeg har ikke så altfor mye kjentskap til disse obj. men når støv kommer inn er det ikke med mening, og bør sjekkes.

 

Marius

Lenke til kommentar

I og med at jeg har personlig kjennskap til det spesifikke objektivet det her er snakk om, så kan jeg si at støvkornet har vært der siden jeg fikk objektivet. Jeg vurderte å sende det tilbake, men dette var på et tidspunkt da det å i det hele tatt få tak i en 85mm f/1.8 var en heftig oppgave.

 

For min egen del så bruker jeg for det meste et Leica M6, og her har jeg objektiver som er inntil 60 år gamle - og flere av disse har støv, riper, internal fogging og det som verre er. Så man kan jo si at jeg er herdet :D Jeg har forøvrig ingen problem med å forstå de som ikke liker det, støvkornet har jo overhodet ingen grunn til å være der...

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Støv i objektivet er ikke så mye å henge seg opp i. Kjøpe nylig et 6 år gammelt Canon 80-200 f/2.8 L og når jeg holder det opp mot lyset ser jeg flust av støvkorn. Dette er en såkalt L objektiv som nevt tidliger som nevnes blandt de som ikke får støv i seg... og godt brukt av en pressefototgraf. Meget skarpt og lyssterkt og støvet ser ikke ut til å ha noe innvirkning på billedkvaliteten etter det jeg kan se i alle fall :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...