Crystal Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Kan noen hjelpe meg med å forklare hvordan man finner "type, cylinders, heads, write precompensation, sectors, maximum capacity" for HDD? Jeg prøver å installere windows på nytt, men installasjonsprog. finner ingen HDD. Jeg kjører to HDD med SATA, og i BIOS finner jeg ikke noen av disse HDD. Kan man finne ut av dette i windows? Takker for all hjelp...
wiberos Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Hvis du har tenkt å skrive manuelt verdiene i Bios, så du finner al det du lurer på skrevet på selve disken. Da står det vel både heads/cylinder/sectors og total kapasity. men det må være noe annet som er problemet her siden bios detektere ikke diskene dine. Kontrollere instillinger for kontrolleren. Og hvis du bruker chkdsk commando får du kanskje mye info der og.
Crystal Skrevet 16. januar 2007 Forfatter Skrevet 16. januar 2007 (endret) Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Et eller annet må jeg prøve for at bios skal finne disse HDD`ene. Jeg finner ikke noe info på HDD om type, cylinders, heads, write pre osv. Har prøvd å google diskene for å finne noe info, men er vanskelig. Litt snodig at jeg kan kjøre windows på maskina nå, men at installasjonsveiviseren ikke vil finne noen HDD når jeg vil legge det inn på nytt.. Endret 16. januar 2007 av Crystal
wiberos Skrevet 17. januar 2007 Skrevet 17. januar 2007 Du ville eller vil installere Windows, derfor spørsmålet om heads/cylinder osv? Du har vel behov for drivere, for å installere. De må du laste under installasjon med ……tast F6…osv. Men siden du har 2 disker på kontrolleren må du finne ut om du installere Windows på en kontroller configurert for å støtte raid eller om du skal installere kun på en disk. Hva er det du har installert allerede nå? Ser du begge diskene i Diskbehandlingen eller ser du begge 2 som en disk? Hovedkort, hva er det du har? Konfigurasjon? Har du noe andre disker ?
Crystal Skrevet 17. januar 2007 Forfatter Skrevet 17. januar 2007 Du ville eller vil installere Windows, derfor spørsmålet om heads/cylinder osv? Du har vel behov for drivere, for å installere. De må du laste under installasjon med ……tast F6…osv. Men siden du har 2 disker på kontrolleren må du finne ut om du installere Windows på en kontroller configurert for å støtte raid eller om du skal installere kun på en disk. Hva er det du har installert allerede nå? Ser du begge diskene i Diskbehandlingen eller ser du begge 2 som en disk? Hovedkort, hva er det du har? Konfigurasjon? Har du noe andre disker ? 7739705[/snapback] Jeg vil fortsatt installere win på den ene disken ja (den jeg sitter og bruker nå, Samsung). Grunnen til at jeg vil prøve med heads/cylinder osv er fordi BIOS ikke finner noen av disse HDD. I BIOS står det følgende: "Standard CMOS features: Primary IDE MASTER-Plextor CD-R, Primary IDE Slave: NEC CD-Spiller, Secondary IDE Master: Not Installed, Secondary IDE Slave: Not Installed" Der har jeg satt AUTO og da finner den cd spiller og brenneren...Og Advanced BIOS features: Boot Sequence; 1 Boot Device: Floppy, 2 Boot Device: BBS-1 Raid: Samsung." Så HDD kommer opp der da...Og under oppstart ser jeg diskene, da det står "Scan Devices; Serial_Ch0 Master: WDC wd1200sb-00cra0, Serial_Ch1 Master: Samsung SP2004C". Jeg har kun installert win på den ene, og bruker den andre til lagringsmedium. Jeg ser begge diskene som to, en C: og en F: Jeg har lagt inn alt som er av drivere til SATA og RAID. Men jeg bruker ikke RAID på disse? Hovedkortet er: MSI KT6 Delta-FISR (601-6590-090) Den støtter to SATA disker. Takk for at du vil hjelpe, det setter jeg pris på.
wiberos Skrevet 17. januar 2007 Skrevet 17. januar 2007 (endret) Ok, da må du sikre deg at du vet i hvilken disk du skal installere Windows. Det sikreste er enten at du kopler fra den ene disken er at du gir dem navn og ellers at du vet kapasitet, slik at du kan se hva er hva under installasjon. Slik du har det nå er samsung på chanel1 BBS-1 og WD BBS-0. Ikke at det er det større probemet, men at du ser sammenheng, så hvis under Boot Devises velger BBS-0 så er den som skal starte først. Så hvis du hadde en Windows på samsung og windows 95 på WD, så med å velge BBS-0 eller BBS-1 først apnår du tilsvarende resultat under booting. Skulle noe gang oppstå problemer med å starte maskina di, så kanskje det er der som har forandret seg. Og hvis fysisk du skifter kablene fra Samsung til WD, vil det bli BBS-0 samsung og BBS-1 WD. Og hvis for først boot device du velger CDrom under selve installasjonen, så vil Windows Cdplate starte først. Skriver kanskje litt for mye her, men bedre med mer enn nødvendig enn mindre. Diskene dine finner du egentlig, under Intagrated Peripherals. Men du trenger Drivere for å installere Windows. Enten du har en diskett med Via v8237 drivere eller må du laste ned. For å være sikker at du har laste ned drivere fra denne adresse: http://www.msi.com.tw/program/support/driv...?UID=474&kind=1. Etter at du har startet fra Cdplate, det står nederst på skjermen å taste F6 for å installere drivere. Taste F6 noe ganger, slik at du er sikker at du treffer den. Venter litt og du får valg om å taste A: eller noe sånt. Da legger du inn diskett med drivere. Det kommer noe valg. Velg da drivere for som passer til Os. Drivere lastes inn, og installasjon vil gå videre nå. Følge instruksjoner. Endret 17. januar 2007 av wiberos
Crystal Skrevet 19. januar 2007 Forfatter Skrevet 19. januar 2007 Hei. Da har jeg endelig fått installert windows på nytt og oppdatert maskina osv. Det lyste opp en liten pære da du nevnte at jeg måtte ha SATA drivere på en oppstartsdisk og installere de først. Takker for at du hjalp meg med dette! Bare å si ifra når du trenger hjelp, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå