Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppgave i skjevdeling, problemer!


vesla

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har rettslære på skolen, og akkurat nå føler jeg at jeg sliter veldig. Vi har fått en innleveringsoppgave til imorgen i skjevdeling, og jeg skjønner virkelig ikke åssen jeg skal få ting til å stemme.

 

Oppgaven er:

 

Jonny hadde med seg en motorsykkel (120 000kr) og Frida en båt (90 000kr) og en bil (100 000kr) - inn i ekteskapet.

Etter at de ble gift kjøpte Jonny seg en sportsbil (160 000kr) og han har 30 000kr på bankkonto.

Frida kjøpte seg en rasekatt (30 000kr) og arvet et maleri (200 000kr) av sin bestemor, og har 70 000kr i banken.

 

Frida og Jonny har i fellesskap skaffet seg en bolig verdt 1 200 000kr med innbo til 130 000kr. Begge er avsvarlige for lånet på boligen, 560 000kr.

Jonny har lån på bilen - 80 000kr - og Frida måtte låne 20 000kr for å restaurere maleriet.

 

Ektefellene har tatt ut separasjon og den samlede formuen skal deles. Sett opp et forslag til deling, og før opp Fradrag fellesgjeld, Fradrag særgjeld OG Fradrag skjevdeling. Fortell også hva bidraget til likedelingen blir.

 

 

Dette har jeg da ikke klart å få til (uthevet). Der får jeg skjeve summer som blir helt gale. Såvidt jeg har skjønt skal det bli et jevnt resultat etter skjevdeling, men jeg får det ikke til å stemme helt.

 

Noen som kan hjelpe meg litt? =)

 

 

Mvh. Therese!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jonny hadde med seg en motorsykkel (120 000kr) og Frida en båt (90 000kr) og en bil (100 000kr) - inn i ekteskapet.

Etter at de ble gift kjøpte Jonny seg en sportsbil (160 000kr) og han har 30 000kr på bankkonto.

Frida kjøpte seg en rasekatt (30 000kr) og arvet et maleri (200 000kr) av sin bestemor, og har 70 000kr i banken.

 

Frida og Jonny har i fellesskap skaffet seg en bolig verdt 1 200 000kr med innbo til 130 000kr. Begge er avsvarlige for lånet på boligen, 560 000kr.

Jonny har lån på bilen - 80 000kr - og Frida måtte låne 20 000kr for å restaurere maleriet.

 

Ektefellene har tatt ut separasjon og den samlede formuen skal deles. Sett opp et forslag til deling, og før opp Fradrag fellesgjeld, Fradrag særgjeld OG Fradrag skjevdeling. Fortell også hva bidraget til likedelingen blir.

 

Dette har jeg da ikke klart å få til (uthevet). Der får jeg skjeve summer som blir helt gale. Såvidt jeg har skjønt skal det bli et jevnt resultat etter skjevdeling, men jeg får det ikke til å stemme helt.

7698755[/snapback]

Har aldri hatt om skjevdeling, men prøver meg likevel. Noen får si ifra om det er galt.

 

Utgangspunktet i ekteskap er felleseie. Det betyr at formuen deles likt dersom ekteskapet ender før den ene dør. Skjevdeling kan likevel foretas på ting som hver enkelt hadde med seg inn i ekteskapet, samt gaver og arv til den enkelte. Se ekteskapsloven kapittel 12.

 

Olas motorsykkel og penger, og Fridas båt, bil, penger og maleri blir altså ikke felleseie, men "skjevdeles".

 

Ting som blir kjøpt under ekteskapet blir i utgangspunktet felles eie, altså de skal deles likt ved skilsmisse. Det er sportsbilen og huset.

 

Den samlede forumen skal dermed trekkes fra de "skjevdelte" eiendeler, så trekkes fra gjeld, og så deles på to.

 

Antar jeg.

 

:)

 

Såvidt jeg har skjønt skal det bli et jevnt resultat etter skjevdeling..

Nei, det kommer an på hva de har hatt med seg inn i ekteskapet. Det ser ut til at Frida ender opp med en del mer enn Ola, fordi hun hadde mest, og fikk en stor arv.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

                                  Johnny           Frida
Bankkonto                           30.000          70.000
Bil                                     160.000        100.000
Katt                                                        30.000
Motorsykkel                         120.000
Båt                                                          90.000
Maleri                                                     200.000
Bolig                                   600.000         600.000
Innbo                                   75.000           75.000

-fradrag for skjevdeling:      120.000           390.000
-fradrag for fellesgjeld:        280.000           280.000
-fradrag for gjeld:                 90.000
-fradrag for særgjeld:                                      0*
=Netto bidrag til
likedeling                            495.000            495.000            
Likedeling
(495.000+495.000/2)        

Resultat av delingen
Skjevdelte midler:              120.000             390.000
Midler til fellesgjeld:            280.000              280.000
Midler til gjeld:                    90.000                                     
Likedelingsmidler:               495.000              495.000
Sum:                                 985.000             1.165.000           

 

 

*Du får ikke ut gjeld på maleriet pga dette er særeie, fordi det er arv fra bestemor.

 

Kjapt og gæli. Kan godt hende det er noen småfeil, men det er slik man skal gjøre det :)

I følge min lærer ;)

 

Edit: Stygg code, men det får dere leve med :)

Endret av ZlaleX
Lenke til kommentar

Takk for hjelp, begge to! :)

 

Altså, jeg slet forferdelig med det, og jobba en del med det tidligere idag også, ettersom innleveringsfristen var klokken 14.00..

 

Da har jeg sannsynligvis fått et par småfeil, siden at jeg regna litt annerledes.

 

Til ZlaleX : Du har nok satt opp litt feil på innboet:) Det skal være 65 000 på begge fordi det er 130 000. Hvis du setter 75 000 slik som du gjorde blir nok tallet litt feil! :p

 

Mvh. Therese

Lenke til kommentar
Takk for hjelp, begge to! :)

 

Altså, jeg slet forferdelig med det, og jobba en del med det tidligere idag også, ettersom innleveringsfristen var klokken 14.00..

 

Da har jeg sannsynligvis fått et par småfeil, siden at jeg regna litt annerledes.

 

Til ZlaleX : Du har nok satt opp litt feil på innboet:) Det skal være 65 000 på begge fordi det er 130 000. Hvis du setter 75 000 slik som du gjorde blir nok tallet litt feil! :p

 

Mvh. Therese

7705565[/snapback]

 

Hehe, gikk litt fort der ja :)

Men la oss vite hvordan det går da ;D

Lenke til kommentar

Det kan jeg vel! :) Kan sikkert sette det opp sånn jeg satte det opp og sette ved forklaringene til hvorfor jeg posterte det slik, selv om jeg vet jeg har noen småfeil. Det kan ha noe med at jeg blir så veldig usikker når det gjelder sånt. Rettslære er veldig gøy, men når du er usikker er det verre! :p

 

Har egentlig ikke forstått heeeelt hvordan jeg skal sette opp fradraga til fellesgjeld, særgjeld og hvordan jeg regner likedeling, men dere kan få sett det når jeg legger ut hvordan jeg gjorde det! ;)

 

Jeg fant det faktisk litt irriterende at læreren ga oss en sånn oppgave når han ikke har vært på skolen de siste 2mnd så vi kunne gått gjennom noe. Har liksom måtte lese på egenhånd, og det stoffet var ganske tungt, syns jeg. (Han har vært sykmeldt og vikaren var en tosk!)

 

 

Mvh. Therese ;)

Lenke til kommentar
Det kan jeg vel! :) Kan sikkert sette det opp sånn jeg satte det opp og sette ved forklaringene til hvorfor jeg posterte det slik, selv om jeg vet jeg har noen småfeil. Det kan ha noe med at jeg blir så veldig usikker når det gjelder sånt. Rettslære er veldig gøy, men når du er usikker er det verre! :p

 

Har egentlig ikke forstått heeeelt hvordan jeg skal sette opp fradraga til fellesgjeld, særgjeld og hvordan jeg regner likedeling, men dere kan få sett det når jeg legger ut hvordan jeg gjorde det! ;)

 

Jeg fant det faktisk litt irriterende at læreren ga oss en sånn oppgave når han ikke har vært på skolen de siste 2mnd så vi kunne gått gjennom noe. Har liksom måtte lese på egenhånd, og det stoffet var ganske tungt, syns jeg. (Han har vært sykmeldt og vikaren var en tosk!)

 

 

Mvh. Therese ;)

7707119[/snapback]

 

 

Man trenger en lærer som er der og svarer på spørsmål ja. Mye usikkerhet rundt mye, og da er det greit å spørre en som kan tingene. Er på mitt første år jeg og.

En ting man har funnet ut er at alt handler i grunn om logikk, bare at det tar litt tid å skjønne det :)

Men lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...