Gå til innhold

ISO (warning og auto)


Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvorfor det ikke kunne være mulig å lage en funksjon på kameraene som gir brukeren en advarsel om det brukes unødig høy ISO. (f.eks i søkeren)

Setter man f.eks kameraet på ISO 1600, glemmer det, og går ut en solskinnsdag vil man jo få bilder som er preget av mye støy (og korte lukkertider :-)

 

Jeg har et 350d, og når man setter ISO på auto, er den bare låst til 400. Hadde ikke det vært en idé å kunne sette et ekstra hjul på kameraet, og evt styre ISO med det? Eller la kameraet selv få mulighet til å foreslå ISO. På den måten vil uerfarne brukere slippe å 'ødelegge' bilder pga feil ISO-valg. (Snakker av erfaring)

 

Drømmen hadde jo vært å kunne programmere en auto-funksjon i manuell modus, at den skulle f.eks velge høye ISO-verdier (400-1600) eller lave (100-400), avhengig av situasjon og lysforhold.

 

- Får drømme videre da...

 

Hvis du ikke vet hva ISO er, les dette:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=21280139

 

_

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det handler om rutine - jeg har gjort det til en vane at "nulstille" kameraet til:

- Blændeprioritet på største blænde

- Iso 200

- samt nulstille evt. eksponeringkompentation.

Det er blevet en vane for mig når jeg formaterer kortet + en ekstra gang når jeg starter dagen (så burde jeg fange evt. fejl)

 

Indstilligerne passer til mit brug (dyr og fugle) enhver må jo selv gøre op hvad der passer

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hvorfor det ikke kunne være mulig å lage en funksjon på kameraene som gir brukeren en advarsel om det brukes unødig høy ISO. (f.eks i søkeren)

Setter man f.eks kameraet på ISO 1600, glemmer det, og går ut en solskinnsdag vil man jo få bilder som er preget av mye støy (og korte lukkertider :-)

 

Jeg har et 350d, og når man setter ISO på auto, er den bare låst til 400. Hadde ikke det vært en idé å kunne sette et ekstra hjul på kameraet, og evt styre ISO med det? Eller la kameraet selv få mulighet til å foreslå ISO. På den måten vil uerfarne brukere slippe å 'ødelegge' bilder pga feil ISO-valg. (Snakker av erfaring)

 

Drømmen hadde jo vært å kunne programmere en auto-funksjon i manuell modus, at den skulle f.eks velge høye ISO-verdier (400-1600) eller lave (100-400), avhengig av situasjon og lysforhold.

 

- Får drømme videre da...

 

Hvis du ikke vet hva ISO er, les dette:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=21280139

 

_

Marius

7750673[/snapback]

 

 

Setter du kameraet på ISO 1600 så får du jo en advarsel ved at du ser lukkertid, blender og eksponeringsindikatoren. Om markøren ligger på venstre side på eksponeringsindikatoren så undereksponerer du, ligger den på høyre side på eksponeringsindikatoren så overeksponerer du. At kamera ditt er låst på iso400 da du har det i automodus skulle ikke være noe problem, du slipper jo støy på så lav iso med dette kamera. Tror om man hadde slengt på enda et hjul så ville nok forvirringen for uerfarne bruker blitt anda større. Jeg mener at om man skal ha seg speilrefleks så får man lære seg å bruke det, ellers mener jeg personlig uten å støte noen at ellers burde de holde seg til kompaktkamera. Drøm videre du, kanskje dine drømmer går i oppfyllelse en dag. :-)

 

 

Ståle

Lenke til kommentar

Dette problemet hadde jeg da jeg fotograferte med Nikon D70. ISO innstillingen viste ingen plass. Måtte gå inn i menyen for å se den viss jeg husker riktig.

Jeg lærte "the hard way". Var ute og fotograferte en veldig flott solskinnsdag på noen høye fjelltopper med veldig god utsikt.

