Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Beste utendørsantenne for trådløst nett


Anbefalte innlegg

Jeg har fått ett oppdrag og sette opp trådløst nett mellom to hus 100-150m med litt busker i mellom (ikke noe mye)

den skal være stabil og oppegående 24/7 og den må tåle litt.

Budsjettet er på ca 1000kr og den skal så på en enkel ruter.

 

Noen som har en bra utendørsantenne å anbefale? den skal være oprativ i sol,regn,vind og snø.

 

takker for alle svar :thumbup:

 

*jeg bruker norek som leverandør og derme bør den helst være mulig å kjøpe der*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler denne til ca 35 kroner på REMA

Seriøs modell: Guide

Den useriøse modellen som jeg har brukt går rett og slett ut på å bore hull til antennen ca 2,5 tommer (les guiden) fra bunnen. Du må da kjøpe inn forlengerkabel til antennen. Denne typen antenne er testet mot en 6dbi retningsbestemt antenne fra Clas Ohlson.

Den hjemmelagde jalla-antennen gav dobbelt så godt signal sammenlignet med denne! Ser riktignok ikke så bra ut, men likevel.

Alternativt kan jeg anbefale en 6 dbi retningsbestemt CNET antenne.

Denne er beregnet for innendørs bruk, men er testet i hus til hus link i en 250 meters link med relativt stabil 52mbps (av 52) link (vindu til vindu).

Lenke til kommentar
Anbefaler denne til ca 35 kroner på REMA

Seriøs modell: Guide

Den useriøse modellen som jeg har brukt går rett og slett ut på å bore hull til antennen ca 2,5 tommer (les guiden) fra bunnen. Du må da kjøpe inn forlengerkabel til antennen. Denne typen antenne er testet mot en 6dbi retningsbestemt antenne fra Clas Ohlson.

Den hjemmelagde jalla-antennen gav dobbelt så godt signal sammenlignet med denne! Ser riktignok ikke så bra ut, men likevel.

Alternativt kan jeg anbefale en 6 dbi retningsbestemt CNET antenne.

Denne er beregnet for innendørs bruk, men er testet i hus til hus link i en 250 meters link med relativt stabil 52mbps (av 52) link (vindu til vindu).

7749407[/snapback]

 

Kan skrive under på at dette fungerer bra. Kjørte helt fint over 1 km med denne, og fikk full hastighet (DVS. 5-6 mbit på 802.11b). Det som nok er utfordringen er å beskytte den mot vær og vind. Jeg gjorde dette ved å tre en vanlig plastpose over og satte på noen strips (Pass på at det ikke er bulker i plasten forran åpningen!!). Men en plastpose blir også ødelagt når den henger ute en stund så måtte bytte den en gang i blant.

Lenke til kommentar
Hvis du plasserer en slik cantenna i brennpunktet til en parabol, vil det forsterke signalet ytterligere?

7755518[/snapback]

 

Jo, det er klart men det er ikke noe vits på en så kort avstand. Skal du kjøre flere kilometer kan det være nyttig, men som jeg skrev så gikk det fint på litt over 1 km.

Lenke til kommentar
Hvis du plasserer en slik cantenna i brennpunktet til en parabol, vil det forsterke signalet ytterligere?

7755518[/snapback]

 

Jo, det er klart men det er ikke noe vits på en så kort avstand. Skal du kjøre flere kilometer kan det være nyttig, men som jeg skrev så gikk det fint på litt over 1 km.

7755897[/snapback]

de hadde brukt paraboltilkobling når de satte verdensrekord i blåtann overføring :p

Lenke til kommentar

De der antennene som du får kjøpt; Feks den hos Clas Ohlson, er det standard tilkobling, at de passer til alle rutere?

 

Har denne

 

Det er nesten nok signal som det er, men det ligger sånn i grenseland, så jeg skulle hatt litt forsterkning.

Innendørs er det 10 - 11 m, og utendørs en 10 m til(da er det omtrent samme når jeg setter ruteren i vinduskarmen)

 

Vil feks en av de hos Clas Ohlsen kanskje være tilstrekkelig for meg da?

Lenke til kommentar
De der antennene som du får kjøpt; Feks den hos Clas Ohlson, er det standard tilkobling, at de passer til alle rutere?

 

Har denne

 

Det er nesten nok signal som det er, men det ligger sånn i grenseland, så jeg skulle hatt litt forsterkning.

Innendørs er det  10 - 11 m, og utendørs en 10 m til(da er det omtrent samme når jeg setter ruteren i vinduskarmen)

 

Vil feks en av de hos Clas Ohlsen kanskje være tilstrekkelig for meg da?

7758544[/snapback]

 

Du har RP-Sma tilkobling på den msi routeren, og det er RP-Sma tilkoblinger på de clasohlson antennene.

Ser du i Prisguiden så finner du mange billigere antenner enn den retningsbestemte til Clas Ohlson. Har du standard antenne på nå, ville jeg anbefalt den 5 dbi rundstråleantennen til ClasOhlson. Den gir ca 2xforsterkning på signalet i forhold til den du har nå.

Edit: FEm-fem-fem-fem-fem-fem-fem

NB! Husk å ta ut innholdet i Joikaboksen før bruk!

7758573[/snapback]

 

Klart!

...det er ikke reinsdyrkrafta som gir forsterkningen :D

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
Du har RP-Sma tilkobling på den msi routeren, og det er RP-Sma tilkoblinger på de clasohlson antennene.

Ser du i Prisguiden så finner du mange billigere antenner enn den retningsbestemte til Clas Ohlson. Har du standard antenne på nå, ville jeg anbefalt den 6 dbi rundstråleantennen til ClasOhlson. Den gir ca 2xforsterkning på signalet i forhold til den du har nå.

 

 

Mener du den til kr 498? (det står retningsbestemt på den, men..) Var litt dyrt synes jeg.. kan jeg klare meg med en litt billigere?

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Mener du den til kr 498? (det står retningsbestemt på den, men..)  Var litt dyrt synes jeg.. kan jeg klare meg med en litt billigere?

7758819[/snapback]

 

Jepp, 500 kroner for 6dbi retningsbestemt er for dyrt!

Har du et svakt signal i dag og kun ønsker å få et mer stabilt nettverk (ikke trenger absolutt 52mbps hele tiden) så kjøper du den til en 100 lapp heller. :thumbup:

 

Edit: Beklager jeg rota litt der. Den rundstråleantenner er på kun 5 dbi. Det er den øverste av antennene på den linken.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
Mener du den til kr 498? (det står retningsbestemt på den, men..)  Var litt dyrt synes jeg.. kan jeg klare meg med en litt billigere?

7758819[/snapback]

 

Jepp, 500 kroner for 6dbi retningsbestemt er for dyrt!

Har du et svakt signal i dag og kun ønsker å få et mer stabilt nettverk (ikke trenger absolutt 52mbps hele tiden) så kjøper du den til en 100 lapp heller. :thumbup:

 

Edit: Beklager jeg rota litt der. Den rundstråleantenner er på kun 5 dbi. Det er den øverste av antennene på den linken.

7758849[/snapback]

 

Flott! :thumbup: Skal ta meg en tur innom i morgen å høre om de har den..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...