Peprepupp Skrevet 10. januar 2007 Skrevet 10. januar 2007 (endret) Hei! Da er det endelig tid for ny pc. Hardcore gamer-behovene har gått over til å bli en billig pc jeg kan spille LFS og kanskje litt COD2 på. En annen viktig faktor er at den er forholdsvis stillegående, etter å ha sittet med et gammelt bråkende viftebeist fra Elkjøp under pulten i 6 år! Jeg kunne tenke meg noe alla "Hvermannsen" -dataen på anbefalingersidene. Her er et oppsett jeg lagde på Komplett; nesten likt anbefalingen. Noen som har noe å si på det siste oppsettet? (Tastatur, mus, skjerm, høytalere og annet nødvendig rask har man fra før) Jeg lurer også på Windows Vista. Er dataen sterk nok til å kjøre det? Vil det lønne seg å vente til Vista kommer med å kjøpe ny pc, eller er det like greit å fyre løs nå og senere kjøpe oppgradering til Home Premium (var det dét xp-pro "erstatningen" het?)? Takk for hjelp! Endret 10. januar 2007 av Peprepupp
FBEN Skrevet 10. januar 2007 Skrevet 10. januar 2007 (endret) Blir vel rimeligere å kjøpe en Vista OEM lisens enn å kjøpe en oppgradering for XP. Hvis du ikke har en XP du kan bruke, så er det vel like dumt å vente til Vista kommer, så sparer du 800,- eller så. Vista skal lanseres 30 januar, men mulig OEM kommer før. XP Home - Vista Home Basic (Amputert versjon, kommer uten Aero, ++) XP Media Center - Vista Home Premium XP Professional - Vista Business Full pakke, alle oppsjoner - Vista Ultimate For hjemmebrukeren, så er det 32bit versjonene av Vista Home Premium eller Vista Ultimate som gjelder. Oldefar klarer seg sikkert med Vista Home Basic PS: Handlelisten din er satt privat. Endret 10. januar 2007 av FBEN
Smirnoff Skrevet 10. januar 2007 Skrevet 10. januar 2007 (endret) 1GB RAM er forøvrig litt snaut mener jeg personlig, så du burde legge til en ekstra, spill nå om dagene krever bare mer og mer minne. (Edit: Nå vet jeg ikke hva du har i oppsettet da, siden jeg heller ikke kan se handlekurven, går ut i fra HW.no's oppsett). Endret 10. januar 2007 av Smirnoff
Peprepupp Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Skrevet 10. januar 2007 Ops. Men nå skal det være i orden i 1. post. Legger link her og: Tenkte meg at 1 gig RAM begynte å bli litt smått. Det var jo det som var i vinden da jeg drømte om ny pc for to og et halvt år siden. Så Vista kommer 30. januar? Da er det verdt den lille ventetiden. Vil de nye versjonene være overpriset siden de er helt nye? Og det siste. Jeg har lyst til å skru den sammen selv. Er det overkommelig for en med forholdsvis god peiling på hvordan en data er skrudd sammen? (Selve hardwaren er ikke noe problem. Det jeg tenker på er drivere til SATA-diskene, ++?) Takk for hjelpen så langt
FBEN Skrevet 10. januar 2007 Skrevet 10. januar 2007 Vista prisene er ikke helt fastsatt enda, men ser ikke så verst ut. OEM Premium - ca 1.000,- OEM Business - ca 1.250,- OEM Ultimate - ca 1.500,- -- Ville anbefalt at du går for en dobbelkjerne prosessor når du først skal kjøpe nytt. Intel sin core 2 duo prosessor, har bedre pris/ytelse enn AMD X2 for tiden.
Peprepupp Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Skrevet 10. januar 2007 (endret) Okei. Da legger jeg Intel sin E6300 i handlelisten. Hvilket hovedkort bør man kjøpe til denne (fra f eks Komplett.no)? Eller hvilken prisklasse? Vil det også være verdt å gå opp et hakk på prosessoren? Har en forestilling om at det er viktigst at det er en dobbeltkjerneprosessor. Endret 10. januar 2007 av Peprepupp
FBEN Skrevet 11. januar 2007 Skrevet 11. januar 2007 Forslag til andre komponenter. Skiftet kabinett, minne, harddisk, hovedkort. Lim inn i hurtigkassa til Komplett, øverst på siden. 328107 1 # Microsoft Windows XP MCE SP2 NO OEM 324365 1 # Gigabyte GA-945P-S3, I945P, Socket-775, ATX 322631 1 # Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte 322830 1 # TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT 329043 1 # Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM 325546 1 # NEC DVD-brenner AD-5170 IDE Black OEM 323847 1 # XFX GeForce 7600GS 256MB DDR2, PCI-Express 311799 1 # Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Strømforsyning Totalt: 8.009,- Prisen på Vista Home Premium blir omtrent som for XP MCE. Men hvis du skal vente til Vista kommer, så bør du sjekke priser igjen rund 30 januar. Kan være at andre komponenter gir bedre pris/ytelse da.
Peprepupp Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Skrevet 11. januar 2007 Takk Antec Sonata er vel hakket finere ja, enn den Inwin-saken. Men følger rådet ditt og venter til 30. jan med pc-råd. Takk så langt hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå