Gå til innhold

Spørsmål om overclock av E6600


Anbefalte innlegg

Vel, jeg har aldri overclocket noe som helst før. Har bare lest et par guider om det.

 

Mine specs:

______________________________________________________________________

 

Kabinett: Viking sort, med USB i front

 

Strømforsyning: Viking 400 Watt

 

Diskettstasjon: Tillvalg

 

Hovedkort: Gigabyte GA-945P-S3 hovedkort

 

Skjermkort: GeFORCE 7900GS 256MB PCIe

 

CPU: Intel Core Duo E6600 dobbeltkjerneprosessor m/4MB cache (2.41GHz)

 

Vifte: Intels standard vifte

 

Minne: 2 GB DDR2-DIMM PC4200 (1024MBx2)

 

Harddisk: 320GB S-ATA 7200RPM med 16MB cache

 

CD-enhet: 16X Nec 5170 dual layer kombinert DVD brenner/CD-brenner og leser

 

Operativsystem: Microsoft XP home norsk versjon på CD

 

Du kan også sjekke PCn her Netshop Kampanje PC

______________________________________________________________________

 

Vel, det jeg har lyst til er å overclocke CPUen litt. Grunnen er at jeg vil kjøre nye spill enda bedre, uten å behøve å kjøpe nytt skjermkort. Spillet jeg har mest tanke på er Armed Assault. Men jeg vil komme til å spille mange andre også.

Hvis det er en måte å overclocke Skjermkortet på for å få mer ytelse ut av det, vil jeg gjerne ha hjelp til dette også. Jeg har kun standard vifter inne i pcn min, men jeg har en gammel pc stående som jeg ikke bruker. Kanskje jeg kan bruke noen av viftene til den? Er det trygt for meg å overclocke litt? hva kan skje?

 

Vel ikke vet jeg, så derfor treger jeg hjelp! ;)

Endret av Regone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville gått til innkjøp av en ny vifte hvis du skal overklokke. Intels E6600 vifter er ikke særlige gode på overklokking.

7744096[/snapback]

 

Ok, men et spørsmål.. Hva skjer om jeg overclocker og CPUn blir for varm? Ingenting blir vel ødelagt da?

Lenke til kommentar

E6600 er veldig gode overklokkere, de gir bare ikke like mange prosent overklokk som de billigere modellene med 2MB cache. Fordelen med E6600 fremfor f.eks. E6400 er at multiplyeren er en mer, på den måten slipper du å ha så veldig høy FSB for å oppnå samme klokkefrekvens, og det er som regel FSB som stopper deg hvis du har god kjøling og grei RAM.

 

Til trådsarter: Du har veldig treig RAM, så den vil nok være det som stopper deg. Om du behøver å bytte orginalviften er ikke sikkert, det kommer ann på hvilke temperaturer du har nå, og hvilke du fr når du overklokker. Kommer temperaturen over 60grader bør du stoppe overklokkingen, tror at C2D prosessorer "ødelegges" ved 80 grader. Ustabilitet kommer før 80 grader, så du kommer neppe til å kjøre med en slik temperatur uansett.

 

Det jeg vil anbefale deg er å kjøre Prime95 på begge kjernene i en halv time og sjekke temperaturen da.

For å kjøre to versjoner av Prime95 kjører du først et vanlig vindu, deretter går du inn på Start>Kjør og skriver adressen til Prime95.exe filen i anførselstegn. Så skriver du An etter det avsluttende anførselsmerket. Du må ha et mellomrom før du skriver An.

Når du har oppe to ruter med Prime95 går du inn på Advanced>Affinity... og trykker vekk alternaltivet som heter "Let program run on any CPU". Deretter setter du den ene til å kjøre på CPU 0, og den andre til å kjøre på CPU 1.

Start testingen ved å gå inn på Options>Torture Test... og velg testen i midten, den stresser prosessoren til å gi mest varme. Kjør i begge vinduene.

 

Temperaturen måler du enklest i CoreTemp, som du også finner ved hjelp av google. CoreTemp har bare ett vindu, og der står temperaturene på begge kjernene. Kjernene har sjelden samme temperatur, bare så du ikke skulle bli nervøs hvis de ikke var det.

 

Etter du har gjort dette ser du fort om du behøver å bruke penger på ny kjøler. Vil anbefale deg gjøre det selv om du har tenkt å kjøpe ny kjøler, da har du bla.a noe å sammenlikne de nye temperaturene med.

 

Det er fort gjort, ingenting trenger å installeres heller. Post resultatet her når du har gjor det ;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg er veldig dårlig på data.. ble litt for avansert det der :p Men det jeg nå har gjort er å ta av kabinettet. Så tok jeg en ganske stor vifte (som jeg tilfeldighvis hadde stående på rommet) og satte den ved siden av datan. Så nå kjøler den mens jeg testa litt overklokking.

 

Jeg klokka CPUn til 3.24 GHz ( Tempen holder seg på 50 grader )

Så klokka jeg Skjerm Kortet= Engine clock rundt 580 MHz og Memory Clock til rundt 861 MHz ( Da holdt Tempen seg rundt 54 )

 

Så kjørte jeg 3Dmark06. Jeg fikk bare rundt 3 - 10 FPS mer noen få steder.. Det syns jeg var ganske rart.. :hmm:

 

Edit: Jeg testet noen spill. Blandt annet Armed Assault og CSS (med haugehvis av bots) og Need for Speed: Carbon. Alt på high. Det var mye mer FPS da men ikke helt perfekt.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Vel, perfekt blir det ikke selv med 8800GTS og E6600 på 3GHz.

Litt småhakking vil du få i noen spill uansett, serlig i NFS spillene har jeg merket. Serious Sam II og CSS med mange boter hakker litt også til tider. Har kjørt med 32 boter eller hva det var, og det gikk ikke akkurat perfekt. Men akkurat det med boter i CSS går på CPU, så der vil du ha god effekt av å overklokke CPU.

 

Nå som du har en overklokk som ser grei ut må du sjekke at den er stabil. Da kjører du en dobbel Prime95, altså med en til hver kjerne som jeg forklarte i forige post. Jeg mener det bør holde med å kjøre i to-tre timer, andre mener det holder med en time, mens andre igjen synes det bør stå på oppimot et døgn; velg selv hvor sikker du vil være på at det er stabilt.

Får du ingen feilmeldinger er alt OK.

 

For å teste RAM for feil bør du kjøre MemTest. Du finner det på google.

Det er enklere å kjøre flere av, bare start opp to-tre vanlige program og få de til å teste omtrent 1400MB RAM. f. eks 2*700MB.

Så kjører du en som tester "All unused RAM".

La det kjøre i to til fire timer for å være sikker.

Hvis du får feilmeldinger må du stille ned overklokkingen eller sette opp volten på ett eller anna. Men setter du opp volten stiger temperaturen...

Lenke til kommentar

Vel, akkurat sånne tester er ikke viktige for meg. Nå har jeg CPU på 2.8 og litt overklokking på skjermkort. Grei temperatur med kabinettet på og ingen ekstra kjøling.

 

Men hvorfor vil det bli småhakking selv med 8800? Er det RAMen sin feil eller CPU eller hva?

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Det er nok heller spillet sin feil. Og ikke minst driverne til 8800-en ... de er vel neppe oppe til nVidias gullstandard enda, ettersom kortet er så nytt. Såvidt jeg vet finnes det ikke engang ferdige drivere til Vista.

 

Hvilken oppløsning kjører du? Har du forsøkt å sette ned klokka på skjermkortet ditt igjen og sett etter om det har noe med saken å gjøre? Uansett høres det hele litt snedig ut ... hva med å prøve seg på mer "tradisjonelle" benchmark-spill som FEAR, Quake 4 eller FarCry? Jeg klarer helt fint å kjøre dem i 1600x1200 med 2x FSAA på en svakere rigg enn den du har.

Endret av SHDR
Lenke til kommentar
Vel, perfekt blir det ikke selv med 8800GTS og E6600 på 3GHz.

Litt småhakking vil du få i noen spill uansett, serlig i NFS spillene har jeg merket. Serious Sam II og CSS med mange boter hakker litt også til tider. Har kjørt med 32 boter eller hva det var, og det gikk ikke akkurat perfekt. Men akkurat det med boter i CSS går på CPU, så der vil du ha god effekt av å overklokke CPU.

 

Nå som du har en overklokk som ser grei ut må du sjekke at den er stabil. Da kjører du en dobbel Prime95, altså med en til hver kjerne som jeg forklarte i forige post. Jeg mener det bør holde med å kjøre i to-tre timer, andre mener det holder med en time, mens andre igjen synes det bør stå på oppimot et døgn; velg selv hvor sikker du vil være på at det er stabilt.

Får du ingen feilmeldinger er alt OK.

 

For å teste RAM for feil bør du kjøre MemTest. Du finner det på google.

Det er enklere å kjøre flere av, bare start opp to-tre vanlige program og få de til å teste omtrent 1400MB RAM. f. eks 2*700MB.

Så kjører du en som tester "All unused RAM".

La det kjøre i to til fire timer for å være sikker.

Hvis du får feilmeldinger må du stille ned overklokkingen eller sette opp volten på ett eller anna. Men setter du opp volten stiger temperaturen...

7746672[/snapback]

 

Vel, akkurat sånne tester er ikke viktige for meg. Nå har jeg CPU på 2.8 og litt overklokking på skjermkort. Grei temperatur med kabinettet på og ingen ekstra kjøling.

 

Men hvorfor vil det bli småhakking selv med 8800? Er det RAMen sin feil eller CPU eller hva?

7746897[/snapback]

 

Jeg kjører nesten samme system, Gigabyte GA-965P-DS3, E6600 2.4GHz, 2gb ram og Geforce 9750GT og jeg har ingen problemer med spill som CoD2 eller BF 2142 med alle instillingene på maks. Ikke noe hakking på min pc...

Lenke til kommentar
Vel, perfekt blir det ikke selv med 8800GTS og E6600 på 3GHz.

Litt småhakking vil du få i noen spill uansett, serlig i NFS spillene har jeg merket. Serious Sam II og CSS med mange boter hakker litt også til tider. Har kjørt med 32 boter eller hva det var, og det gikk ikke akkurat perfekt. Men akkurat det med boter i CSS går på CPU, så der vil du ha god effekt av å overklokke CPU.

 

Nå som du har en overklokk som ser grei ut må du sjekke at den er stabil. Da kjører du en dobbel Prime95, altså med en til hver kjerne som jeg forklarte i forige post. Jeg mener det bør holde med å kjøre i to-tre timer, andre mener det holder med en time, mens andre igjen synes det bør stå på oppimot et døgn; velg selv hvor sikker du vil være på at det er stabilt.

Får du ingen feilmeldinger er alt OK.

 

For å teste RAM for feil bør du kjøre MemTest. Du finner det på google.

Det er enklere å kjøre flere av, bare start opp to-tre vanlige program og få de til å teste omtrent 1400MB RAM. f. eks 2*700MB.

Så kjører du en som tester "All unused RAM".

La det kjøre i to til fire timer for å være sikker.

Hvis du får feilmeldinger må du stille ned overklokkingen eller sette opp volten på ett eller anna. Men setter du opp volten stiger temperaturen...

7746672[/snapback]

 

Vel, akkurat sånne tester er ikke viktige for meg. Nå har jeg CPU på 2.8 og litt overklokking på skjermkort. Grei temperatur med kabinettet på og ingen ekstra kjøling.

 

Men hvorfor vil det bli småhakking selv med 8800? Er det RAMen sin feil eller CPU eller hva?

7746897[/snapback]

 

Jeg kjører nesten samme system, Gigabyte GA-965P-DS3, E6600 2.4GHz, 2gb ram og Geforce 9750GT og jeg har ingen problemer med spill som CoD2 eller BF 2142 med alle instillingene på maks. Ikke noe hakking på min pc...

7748670[/snapback]

 

Akkurat de spillene hakker ikke på meg. Går helt fint det. Men når jeg f.eks har over 50 boter i CSS merker jeg det litt. Også med grafikken på Very high på Armed Assault og NFS: Carbon. Men overlever med det :D

Lenke til kommentar

CSS lagger hos meg også når jeg spiller med så mange boter. Det skal nok være sånn, for det hakker litt hos meg også.

Har ikke Armed Assault, men Carbon hakker litt mildt enkelte plasser, hvis det er mange ting som flyr og det er mange andre biler der.

Den lille hakkingen du merker er normal.

 

Du spiller med 1280x1024 antar jeg...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...