Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvordan dele skriver og mappe?


Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner på dette område, så jeg trenge sikkert en god del hjelp.

Jeg har to pcer koblet til en ruter som er koblet til interntt (dette klartet jeg selv :w00t: ). Men det jeg sliter med er å dele mapper og skriver mellom de to pcene. Så hvordan skal jeg gjøre det? Det blir vell det samme som å sette opp et lan? Når man setter dette opp er det da mulig å spille spill mellom pcene? Jeg har 0 peiling på dette området som sakt.

 

Det er norsk Xp pro og home som er på pcene.

Routeren er denne: Linksys

Begge pcene er koblet til med kabel, bruker ikke tråløst funksjonen.

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er nybegynner på dette område, så jeg trenge sikkert en god del hjelp.

Jeg har to pcer koblet til en ruter som er koblet til interntt (dette klartet jeg selv :w00t: ). Men det jeg sliter med er å dele mapper og skriver mellom de to pcene. Så hvordan skal jeg gjøre det? Det blir vell det samme som å sette opp et lan? Når man setter dette opp er det da mulig å spille spill mellom pcene? Jeg har 0 peiling på dette området som sakt.

 

Det er norsk Xp pro og home som er på pcene.

Routeren er denne: Linksys

Begge pcene er koblet til med kabel, bruker ikke tråløst funksjonen.

7744916[/snapback]

 

 

Hei, har samme routeren som deg. Den trenger du ikke bekymre deg for.

Men du må legge begge maskinene inn i samme Arbeidsgruppe.

Høyre klikk Min Datamaskin og velg egenskaper. Gå så inn på Datamaskinnavn og så klikk deg inn på Endre. Her legger du inn et navn under arbeidsgruppe. Dette må du gjøre på begge maskinene og så er det bare å begynne å dele mapper og skrivere.

Du finner delte mapper og skrivere under mine nettverkssteder.

Lenke til kommentar
Jeg la inn samme arbeidsgruppe på begge maskinene. Så gikk jeg på egenskaper til et par mapper og valgte at jeg skulle dele det i nettverket. Det var jo enkelt, men. Når jeg jeg går inn i Mine nettverskssteder, så finner jeg ingen ting der.

Hva gjør jeg nå?

7745471[/snapback]

 

Er ikke sikkert at maskinene viser seg med en gang i nettet. Klikk Start > Kjør og skriv cmd. Når du får opp kommandovinduet skriver du: start \\navnet på maskinen du skal hente ting fra, f.eks. start \\pc-01. Da skal du få opp de delte ressursene på den maskinen.

Lenke til kommentar
Er ikke sikkert at maskinene viser seg med en gang i nettet. Klikk Start > Kjør og skriv cmd. Når du får opp kommandovinduet skriver du: start \\navnet på maskinen du skal hente ting fra, f.eks. start \\pc-01. Da skal du få opp de delte ressursene på den maskinen.

 

dette er feil

 

den riktige metoden er: Start Meny > Kjør > Skrive : \\pc-01

hvor pc-01 er navnet på maskina. funker ikke dette så bytter du "pc-01" med ipadressen til maskinen du skal ha opp. for eks: Start Meny > Kjør > Skrive : \\192.168.1.1

 

ipaddressen til maskina kan du finne ved og skrive:

Start Meny > Kjør > Skrive : cmd

du får da opp en sort vindu.. her skriver du: ipconfig så finner du ipaddressen din.

post-62556-1169130318_thumb.jpg

Endret av eppis
Lenke til kommentar
Er ikke sikkert at maskinene viser seg med en gang i nettet. Klikk Start > Kjør og skriv cmd. Når du får opp kommandovinduet skriver du: start \\navnet på maskinen du skal hente ting fra, f.eks. start \\pc-01. Da skal du få opp de delte ressursene på den maskinen.

 

dette er feil

 

den riktige metoden er: Start Meny > Kjør > Skrive : \\pc-01

hvor pc-01 er navnet på maskina. funker ikke dette så bytter du "pc-01" med ipadressen til maskinen du skal ha opp. for eks: Start Meny > Kjør > Skrive : \\192.168.1.1

 

ipaddressen til maskina kan du finne ved og skrive:

Start Meny > Kjør > Skrive : cmd

du får da opp en sort vindu.. her skriver du: ipconfig så finner du ipaddressen din.

7749576[/snapback]

 

Feil? Du vet nok ikke noe særlig om kommandovindu (DOS-prompt), eller hva?

Lenke til kommentar

feil var kansje feil ord og bruke der har faktsik verdt borti lit dos før ja :p holder meg til Linux gitt. uansett så er "start \\name" en tunghvindt en og bare skrive "\\navn" eller ip i run. det viktigste er at trådstarter fikk det til så er problemet er løst....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...