Gå til innhold

Sportsobjektiv for 30D


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger en anbefaling til sportsobjektiv for 30D. Stort sett for innendørs håndballfotografering. Jeg har Sigma 17-70 fra før, men det er tydeligvis altfor lyssvakt. Jeg sliter med å få skarpe bilder, så jeg hadde satt pris på noen gode anbefalinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uskarpe bilder kan vel skyldes:

a) for lang lukkertid - løsning: opp med ISO'n eller mer lyssterkt objektiv

b) for treig autofokus i forhold til hastigheten/bevegelse på spillerne - løsning: objektiv med bedre/raskere autofokus

 

Med 350D og kit objektivet har jeg ved hjelp av høy ISO klart å ta brukbare bilder i de fleste hallene. Utfordringen ligger i å kunne "lese spillet" og få riktig avstandsinstilling. Løsningen kan være et objektiv som: Canon EF 85mm f/1.8 USM avhengig av hvor nærme banen du kan komme. (Vanligvis intet problem i de aldersbestemte klassene)

Lenke til kommentar
jeg har taget håndboldbilleder i hal med 50 mm f1,8, men den kommer nok ikke på højde med de to andre der er nævnt - til  gengæld er den noget billigere.

7740460[/snapback]

Det er et kjempeobjektiv, men til sportsbilder skulle jeg ønsket en raskere autofokus (USM)

Lenke til kommentar
Uskarpe bilder kan vel skyldes:

a) for lang lukkertid - løsning: opp med ISO'n eller mer lyssterkt objektiv

b) for treig autofokus i forhold til hastigheten/bevegelse på spillerne - løsning: objektiv med bedre/raskere autofokus

 

Med 350D og kit objektivet har jeg ved hjelp av høy ISO klart å ta brukbare bilder i de fleste hallene. Utfordringen ligger i å kunne "lese spillet" og få riktig avstandsinstilling. Løsningen kan være et objektiv som: Canon EF 85mm f/1.8 USM avhengig av hvor nærme banen du kan komme. (Vanligvis intet problem i de aldersbestemte klassene)

7740424[/snapback]

 

Jeg tror nok både lysstyrken og autofokus hastigheten er for dårlig på det jeg har nå. Jeg kommer nærme nok til at 85mm kan være nok, i tillegg så har jeg bruk for 85mm'en til portrettfotografering så det spørs om ikke det blir et sånt et.

 

Spørs hvor mye penger du har å rutte med. 70-200mm f/2.8L er et konge objektiv, men koster skjorta. Hvis du har enda mer er det 70-200mm f/2.8L IS.

 

Har lyst på et 70-200mm f/2.8L også, men det er som du sier noe dyrt. IS versjonen er nok helt utelukket for min del da det er noe vanvittig dyrt.

Lenke til kommentar
Det ligger et 135 2.0L til salgs for kr. 6.500,- på foto.no nå. Kjapt, lyssterkt mao glimrende til innendørs sportsfotografering og portrett i halvfigur og mindre

7741228[/snapback]

135mm på en Canon 30D kan bli litt mye "tele" under en handballkamp hvor man relativt enkelt kan komme nærme der ting skjer...

Lenke til kommentar
Uskarpe bilder kan vel skyldes:

a) for lang lukkertid - løsning: opp med ISO'n eller mer lyssterkt objektiv

b) for treig autofokus i forhold til hastigheten/bevegelse på spillerne - løsning: objektiv med bedre/raskere autofokus

 

Med 350D og kit objektivet har jeg ved hjelp av høy ISO klart å ta brukbare bilder i de fleste hallene. Utfordringen ligger i å kunne "lese spillet" og få riktig avstandsinstilling. Løsningen kan være et objektiv som: Canon EF 85mm f/1.8 USM avhengig av hvor nærme banen du kan komme. (Vanligvis intet problem i de aldersbestemte klassene)

7740424[/snapback]

 

Jeg tror nok både lysstyrken og autofokus hastigheten er for dårlig på det jeg har nå. Jeg kommer nærme nok til at 85mm kan være nok, i tillegg så har jeg bruk for 85mm'en til portrettfotografering så det spørs om ikke det blir et sånt et.

 

Spørs hvor mye penger du har å rutte med. 70-200mm f/2.8L er et konge objektiv, men koster skjorta. Hvis du har enda mer er det 70-200mm f/2.8L IS.

 

Har lyst på et 70-200mm f/2.8L også, men det er som du sier noe dyrt. IS versjonen er nok helt utelukket for min del da det er noe vanvittig dyrt.

7740916[/snapback]

 

Sjekk ut bruktmarkedet til Foto.no. Kjøpte nettop et Canon 80-200 f/2.8 - forløperen til 70-200 med 2x Kelco converter til NOK 4800,-. Du ser det er brukt men funker som F... :thumbup:

Tror det ligger et annet der nå, og han skal ha NOK 7000,- men det går an å prute...

 

Edit: Det ligger to for salg....

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg tar en del volleyball bilder med 30D og 50mm f1.4. ISO 400 - 1000, kommer an på lysforholdene i hallen.

Tamron har en 17 - 50mm f2.8 som har fått mye skryt.

Du må selv finne ut hvilken brenvidde du vil jobbe innenfor, om 50mm er nok eller om du trenger mer

Blenderverdien på objektivet bør ikke ha høyere f-verdi enn 2.8

Lenke til kommentar

Her var det mange nyttige innspill folkens! Jeg har selv hatt med meg mitt helt nye 30D-kamera på basketball-kamper i helgen, og erfart at man nok må ha atskillig høyere brennvidde og lysfølsomhet enn det mitt objektiv var utstyrt med, men skal prøve å eksperimentere litt med ISO-verdier også.

 

Kan vi oppsummere med å si at for innendørsidrett bør man i alle fall ikke ha under f 2,8, og så får brennvidden henge litt på hvor nært/langt unna man kan komme?

Endret av Nord_og_Ned
Lenke til kommentar
jo - jeg havde både tamron 28-75 f2,8 og canon 50 mm f1,8 med til mine håndboldbilleder. Men udover til gruppebilledet var det kun 50 mm der blev brugt. jeg syntes ikke jeg kunen få hurtig nok lukktid til action med f2,8

 

Du kan se dem HER

7746886[/snapback]

 

Men du kommer ikke helt tett på...

Lenke til kommentar
Det som også er viktig, er rask fokus.

Ting skjer raskt, og er fokusen for treg, vil du ende opp med mange bilder som er ute av fokus.

7749528[/snapback]

 

Hvordan er fokushastigheten på 85mm/ 1.8 da? Er den rask nok til sport? I tilfelle så tror jeg nok det blir den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...