Brukte stativ, polfilter og blender prioritet så lukkertiden ofret jeg ikke en tanke. Kameraet sto jo støtt på et stativ.

Da jeg kom hjem oppdaget jeg til min store forskrekkelse at samtlige bilder var tatt på iso 1600.

 

Etter det sjekket jeg ISO innstillingen hele tiden:-)

 

På D2 husene samt D200 er iso verdien oppgitt i søkeren.

Vil og legge til at å endre iso på D200 er veldig enkel. Mye enklere en hva det er på D2 husene.

Lenke til kommentar

:-) Ja, trådstarter var ganske nærme å beskrive en Pentax. Men for noen er det kun Canon EOS400D/EOS350D som teller. Skal vedde på at han ikke så på andre kameraer engang når han kjøpte sitt.....

7752194[/snapback]

 

 

Jeg vurderte jo kameraene som var tilgjengelig den gang nøye, men for ca ett år siden da jeg kjøpte mitt kamera var det ikke så stort utvalg som i dag, og K10D fantes ikke i butikkhyllene såvidt jeg vet :-)

Godt poeng at D200 m.fl har ISO-verdien synlig i søkeren (og 400D har det på LCD-en når du ikke dytter nesa oppi den og den skrur seg automatisk av)

Leste nå at K10D har som første kamera mulighet for det jeg "drømte" om; i et programvalg som kalles Sv (Sensitivity Priority). Nå koster jo K10D med kit-linsen ca 10.000 kroner, så det er en litt annen klasse enn 350D. For mer info:

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/page5.asp

 

Jeg tenkte litt i baner at man kunne få opp et lite blink, noe ala "bruk blitz" som man får når det er for mørkt, hvis man feilaktig hadde satt ISO til 1600 i dagslys. Det hadde ikke skadet iallefall. For oss "amatører" :-)

_

M

Lenke til kommentar

:-) Ja, trådstarter var ganske nærme å beskrive en Pentax. Men for noen er det kun Canon EOS400D/EOS350D som teller. Skal vedde på at han ikke så på andre kameraer engang når han kjøpte sitt.....

7752194[/snapback]

 

 

Jeg vurderte jo kameraene som var tilgjengelig den gang nøye, men for ca ett år siden da jeg kjøpte mitt kamera var det ikke så stort utvalg som i dag, og K10D fantes ikke i butikkhyllene såvidt jeg vet :-)

Godt poeng at D200 m.fl har ISO-verdien synlig i søkeren (og 400D har det på LCD-en når du ikke dytter nesa oppi den og den skrur seg automatisk av)

Leste nå at K10D har som første kamera mulighet for det jeg "drømte" om; i et programvalg som kalles Sv (Sensitivity Priority). Nå koster jo K10D med kit-linsen ca 10.000 kroner, så det er en litt annen klasse enn 350D. For mer info:

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/page5.asp

 

Jeg tenkte litt i baner at man kunne få opp et lite blink, noe ala "bruk blitz" som man får når det er for mørkt, hvis man feilaktig hadde satt ISO til 1600 i dagslys. Det hadde ikke skadet iallefall. For oss "amatører" :-)

_

M

7752965[/snapback]

 

Min to år gamle Pentax har også varsling av høy iso (justerbar grense) i søkeren og auto-iso som også kan justeres.

 

Prikken over i'en er at i kveld eller i morgen så legger Pentax ut en firmware for K10D som gjør at en kan stille iso like lett som i Sv modus i de andre modusene også. I tillegg kommer det andre og nye funksjoner for valg av fokuspunkt og styring av blitz. Pentax hadde ikke trengt å gjøre dette, men de leste tilbakemeldinger fra diverse forum og kom med det folk hadde lyst på. Så ønsker som du har kan du nok kanskje som Canon eier drømme om. Med K10D oppdateringen er det faktisk andre gang at jeg får nye funksjoner gratis av Pentax. Også for *istDS kom versjon 2 med ny og forbedret funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...