Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trenger en enkel og grei oppsumering på hvert av kameraene og til slutt hvorfor du ville valgt det.

 

Er litt usikker på hvilket jeg skal ta.. har ikke hatt spelrefleks kamera før, og nå når jeg først skal kjøpe hadde det vert greit å kjøpt det beste. Jeg sier ikke at dere skal si hvilket som er best, men bare sumer litt opp om hvilket du ville tatt og hvorfor :)

 

Pris har litt å si, da jeg ikke er så veldig rik:)

Jeg har hørt og lest at 400d er mer nybegynnervenlig.

Men det har ikke noe å si.. tror det ikke tar så lang tid å komme inn i ex. d80.. og hvis det gjør det så får vi bruke litt tid på det:)

Og hva med selvrens? Skal jeg ta 400d for bare for den utrolige egenskapen?

Noen andre kamera jeg burde se på kanskje?

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt D80, da det har bedre ergonomi og er litt mer solid bygget... 400D sin selvrensefunksjon ville jeg ikke lagt så utrolig mye vekt på, da du må rense det innimellom uansett, er ikke alt som lar seg bli "ristet" av brikken.

 

D80 kommer også med et BETRAKTELIG bedre kitobjektiv enn det D400 kommer med (nikkor 18-70mm f3.5-4.5 af-s koster ca. 3k nytt, 18-55 EF-S til canon koster ca 700kr, og det er ikke uten videre).

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at prisen på Canons og Nikons digitale speilreflekskameraer stort sett reflekterer hva du får, men de har ikke modeller som konkurrerer direkte mot én enkelt modell fra konkurrenten. F.eks. konkurrerer Nikon både mot Canon EOS 400D (billigere og dårligere spesifisert) og EOS 30D (dyrere og bedre spesifisert). Tilsvarende kan sies om EOS 400D, som konkurrerer både mot Nikon D40 (tidligere D50) og D80.

 

Hvis jeg ikke hadde noe speilrefleksutstyr fra før, ville jeg også tatt en titt på Pentax K10D og K100D, og de tilsvarende modellene fra Samsung.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha gått for D80. Bedre å holde i, større søker og skikkelig display på toppen er ting som kan nevnes.

 

Det er forresten mange slike tråder her på forumet allerede. Om du tar et søk finner du massevis av argumenter i alle retninger, men sikkert flest i D80s retning (som ikke er så rart).

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Det blit nok D80 da.. Hvis ikke dere har andre tips.

Jeg har sett og lest en god del på hw, men det er for store og forvirrende poster :blush:

Da er det lettere med sånne poster som er postet nå, for rask og enkel informasjon :thumbup:

 

Er det noen kameraer som er bedre enn D80 i samme prisklasse?

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar

Jepp :!: Har lest det, og jeg har gjordt det med 400d.

I dag sa en til meg at D-80 er ett bra valg, og jeg bestemte meg for å få litt sjapp info, det fikk jeg :)

Og Nikon tjener nok på det :ohmy: jeg skal nok prøve det før jeg bestemmer meg..

Lurer svært på hvilket av dem som er best å holde i :hmm:

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar
Jepp :!:  Har lest det, og jeg har gjordt det med 400d.

I dag sa en til meg at D-80 er ett bra valg, og jeg bestemte meg for å få litt sjapp info, det fikk jeg :) 

Og Nikon tjener nok på det :ohmy: jeg skal nok prøve det før jeg bestemmer meg..

Lurer svært på hvilket av dem som er best å holde i :hmm:

7701231[/snapback]

Nettopp; føl på kameraet før du bestemmer deg. Den fysiske aspekten har jeg selv erfart har mye å si for valg av kamera.

 

Når jeg skulle velge mitt første dslr var det måten kameraet satt i hånden som var avgjørende. Egentlig hadde jeg bestemt meg for 20D, men i siste liten fikk jeg føle på 350D. Det passet utmerket for mine relativt små hender og dermed ble det enkelt å velge. Jeg brukte 350D i nesten 2 år.

 

Herom dagen fikk jeg ufornuftig stor lyst å oppgradere til nytt kamerahus med større skjerm. Ennå en gang siklet jeg på en dyrere og bedre modell (30D). Men igjen måtte jeg bare ta i betraktning at riktig størrelse føles bedre i bruk, og dermed falt valget på 400D.

 

Begge valgene har jeg ikke angret på en sekund. For meg betyr et mindre kamera at jeg ikke lar det ligge igjen hjemme på grunn av størrelsen. :)

 

Anbefaler deg å lese Akam´s sammenligning med tre dslr under 10k. Håper du finner kameraet som passer deg! :)

Lenke til kommentar

Takker for linken, den satt et ganske bra perspektiv på valgene cane :cool:

 

Kan virkelig Sony Alpha A100, som jeg aldri har sett før :blush: være tingen? :)

 

Svært så vanskelig dette skulle være :!:

 

Hvis det er noen som har lyst å bare utrykke sin egen mening, så ville jeg blitt glad :D

 

Canon: Canon er det minste og billigste kameraet i testen, og passer spesielt godt til de med litt små hender. Størrelsen på 400D gjør at det ikke er plass til like stort batteri som i de andre kameraene, og det går utover batterikapasiteten. Det er også det kameraet med den minste søkeren. Til gjengjeld har det den beste autofokusen og den høyeste bildekvaliteten.

 

Det jeg skal gjøre er å springe til butikken og prøve hvordan de føles ut ;)

Nikon ligger nå 55% og Canon 45%, hvis ikke noen av dere sier Sony.. så får følelsen bestemme :D

Lenke til kommentar
Jeg ser litt på D80 nå, og det objektivet som følger med er 18-135mm.

Gå for den, eller heller gå for 2 objektiv?

1 18-70

2 X-200mm

Hva er smartes?

 

Lefdal

7706639[/snapback]

Kvalitetsmessig er det best å ha to objektiver. 18-70 er et skarpere objektiv enn 18-135 pga. mindre zoom. Det er også mer kraftig bygget, med mer metall på steder der dette er hensiktsmessig.

 

I tillegg har jo f.eks Tamron zoomlinser på 70-300 som burde være et godt supplement til 18-70. Disse koster fra en 1500 tipper jeg, og selv om kvaliteten ikke er like god som 18-70, så duger de. Og det er nok 18-70 du kommer til å bruke mest mulig, og det som det er viktigste å legge mest penger i.

 

Nikon har også en 55-200 som nok har bedre kvalitet enn Tamron sin 70-300. Den koster nok litt mer, og har mindre zoom, men 200mm (tilsvarer 300mm) bør være nok for de fleste.

Lenke til kommentar

Ja, unasett om jeg velger 18-55mm eller 18-70mm, så vil jeg en eller annen gang komme til å kjøpe x-200/300 og kanksje et macro objektiv.

Siden det på lefdal (18-135mm) ikke var så bra, i og med at jeg skal kjøpe flere objektiver, så tar jeg ikke det :)

 

Må snart komme meg ut å prøve d80 :mad:

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar

Canon 400d. VS. Nikon D80.

 

Vet ikke om det er rett satt opp, men det eneste som er i mot at jeg ikke skal ta canon er objektivet :hrm:

Og det er ca 3000 kr i forskjell, hvis noen kan komme med ett allround objektiv forslag til den prisen for canon, som er bra, så kan vi samenligne og se om det lønner seg og hoppe opp til litt over 10'000 og bare ta d80en :)

D80 er jo en drøm, men det blir litt for mye penger :p Men hvis jeg må ut med like mye for ett bra objektiv med 400d, så er jo saken enkel..

Endret av kopperhead
Lenke til kommentar
Uansett så hadde jeg holdt meg til Nikon eller Canon. De finnes det mest utstyr til, å disse er det flere som har de gangene du evt trenger tips og hjelp. :thumbup:

7715007[/snapback]

 

Merkelig argument for å utelate mange alternativer. Til de andre merkene finnes det svært mye tilbehør og tusenvis av brukere. En skal ha ganske sære behov for at det de tilbyr ikke er godt nok og jeg vil tro at for en nybegynner som lurer på om en skal kjøpe D80 eller EOS400 er slike ting fullstendig irrelevant. Det blir som å vurdere biler og utelate Audi og BMW fordi de ikke lager 50 tons vogntog.

 

Det eneste en oppnår med å begrense sitt utvalg til to merker er at en selv risikerer å finne et kamera som passer sitt behov enda bedre. Det er faktisk slik at Canon og Nikon _ikke_ er de eneste som lager bra utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...