Raggie Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 (endret) Hei! Jeg har nylig kjøpt meg et tv-kort og satt inn i den gamle pc'n min som nå står som filserver i stuen. Denne pc'n har i det siste blitt så ustabil (3.5 år gammel) at den ikke er bra nok til å bruke til å se på tv gjennom. Jeg tenkte derfor at jeg skulle oppgradere deler av den. Som fattig student har jeg tenkt til å bruke så lite som mulig med penger på denne, og gjennbruke så mye som mulig fra den forrige pc'n... Jeg vurderer å kjøpe: Cooler Master Cavalier 4 Kabinett, Sort Desktop med 350W PSU Intel Pentium D 805 2.66GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte MSI PM8M3-V, VIA P4M800,Socket-775,m-ATX SATA, LAN, DDR400, Sound, VGA, AGP8X NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Microsoft Windows XP MCE SP2 NO OEM Jeg velger her å kjøpe et hovedkort slik at jeg kan bruke minnet fra den gamle pc'n. Siden pc'n ikke skal gjøre annet enn å fungere som filserver, ftp-server og drive media center trenger jeg heller ikke en særlig kraftig prosessor. Fra før har jeg 2 SATA disker og en PATA disk 2 stk TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE PCI, Tv-kort m/radio, MCE, Retail Et ati 9800pro og et nvidia 5600 (tror jeg), litt usikker på hvilket jeg vil bruke. Muligens nvidiaet slik at jeg kan bruke nvidias purevideo mpeg-2 dekoder som jeg har gode erfaringer med. Har også diverse vifter, kabler osv som trengs... Uansett, noen som ser noen store bakdeler med dette oppsettet? Noe noen vil anbefale at jeg bytter ut e.l. Takker for svar Endret 15. januar 2007 av Raggie
reidar76 Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 (endret) Ingen andre bakdeler enn at det vil bråke ganske mye i stuen. Prosessoren er meget varmeutviklende og krever mye avkjøling. Hva med Aopen socket 479 hovedkort? https://prisguiden.no/product.php?productId=33150 Og Celeron M eller Pentium M prosessor? (socket 479) https://prisguiden.no/product.php?productId=59921 Til sammen ca. kr 1000,-. Det ser ut som du kan bruke minnet du allerede har med det hovedkortet, men skjekk dette gjerne nærmere. Dette er meget strømgjerrige komponenter opprinnelig utviklet for bærbare maskiner, og krever lite kjøling (alt mindre støyende). Hovedkortet har dessuten et integrert grafikk-kort som er tilstrekkelig for Media Center bruk, og dermed får man enda lavere varmeutvikling i kabinettet (Ikke Vista Premium, men Ready). I ytelse er denne prosessoren ca. tilsvarende den du hadde valgt i ditt oppsett. Hvis du lar PCen stå på 24 timer i døgnet 365 dager i året, sparer du ca. kr 800,- i året ved å velge denne strømgjerrige prosessoren. Sånn omtrent...... Jeg vet ikke om jeg hadde kjøpt Windows XP Media Center nå som Vista lanseres for hjemmebruker om få uker. Media Center i Vista følger versjonene Home Premium og Ultimate. Hovedkortet har dessuten PCI 16x slot, i stedet for den gamle AGP sloten som det var på hovedkortet i ditt oppsett. Det gjør det lettere å oppgradere til bedre grafikk senere, f.eks. HDTV. Dessuten får du 4 SATA kontakter mot 2. Noe å tenke på i hvert fall. Fikk du fjernkontroll med da du kjøpe TV-kortet? Hvis ikke trenger du det også, samt gjerne et trådløst mus og tastatur. Endret 15. januar 2007 av reidar76
Raggie Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Skrevet 16. januar 2007 Takk for tipset reidar76, en mobil prosessor hadde vært genialt, dessverre klarer jeg ikke finne noen hovedkort som støtter både DDR og mobile prosesorer. Tror muligens det er feil det som står i prisguiden, for det står DDR-2 på alle nettbutikkene... Med tanke på hvor billig denne pc'n har vært gjør kan jeg heller oppgradere på nytt ved en senere anledning uten å "tape" så mye penger. Om noen er interessert er dette det jeg endte opp med, er litt anderledes enn det opprinnelige oppsettet, men likte kabinettet veldig godt... Antec NSK2400 desktop Media Sort ATX desktop kabinett med 380W PSU Microsoft Windows XP Media Center 2005 Norsk Versjon (M93-00210) OEM Intel Celeron D 336 2.8GHz/533MHz 256K Socket 775 Boxed EM64T ASRock 775I65G Socket 775 P4 Hovedkort i865G mATX, VGA,LYD,LAN SATA USB2.0 NEC DVD-brenner AD-5170 bulk, intern 16X Double layer, sølv, bulk Samlet pris 2885,- pluss frakt på et par hundrelapper, synes ikke det er så galt, spesielt siden os'et alene kostet oppunder en tusenlapp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå