Gå til innhold

Pikselfeil, pga skjermkort?


kristwa

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt min flatskjerm, Samsung Syncmaster 204b i noen måneder og ikke opplevd noen feil ved den når den var koblet til min laptop via VGA. Nå har jeg bygd meg en ny maskin med et ASUS Geforce 8800 GTS skjermkort. Bruker for tiden desverre XP (Vista støtte kommer vel forhåpentligvis snart...) og har lastet ned de seneste ForceWare drivere fra nvidia.com.

 

Opplever en del problemer. Av og til virker det som om tilfeldige piksler på skjermen løper løpsk. For meg ser det ut som det er hvite piksler som plutselig dukker opp og forsvinner igjen rimelig fort. Av og til virker det som om skjermen prøver å rette opp eller no sånt, for den blir svart i et lite sekund eller to før den kommer tilbake. Har prøvd to forskjellige Forceware versjoner nå.

 

Etter hva jeg kan se oppstår også problemene kun med oppløsningen 1600x1200, som er skjermens vanlige oppløsning.

 

Er det skjermkortet som det er noe feil med? Driverne? Skjermen? Annet?

 

(Kanskje verd å nevne at jeg har en Hiper 580W PSU, og at Asus SmartDoctor rapporterer at skjermkortet ligger på 63 grader)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Njaa er det pixel feil på skjermen så vil den alltid være på samme sted uansett hvilken tilkobling du bruker. En pixel feil i skjermen betyr at en (eller flere) pixel(er) i skjermen har hengt seg opp og svitsjer ikke mellom de forskjellige fargene. Men andre ord en pixel feil i skjermen vil vise seg som en svart, hvit, blå, grønn eller rød prikk som aldri blir borte (I visse tilfeller vises den også som en kombinasjon av de tre basis fargene hvis to av fargene henger). Dette forutsetter selvsagt at du har "riktig" farge på skjermen for å merke den. Det finnes programvare som hjelper deg med dette. Hmm, tror det heter noe så orginalt som dead pixel finder eller.no. Litt for sent på natta til at jeg orker google etter det. :p

 

*edit*

Btw hvis de hvite prikkene du snakker om kan minne om "snø på skjermen" så er det store muligheter for at det er problemer med skjermkortet. Det er et klassisk tegn.

Endret av Ash
Lenke til kommentar

det er feilprodusert en god del av den skjermen..et kjent problem.Jeg og fikk en slik.Akkurat samme som du beskriver.Den takler ikke 1600x1200 ved DVI og har en del andre skavanker.Du bør returnere den snarest og få en ny eller gjøre som meg å få bytta til en 20" LG flatron L2000C som er helt kanon..:)..(det er en tråd om problemet.)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=681361

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...