Gå til innhold

Vidvinkel til Canon 400D ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg hadde før et Canon 350D, men en standard 18 55 linse. Dette ble stjålet, men har endelig fått tilbake på forsikring. Jeg valgte da å få penger for å kjøpe meg 400D istedet. Planen var da å kjøpe vidvinkel til dette kameraet siden jeg tar endel action bilder på snowboard og skateboard.

 

jeg kan velge meg utstyr fra www.mpx.no Hvor planen var å bestille et 400D kamerahus. Jeg lurer da på om dere finner noen bra vidvinkel linser til canon, for maks 2500 kr. Noen tips? Jeg må innrømme at jeg ikke har store erfaringen med forskjellige linser, og vet stort sett ikke så mye om forskjellen, eller hvilke "mm" forrutsetninger som gjør en linse til "vidvinkel". Hadde satt enorm pris på en konstruktiv tilbakemelding på dette. :)

 

MVH Steffen Westbye

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Korrekt, men for mye (lite tall) får du fisheye. Da blir alt vrengt. Det er nede rundt 10mm. Da får du nesten allt innen 180* rundt deg, men uten proposjoner. En person som står på siden av deg vil stå som en banan.

7740884[/snapback]

 

Slett ikke riktig. Det finnes rektilinære objektiver og fiskøye objektiver. Begge typer kan være 10mm eller f.eks. 15mm. Det er måten de projiserer bildet på bildesensoren som avgjør om de er av den ene eller den andre typen. Brennvidden er ikke en del av dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VrCFcccD
Korrekt, men for mye (lite tall) får du fisheye. Da blir alt vrengt. Det er nede rundt 10mm. Da får du nesten allt innen 180* rundt deg, men uten proposjoner. En person som står på siden av deg vil stå som en banan.

7740884[/snapback]

 

En Canon EF-S 10-22mm har ca. 97 graders vinkel (horisontalt), og ved 1.6 crop blir det faktiske bildet enda mindre, så 180 var vel litt i meste laget.

Endret av Slettet-VrCFcccD
Lenke til kommentar

Hører kanskje ikke helt hjemme her, men fyrer av et par vidvinkel spørsmål...

 

1) Er det noen prinsipiell forskjell i oppbyggingen av et fish-eye objektiv og et vanlig "ekstrem" vidvinkel objektiv?

 

2) Er det mulig å få vidvinkel objektiver på ca 12-14 mm uten nevneverdig fordreing uten å tømme kontoen?

Lenke til kommentar
Hører kanskje ikke helt hjemme her, men fyrer av et par vidvinkel spørsmål...

 

1) Er det noen prinsipiell forskjell i oppbyggingen av et fish-eye objektiv og et vanlig "ekstrem" vidvinkel objektiv?

 

2) Er det mulig å få vidvinkel objektiver på ca 12-14 mm uten nevneverdig fordreing uten å tømme kontoen?

7755800[/snapback]

 

Svar på nr 2: Det vil stå mellom Sigmas 10-20mm til ca 3800 og Tokina sin 12-24mm til 4500.

 

Jeg har bestilt meg Tokina-objektivet, og venter spent på det. :)

 

Stig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...